Tuesday, November 14, 2006

22/08/1385 دوشنبه




راهکارهای مورد نظر شما برای بر پایی 16 امسال چیست؟
لطفا" ما را از نظرات خود آگاه سازيد . ايميل ارتباط با ما در انتهاي خبرنامه موجود مي‌باشد
آدرس جدید سایت سازمان جوانان کمونیست http://www.cyoiran.com/
اس. جی.کی نیوز در قبال صحت يا سقم اخبار هیچ مسئولیتی ندارد و تنها به انتقال آنها از رسانه‌های متفاوت میپردازد
دانشجويان ستاره‌‏دار فردا مقابل وزارت علوم تجمع مي‌‏كنند
خبرنامه امير کبير : دانشجويان ستاره‌‏دار و ردصلاحيت‌‏شده در آزمون كارشناسي ارشد، فردا در مقابل وزارت علوم تجمع مي‌‏كنند.
مهدي اميني‌‏زاده، عضو شوراي مركزي سازمان دانش آموختگان ايران اسلامي كه خود يكي از اين دانشجويان است، با اعلام اين خبر به خبرنگار “ايلنا”، گفت: دانشجويان ستاره‌‏دار در اعتراض به عدم رسيدگي به وضعيت ردصلاحيت آنها فردا در مقابل وزارت علوم تجمع مي‌‏كنند .
فشار بر دانشجویان ادامه دارد؛ هم در زندان هم در دانشگاه
خبرنامه امیر کبیر
کميته دانشجويی دفاع از زندانيان سياسي
در حالیکه نگرانی از وضعیت دانشجویان زندانی روز به روز افزایش می یابد،در بیرون از زندان نیز فعالان دانشجویی وضعیت خوبی ندارند.
سمیه بینات همسر احمد باطبي که روز دوشنبه گذشته موفق به ملاقات با همسرش در بند 209 زندان اوين شد، نسبت به وضعيت وي ابراز نگراني می کند و می‌گوید:"وضعيت جسمي همسرم مطلوب نيست. داراي بيماري‌‏هاي مختلفي است كه تاكنون نيز معالجات لازم در زندان‌‏ به عمل نيامده است. از لحاظ وضعيت روحي نيز داراي وضعيت خوبی نيست."
سمیه بینات در گفتگو با ایلنا همچنین از عدم آزادسازي وثيقه‌‏هاي مربوط به پرونده باطبي انتقاد می کند: "زماني كه يك فرد در زندان به‌‏سر مي‌‏برد، ديگر نيازي به نگه داشتن وثيقه نيست و بايد وثيقه را آزاد كرد، در حالي كه نه وثيقه و نه همسرم هيچ‌‏كدام آزاد نشده‌‏اند."
احمد باطبی دانشجوی زندانی به 15 سال زندان محکوم شده که با گذراندن نیمی از حکم خود، در دي ماه سال جاري، زمان آزادي مشروط او فرامي‌‏رسد. همسر و پدر باطبی می کوشند تا زمان فرارسيدن آزادي مشروط، اقدامات قانوني را براي استفاده از آزادي مشروط انجام دهند.
از سوی دیگر، دکتر کیوان انصاری عضو سازمان دانش آموختگان و نایب دبیر اسبق انجمن پلی تکنیک نیز موفق شد با خانواده خود ملاقات کند. او در اواخر تابستان امسال بازداشت شده و با وجود گذشت نزدیک به 2 ماه ، اگر چه به بند نیمه عمومی 209 منتقل شده، اما همچنان در این بند امنیتی به سر می برد.
خیرالله [سعید] درخشندی و ابولفضل [پویا] جهاندار دو فعال دانشجویی دیگر در بند 209 زندان اوین هستند که آنها نیز در بند نیمه عمومی 209 به سر می برند. پدر خیرالله درخشندی که نزدیک 80 روز است در بازداشت موقت به سر می برد، نسبت به نحوه رسیدگی قضایی به پرونده فرزندش ابراز نگرانی کرد. مجتبی درخشندی با اشاره به اینکه دکتر دادخواه وکالت فرزندش را پذیرفته است، به ادوار نیوز گفت: "هنگامی که برای پیگیری وضعیت پرونده به دادسرا مراجعه کردیم و خواستار شماره کلاسه پرونده درخشندی برای انجام امور مربوط به وکالت شدیم مسئولان قضایی مربوطه به ما اعلام کردند پرونده ای به نام فرزندم در دادسرا وجود ندارد."
مجتبی درخشندی با اشاره به اینکه چگونه ممکن است فردی 70 روز در زندان باشد اما فاقد پرونده باشد از این نحوه برخورد مسئولان قضایی ابراز نگرانی کرد.
حکم جدید
با وجود انتشار خبرهای نگران کننده از وضعیت دانشجویان زندانی گزارش های دیگر از صدور احکام جدید حکایت دارد. در طی چند روز گذشته مرتضی حسین زاده، عضو اسبق شورای مرکزی انجمن دانشجویان دانشگاههای بوعلی سینا و علوم پزشکی همدان در شعبه یک دادگاه انقلاب استان همدان به ریاست قاضی خزایی در رابطه با اعتراضات دوره دانشجویی، به دو سال حبس، که به مدت چهار سال تعلیق است، محکوم شد. مرتضی حسین زاده، دانش آموخته گیاه پزشکی از دانشگاه بوعلی سینای همدان در حال حاضر عضو سازمان ادوار تحکیم وحدت شعبه استان همدان است.
گزارش دیگری حاکی از آن است که شعبه سه دادگاه تجديد نظر استان زنجان به رياست قاضي سيد حسين ناصري حکم صادره براي رضا عباسي عضو هيات موسس کميته دفاع از زندانيان سياسي آذربايجان [آسمکِ]، عضو موسس جمعيت اسلامي دانشجويان دانشگاه زنجان[ جمعيت ترکهاي دانشگاه زنجان]، عضو فعلي ساز مان دانش آموختگان ايران[ادوار تحکيم] را قطعي کرد. به موجب اين حکم عباسي به يکسال حبس محکوم شده است.
رضا بهشتي نماينده خانواده عباسي در گفتگويي ضمن تاييد اين خبر از شرايط بد زندان و نگهداري عباسي در قرنطينه زندان و عدم انتقال وي به بند عمومي انتقاد کرد وخواهان رعايت حقوق قانوني رضا عباسي در زندان زنجان شد. وي گفت: "خانواده عباسي در کنار آقاي خليلي وکيل پرونده پيگيرند تا با توجه به اينکه 162 روز از مدت زندان عباسي سپري شده است ترتيبي اتخاذ گردد تا عباسي با توجه به حقوق قانوني اش از مرخصي برخوردار يا پس از طي مدت نصف محکوميت کلا آزاد شود."
تداوم بازداشت ها
نحوه رسیدگی به پرونده های دانشجویان زندانی بخصوص از 18 تیرماه 1378 تا به امروز، و کیفیت بازداشت آنها همواره مورد اعتراض حقوقدانان و فعالین حقوق زندانیان و حقوق بشر بوده است.
آرسم آزاد دبیر بخش دانشجویی در "کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی" ، برخوردهای اخیر قوه قضائیه با دانشجویان زندانی را غیرقانونی ارزیابی می کند و به روز می گوید: " متاسفانه فعالان دانشجویی را بدون طی روال قانونی و صرفا به دلیل فعالیت سیاسی و یا صنفی دستگیر می کنند و بعد آنها را در بدترین شرایط انسانی قرار می دهند که اعتراف بگیرند و این یعنی شکنجه کردن و قانون دادرسی را زیر پا گذاشتن."
این فعال دانشجویی و حقوق بشری در ایران، خبر از تشکیل یک کارزار برای آزادی کیانوش سنجری می دهد و می افزاید: " در حال حاضر کیانوش سنجری یکی از فعالان دانشجویی و حقوق بشری که در سایت های اینترنتی و وبلاگ شخصی اش در مورد بدرفتاری با زندانیان خبرهای زیادی نیز منتشر کرده بود، تحت شدیدترین فشارهای بازجویان در بند 209 قرار دارد و این یکی از نمونه های نقض حقوق انسان ها در زندان ها است."
آرسم آزاد با ذکر اینکه بازداشت دانشجویان " امری عادی و البته برخاسته از سیاست کلی نهادهای امنیتی است"، می گوید: " هدف نهادهای امنیتی این است که با تداوم دستگیری و بازداشت ها و طولانی کردن مدت زمان بازداشت دانشجویان، شرایطی را فراهم نمایند که آنها دیگر فعالیت سیاسی نکنند. وقتی که می بینیم صحبت از وثیقه های سنگین و یا تهدید خانواده های آنها می شود یعنی فشارها را مضاعف می کنند تا این فعالان دیگر توانی برای حرف زدن نداشته باشند."
عضو کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی در تهران، به وثیقه های سنگینی که در پرونده احمد باطبی وجود دارد اشاره میکند و معتقد است:" این هم نمونه ای از فشار بر او و خانواده اش است ضمن اینکه وزارت اطلاعات به خاطر مصاحبه های سمیه بینات ، همسر احمد باطبی؛ تهدید کرده که در صورت ادامه مصاحبه با رسانه ها او را نیز بازداشت خواهند کرد."
آرسم آزاد در پایان خبر از دستگیری دو دانشجوی دیگر می دهد: " حمید کارگر از فعالین حقوق بشری در اصفهان به همراه بهادر دره شوری در حین سفر به شیراز در فرودگاه این شهردستگیر و به نقطه نامعلومی منتقل شد ه اند و بنا بر خبرهای رسیده به کمیته دفاع ، با گذشت چند هفته از بازداشت خانواده های آنها در بی اطلاعی کامل بسر می برند."
به گفته آرسم آزاد "حمید کارگر پیش از این چندین بار از سوی مامورین وزارت اطلاعات بازداشت و با قید وثیقه آزاد شده بود. همچنین پدر او در جریان قتل های زنجیره ای مفقود شده است به همین دلیل خانواده کارگر نسبت به تکرار مجدد آن از سوی وزارت اطلاعات نگران هستند .
تفکیک کارمندان زن و مرد
خبرنامه امیر کبیر
پروژه جداسازی اتاق‌های کارمندان زن و مرد سازمان تامین اجتماعی، کلید خورد. «اکبر عباسی ملکی» معاون اداری و مالی سازمان تامین اجتماعی در نامه‌ای به مدیران این سازمان دستور داد تا هر چه سریعتر نسبت به «جابه‌جایی و جداسازی اتاق‌های مختلط» این سازمان به منظور حفظ شئونات اسلامی، اقدام شود.
به گزارش خبرنگار آفتاب، در این بخشنامه که به شماره ۷٨٣۲۴ و در تاریخ ۱۵ آبان جاری نوشته شده، تصریح شده است که مسئولان ذیربط سازمان تامین اجتماعی به منظور حفظ شئونات اسلامی، سریعاً نسبت به جداسازی اتاق‌های مختلط کارمندان اقدام نمایند
براساس پژوهشي كه احمد رحيمي مددكار اجتماعي در بررسي
وضعيت كودكان خيابان انجام داده است، والدين 40 درصد از كودكان، خيابان از هم طلاق گرفته و 30 درصد اين كودكان، والديني معتاد دارند.
در حالي كه براساس برآورد كارشناسان سازمان يونيسف، تعداد كودكان كار خياباني در ايران از 400 هزار تا يك ميليون نفر تخمين زده مي‌شود مقامات رسمي كشور تعداد اين كودكان را در تهران 20 هزار و در كل كشور 200 هزار نفر برآورده كرده‌اند. كودكان كار خيابان كودكاني هستند كه براي كمك به اقتصاد خانواده روزها را در خيابان به تكدي‌گري و شغل‌هاي كاذب چون گل و روزنامه‌و فال‌فروشي و گاه بزهكاري مي‌گذرانند. پنج درصد از كودكان كار را كودكان خياباني تشكيل مي‌دهند كه در خيابان‌ها ساكن هستند چرا كه يا از منزل رانده يا متواري شده‌اند و يا خانواده‌اي ندارند تعدادي از اين كودكان ابتدا به دلايل پيش پا افتاده جزو كودكان كار خياباني شده و سپس براي تامين معاش به بزه‌هايي چون سرقت از فروشگاه‌ها، سوپرماركت‌ها، سرقت راديوضبط از اتومبيل‌ها و پس از آن‌ها زورگيري و كيف‌زني و در نهايت سرقت از منازل روي مي‌آورند و به اين ترتيب تبديل به بزهكاران حرفه‌اي و مجرمان سابقه‌دار مي‌شوند. در اين پژوهش خصوصيات و خرده‌فرهنگ‌هاي اين كودكان ساكن خيابان بررسي شده است. براساس اين پژوهش، كودكان خيابان به دليل سوءتغذيه و فشارهاي مختلف محيطي و خانوادگي و عدم رشد فيزيكي چند سال كوچك‌تر از سن واقعي خود به نظر مي‌رسند و به دليل اقامت در مكان‌هاي آلوده، سرد و نمناك، نبود غذاهاي پرانرژي و ويتامينه و آلوده بودن محيط‌زيست چهره‌هاي زردگونه و لاغر دارند. اين كودكان به دليل تعاملات متعدد روزانه، هوش اجتماعي بالايي دارند اما اعتماد به نفس آن‌ها كم است و دچار درونگرايي، روان پريشي و روان رنجوري بيش‌تري نسبت به كودكان عادي هستند. يافته‌هاي اين پژوهش نشان مي‌دهند كه 90 درصد كودكان 14 تا 18 سالهء خيابان دچار مشكلات فراواني در زمينهء رشد جسمي، ذهني، عاطفي و اجتماعي هستند. به طوري كه 85 درصد احساس ناامني و ترس،_80 درصد دچار پرخاشگري و خشونت و بي‌اعتمادي به ديگران، 75 درصد دچار بحران هويت، 60 درصد انتقام‌جويي و خصومت، 55 درصد اضطراب و 45 درصد افسردگي دارند. وضعيت سلامت جسماني اين كودكان، از موارد ديگري است كه در اين پژوهش مورد بررسي قرار گرفته است. 86 درصد دچار كاهش وزن، 80 درصد كاهش قد، 82 درصد بيماري‌هاي پوستي و 80 درصد دچار كم‌خوني هستند. اختلالات شنوايي، بيماري‌هاي گوش و حلق و بيني نيز در 70 درصد آن‌ها مشاهده مي‌شود. بيش‌تر اين كودكان يا ساكن تهران هستند و يا ازكرمانشاه، كردستان، خراسان، همدان و افغانستان به تهران آمده‌اند. براساس نتايج اين تحقيق 54 درصد كودكان خيابان در مقطع راهنمايي ترك تحصيل كرده و 30 درصد آن‌ها بي‌سواد هستند. بالا بودن گرايش به مصرف مواد مخدر در بين كودكان خيابان يكي ديگر از يافته‌هاي اين تحقيق است. به طوري كه بيش‌تر كودكان خيابان سيگار مي‌كشند و برخي از آن‌ها به حشيش و ترياك آلوده‌اند و درصد كمي نيز به هروئين معتادند. مصرف مواد مخدر در اين كودكان گاه براي فرار از سرما، افسردگي و تنش‌هاي رواني و خستگي‌هاي جسماني و يا به‌خاطر لذت‌جويي و يا كسب شخصيت و خودنمايي است. در بررسي درآمد اين كودكان محقق به اين نتيجه مي‌رسد كه غير از 10 درصد درآمد ماهيانه كم‌تر از 45 هزار تومان است مابقي درآمدهايي از 70 تا 100 تومان، 100 تا 1300 تومان و بالاتر دارند به طوري كه حداكثر درآمد آن‌ها 450 هزارتومان است. در اين تحقيق از لوازمي كه كودكان خيابان با خود حمل مي‌كنند به پتو، پيچ‌گوشتي، پنجه بوكس، زنجير، چاقو، سيگار، كبريت، فندك، نوار كاست، راديو ضبط كوچك دستبند و گردنبند اشاره مي‌شود. و اين‌كه اين كودكان معمولا به دور باقالي فروش‌ها، سيگار فروش‌ها و لبوفروش‌ها جمع شده و با عجله غذاهاي سرد و پرهيدراته را مي‌خورند. از محل خواب آن‌ها نيز به امامزاده‌ها، اتوبوس خواب‌ها، پارك خواب‌ها، ساختمان‌هاي نيمه‌كاره، امامزاده‌ها، مساجد و شمشادهاي بلوارها و حتي روي درختان اشاره شده است. به‌طوري كه در حرم خميني به‌طور متوسط حداقل 200 كودك خياباني و فراري به سر مي‌برند. در عين حال در برخي از سينماهاي جنوب شهر تهران نيز در هر سانس از پخش فيلم حداقل ده‌ها نفر از اين كودكان در خواب ديده مي‌شوند .
پاي صحبت كارگران شهرداري
كار از ما و سود از آن پيمانكاران!
آينده آنان چه مي شود؟!
تهران- خبرگزاري كار ايران
كارگران شهرداري اين زحمتكشان شهرمان از وعده هاي محقق نشده مسئولان انتقاد مي كنند و مي گويند: از صبح تا شام يكسره كار مي كنيم تا محتاج خلق الله نباشيم اما هميشه در فقر و نداري غوطه وريم!
به گزارش ايلنا، يكي از كارگران شهرداري در ميدان بهارستان با اشاره به اين كه ماهانه 150 تا 180 هزار تومان دستمزد مي گيرد، گفت : اين ميزان دستمزد در قبال 10 تا 12 ساعت كار روزانه مي باشد، آيا ظلم نيست؟
او كه سه فرزند دارد و مستاجر مي باشد، مي گويد : آخر اين هم شد وضع! من 100 سال ديگر هم كار كنم، نمي توانم صاحب يك آلونك شوم مگر آن كه دزدي كنم ويا كار خلاف انجام دهم.
"يدالله" كه از بيماري كليه رنج مي برد، مي گويد: درد كليه را تحمل مي كنم اما به فكر درمان نيستم؛ آخر آن موقع بايد گرسنه بمانيم!
علي آقا محمدي، 52 ساله كه در يكي از مناطق جنوب شهر تهران ماهانه 100 هزار تومان كرايه خانه مي دهد، مي گويد: شكر كه فقط زنده ايم و مريض نيستيم.
او مي گويد: بيمه نيستم و حقوقي مي گيرم كه فقط شكم زن و بچه هايم را سير كنم .
او مي گويد حدود 200 هزار تومان دستمزد مي گيرم وديگر هيچ! نه مزايا ونه پاداشي؟!
وقتي كه از اومي پرسم آينده ات چه خواهد شد؟ لبخندي مي زند و مي گويد: آينده هم مثل امروز وديروز؟!
"رضا" 28 ساله كه به تازگي متاهل شده مي گويد: در كنار سختي كار در معرض انواع بيماري ها هستيم و متاسفانه تا زماني كه زنده ايم و سالم هستيم ما را به كار مي گيرند و ...
يكي از زحمتكشان شهرداري هم در خيابان وليعصر كه مشغول تميز كردن جوي آب مي باشد، مي گويد: كار را ما انجام مي دهيم و سود را پيمانكار مي برد؛ مرده شور اين زندگي را ببرند!!
اوكه به ظاهر در سن ميان سالي به سر مي برد، مي گويد: سني ندارم 30 ساله ام ولي 40 ساله مي آيم! به خاطر اين كه 15 سال مدام كار كرده ام و آنچه براي من مانده انواع بيماري هاست و يك دست خالي ؟!
او مي گويد: روزانه بيش از 12 ساعت كار مي كنم تا ماهانه 180 هزار تومان حقوق بگيرم و زماني كه از مزايا و پاداش مي پرسم، مي گويد: هيچ!
گزارش: معصومه آمره ايي
حکم زندان و شلاق برای یک فعال حقوق بشر
ایران پرس نیوز
سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان
سقز؛ دادگاه تجدیدنظر استان کردستان حکم محکومیت 5 سال زندان برای "لقمان مهری" به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی" را تایید کرد.
"لقمان مهری" که در جریان حوادث تابستان سال گذشته در شهر سقز دستگیر و مدتی را در بازداشت به سر برده بود به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به 5 سال حبس محکوم گردیده بود.
این حکم اخیرا از سوی دادگاه تجدیدنظر استان کردستان مورد تایید قرار گرفته و به نامبرده ابلاغ شده است.
"لقمان مهری" که عضو سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان نیز است، در پرونده ای دیگر، در رابطه با شرکت در تجمع "روز جهانی زن" در سال 1383 به 6 ماه حبس و 25 ضربه شلاق محکوم گردیده بود که این حکم نیز پس از تایید در دادگاه تجدیدنظر استان اخیرا در دیوان عالی کشور تایید شده است
حکم زندان و شلاق و تبعید برای یک فعال سیاسی در اردبیل
به گزارش خبرگزاری حکومتی ایسنا، دادگاه انقلاب استان اردبيل يكی از دستگیرشدگان تظاهرات ضدحکومتی خردادماه گذشته را به اتهام "دامن زدن به اغتشاش" به يک سال زندان، 50 ضربه شلاق و 3 سال تبعيد محكوم كرده است.
دادگاه تجديدنظر استان اردبیل جهت تشديد مجازات این فرد، مدت حبس وی را از 10 ماه حبس (حکم اولیه) به 1 سال با 50 ضربه شلاق اعلام کرده و گفته است "فرد متهم در امر اغتشاشات مرتكب جرايم عمومي گردیده و نقش اساسي ايفا كرده است و مجازات‌هاي تعزيري تنبيه وي كافي نيست، به همین خاطر به تحمل 3 سال اقامت اجباري (تبعید) در يكي از شهرستان‌هاي دوردست كشور نیز محكوم شده است .
اعتراض بین المللی به صدور احکام اعدام در استان خوزستان
به گزارش سایت خبرنامه امیرکبیر، سازمان ديده بان حقوق بشر از مسئولان قوه قضاييه جمهوری اسلامی خواسته است که اعدام قريب الوقوع ده تن از ايرانيان عرب زبان استان خوزستان را متوقف کرده و حکم تحميل شده به آنان را لغو کند. ديده بان حقوق بشر گفته است که حکم اعدام این افراد پس از برگزاری دادگاه غيرعلنی و در شرايطی خارج از استاندارهای بين المللی صادر شده است.
سارالی ويتسون، مدير بخش خاورميانه و شمال آفريقای سازمان ديده بان حقوق بشر گفت سيستم غيرشفاف قضايی در ايران روند احقاق حق مردم را ناديده می گيرد و برای آنها در محکمه های يک روزه حکم مرگ صادر می کند. دستگاه قضايی بايد اين احکام اعدام را متوقف کند.
طی سال گذشته قوه قضاييه ۱۳ ايرانی عرب زبان را به اعدام محکوم کرده است. زمال باوی، اوده افراوی، ناظم بريحی، علی رضا سلمان دلفی، علی حلفی، جعفر سواری، ريسان سواری، محمد علی سواری، مسلم الحايی، عبدالرضا نواسری، يحيی ناصری، عبدالرضا هليجی وعبدالايمان زائری، افراد ياده شده به شمار می روند.
در هشتم ماه ژوئن، شعبه سوم دادگاه انقلاب اهواز زامل باوی، جعفر سواری، ريسان سواری وعبدالرضا نواسری را پس از دادگاه يک روزه در روزهفتم ژوئن به مرگ محکوم کرد.
سازمان ديده بان حقوق بشر می گويد از طريق منابع خود دريافته است که در جريان محاکمه هيچ شاهد بی طرفی در دادگاه حضور نداشته است. قوه قضاييه در خصوص دادگاهی که منجر به صادر شدن حکم اعدام ۹ تن ديگر شده نيز هيچ جزييات بيشتری شامل زمان دادگاه را منتشر نکرده است


برای مقابله با فیلترینگ جمهوری اسلامی، اخبار و اتفاقات ایران و
جهان را، ما به شما منتقل می کنیم



مرکز پخش خبری سازمان جوانان کمونیست
Communist youth organization(sjk)
آدرس جدید سایت سازمان جوانان کمونیست
http://www.cyoiran.com/
http://groups.yahoo.com/group/javanankomonist
http://groups.yahoo.com/group/javanankomonist/join
http://sjk-news.blogspot.com
http://daneshgah-16azar.blogspot.com
communist.youth@gmail.com
sjk_news@yahoo.com
fax:004631899613


در صورت تمایل میتوانید آدرس ایمیل کسانی را که مایل هستند
برای ما بفرستید تا ما اخبار و رویدادهای مختلف را برای آنان ارسال کنیم

sjk_news@yahoo.com




No comments:

 
direction:rtl;