Wednesday, October 18, 2006

25/07/1385

چرا كارگران و دانشجويان سركوب مي‌شوند ؟
لطفا" ما را از نظرات خود آگاه سازيد . ايميل ارتباط با ما در انتهاي خبرنامه موجود مي‌باشد

آخرین وضعیت کیوان رفیعی، فعال حقوق بشر در زندان اوین
به گزارش فعالان حقوق بشر در ایران، کیوان رفیعی که از روز 18 تیرماه سال جاری در بند 209 زندان اوین بسر می برد، روز چهارشنبه گذشته بدون وکیل مدافع در دادگاه انقلاب حضور یافت. به عبدالفتاح سلطانی، وکیل کیوان رفیعی اجازه حضور در دادگاه داده نشد.
قاضی پرونده قرار بازداشت این زندانی سیاسی را به وثیقه تبدیل کرده است، ولی وزارت اطلاعات بدون توجه به تبدیل قرار بازداشت به قرار وثیقه، او را همچنان در بازداشت نگاه داشته اند. در همین راستا مامورین وزارت اطلاعات و قاضی حداد که جدیدا پرونده را بدست گرفته است، قصد پرونده سازی علیه کیوان رفیعی را دارند .
دو خبر از زندان اوین
کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر
دکتر کامرانی از فعالین سیاسی تبریز در بند 350 به سر میبرد. بر اساس گزارشات محدود رسیده از زندان اوین،دکتر کامرانی که از فعالین سیاسی با سابقه در آذربایجان میباشد و از جمله چهره های محبوب مردمی است، پس از 4 ماه بازداشت در بند 209 به بند 350 زندان اوین منتقل گشته است. دکتر کامرانی در این مدت، 2 ماه در انفرادی بند 209 و 2 ماه نیز در سالن عمومی این بند بوده است.
همچنین بنا بر خبری دیگر؛ دکترعوده افری از جمله چهرهای سرشناس در شهر اهواز که پسرش علی افری چندی پیش به اتهام بمب گذاری به اعدام محکوم شد، از سوی دادگاه به 20 سال حبس و تبعید به زندان اردبیل محکوم گشته است. این در حالی است که دکتر افری اعتقاد دارد که اعتراضات و فعالیتهای آنها کاملا مدنی و مسالمت آمیز و جزء حقوق تعریف شده ی شهروندی آنان است.
دستگیری هومن کاظمیان
خبر دريافتی : هومن کاظمیان ، روشنفکر فمینیست و فعال جنبش دانشجویی ، صبح امروز 25/7/85 در منزل خود توسط نیروهای امنیتی دستگیر گشت. در طی این سال این برای چندمین بار است که وی به اشکال مختلف توسط نیروهای امنیتی دستگیر یا ربوده شده است.
هنوز مشخص نگشته است که وی توسط کدام دسته از نیروهای امنیتی و با چه هدفی دستگیر شده است .
مديرمسوول نشريه دانشجويي فرياد دانشگاه ياسوج به كميته انضباطي احضار شد
مديرمسوول نشريه دانشجويي «فرياد» كه در دانشگاه ياسوج منتشر مي‌‏شد، به كميته انضباطي احضار شد.
تقوي‌‏نژاد، مديرمسوول نشريه دانشجويي فرياد در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا"، با اعلام اين خبر گفت: اين نشريه چندي پيش بنا به اعتراض رياست دانشگاه ياسوج از سوي كميته ناظر بر نشريات دانشجويي توقيف شد اما هم‌‏اكنون بار ديگر به همان دلايل به كميته انضباطي احضار شده‌‏ام.
وي اظهار داشت: رييس دانشگاه ياسوج اعتراض خود را به نشريه فرياد در 18 مورد به كميته ناظر بر نشريات مطرح كرده بود كه موجب توقيف نشريه شد اما مشخص نيست طبق كدام قانون بار ديگر در همين زمينه به كميته انضباطي دعوت ‏شده‌‏ام و در همان موارد مجدد از بنده توضيح مي‌‏خواهند.
عضو شوراي مركزي انجمن صنفي نشريات دانشجويي كشور افزود: هنوز كميته انضباطي در اين باره حكمي صادر نكرده است .
تجمع اعتراضی در دانشگاه اميركبير
فعال دانشجويی:فضاى امروز دانشگاه به سمت بسته شدن، كاهش قدرت دانشجو و انحصارطلبى نهادهاى غيردانشجويى پيش مي‌رود
ايسنا: جمعى از دانشجويان دانشگاه اميركبير امروز(سه‌شنبه) در مقابل آمفي‌تئاتر اين دانشگاه تجمع و به برخى رويه‌هاى مسوولان دانشگاه درباره تشكل‌هاى دانشجويى اعتراض كردند.

به گزارش خبرنگار سياسى خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين تجمع كه از مقابل تالار اجتماعات مركزى دانشگاه آغاز شد، دانشجويان با خواندن سرود ,يار دبستانى من, و ,اى ايران اى مرز پر گوهر, و سردادن شعارهاى ,دانشجوى آزاده حمايت حمايت, ساير دانشجويان را به شركت در اين تجمع فراخواندند و سپس به مقابل آمفى تئاتر مركزى دانشگاه رفتند.
مجيد توكلي، يكى از دانشجويان حاضر در اين تجمع، اظهار داشت: جامعه‌اى كه خواسته‌هاى دانشجويى و نقد را برنمي‌تابد و فقط مداحى را قبول دارد، مطلوب نيست. امروز انجمن منتخب دانشجويان در آستانه‌ى حذف شدن است. اينجا جمع شده‌ايم تا اعتراض خود را به گوش مسوولان برسانيم تا بتوانيم نظرات خود را انتقال دهيم.
وى ادامه داد: دانشجويان حق دارند نماينده‌ى برآمده از خواسته‌هاى خود داشته باشند، در صورتى كه در اين راستا با عدم احترام به دانشجو و دانشگاه مواجه مي‌شوند.
دانشجويان در اين تجمع پلاكاردهايى با عنوان, كيوان در بند است صحبت از خبرگان چيست,، ,انجمن (...) تعطيل بايد گردد, در دست داشتند.
بابك زمانيان، دانشجو، نيز در اين تجمع گفت: فضاى امروز دانشگاه به سمت بسته شدن، كاهش قدرت دانشجو و انحصارطلبى نهادهاى غيردانشجويى پيش مي‌رود. اينجا جمع شده‌ايم تا از انجمن منحل شده حمايت كنيم و جلوى فعاليت انجمن جديد را بگيريم و نگذاريم كسى به اين طريق از دانشجو هتك حرمت كند.
در ادامه دانشجويان تجمع كننده سعى كردند به آمفى تئاتر دانشگاه كه برنامه‌ى انجمن اسلامى جديد در آن برگزار مي‌شد وارد شوند كه با ممانعت و برخورد حراست روبرو شدند.
به دليل انجام اين تجمع، مراسم اصلى انجمن اسلامى جديد دانشگاه كه قرار بود با حضور آيت‌الله كعبي، حجت‌الاسلام والمسلمين قمى و حجت‌اسلام مجيد انصارى در آمفي‌تئاتر مركزى دانشگاه برگزار شود، لغو و اين مراسم تنها با حضور آيت‌الله كعبى در مسجد دانشگاه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ايسنا، پس از قرائت قرآن و زمانى كه قرار بود مراسم انجمن اسلامى جديد آغاز شود، دانشجويان هوادار انجمن اسلامى قبلى با هو كردن اعضاى جديد، اجازه‌ى صحبت كردن به آنها را نمي‌دادند و عده‌اى قصد داشتند به روى سن بيايند كه با دخالت انتظامات از اقدام آنها ممانعت به عمل آمد و سرانجام نمايندگانى از هر دو طرف روى سن حاضر شدند و به صورت تريبون آزاد به طرح نظرات خود پرداختند.
عباس حكيم‌زاده، يكى از دانشجويان، گفت: پس از روى كار آمدن رييس دانشگاه، او احساس كرد كه با اقدامات قهرآميز مي‌تواند جلوى فعاليت‌هاى دانشجويى را بگيرد.
وى هم‌چنين گفت: چه‌طور مي‌خواهيد براى عزت مردم تلاش كنيد در حالى كه راى 2 هزار و 800 دانشجو را برنمي‌تابيد و ساختمان انجمن اسلامى را تخريب مي‌كنيد؟
دانشجويان حاضر در سالن سپس با كف زدن، اعضاى انجمن اسلامى دانشجويان منتخب خردادماه را با سردادن شعار تشويق ‌كردند.
ابراهيم رحمانى از اعضاى انجمن اسلامى دانشجويان انتخاب شده در خردادماه، نيز گفت: دوستانى كه ادعا مي‌كنند انجمن اسلامى تشكيل داده‌اند انتخاباتشان بين 35 نفر برگزار شده كه نيمى از آنها از دانشگاه امام صادق(ع) آمده‌اند و به اين انتخابات راى داده‌اند؛ درحالى كه ما راى و پشتوانه‌ى 2 هزار و 800 دانشجو را داريم.
آرمين سلماسي، يكى ديگر از فعالان دانشجويى نيز در واكنش به گفته‌هاى يكى از اعضاى انجمن اسلامى جديد مبنى بر اين‌كه انجمن اسلامى شما به رسميت شناخته نشده است، گفت: ارزش دموكراتيك بودن اين مجموعه‌ى دانشجويى در ساختار مهم‌تر است يا راى مسوولان دانشگاه كه شما را حمايت مي‌كردند؟
به گزارش ايسنا، در ادامه‌ى اين تريبون آزاد، غفورى از اعضاى انجمن اسلامى جديد دانشگاه اميركبير، گفت: شما كه ادعا مي‌كنيد پشتوانه‌ى دانشجويى داريد در سال 80 به واسطه‌ى حزب دولت‌ساخته‌ى مشاركت و همكارى دكتر فهيمي‌فر و نماينده‌ى دكتر معين دانشجوها را از صحنه رانديد و اجازه‌ى حضور همه را در انتخابات انجمن اسلامى نداديد. بدانيد كه دانشجو نبايد هوچي‌گرى كند. بلكه دانشجو آن است كه انديشه كند و با فكر سخن بگويد.
در ادامه‌ى اين مراسم يكى ديگر از اعضاى انجمن اسلامى جديد گفت:, ميزگرد انجمن اسلامى به خاطر اختلال اين عده تعطيل است و كسانى كه اينجا هستند از ما نيستند و مسووليت مراسم به عهده‌ى خودشان است.,
در ادامه اعضاى انجمن اسلامى جديد دانشگاه اميركبير از آمفى تئاتر مركزى بيرون رفتند تا مراسم خود را با حضور آيت‌الله كعبى در مسجد دانشگاه برگزار كنند.
على صابري، ‌از دانشجويان عضو انجمن منتخب دانشجويان در خردادماه، در ادامه اظهار داشت: از شما دانشجويان تشكر مي‌كنم كه استقامت نشان داديد و 2800 راى دانشجويى ما را اثبات كرديد. ما هم قطعا با وجود تمام فشارهايى كه روى ماست ايستاده‌ايم.
صابري، با بيان اين ادعا كه دانشگاه اقدامات غير قانونى را در مورد انجمن اسلامى منتخب دانشجويان مرتكب شده است، گفت: طبق آيين‌نامه دانشگاه بايد يك ماه به شوراى عمومى براى برگزارى انتخابات فرصت مي‌داد و در هيچ كجاى آيين‌نامه نيامده كه دانشگاه مي‌تواند مستقيما تشكلى را منحل كند بلكه مراحلى از قبيل تذكر و تعليق بايد براى آن طى شود. دومين بي‌قانونى دانشگاه دخالت در انتخابات انجمن اسلامى بود در حالى كه دانشگاه تنها حق نظارت دارد و نه دخالت آن هم تعيين صلاحيت بدون دليل و مستندات.
وى افزود: يكى ديگر از اقدامات غير قانونى دانشگاه تخريب ساختمان‌هاى انجمن اسلامى و صدور مجوز براى عده‌ى قليلى به نام انجمن اسلامى بود. مسوولان دانشگاه بايد بدانند كه در دانشگاهى كه انجمن اسلامى سابقه‌ى 40 سال و اندى دارد نمي‌توانند اين اقدامات را مرتكب شوند.
على صابرى همچنين گفت: سال‌هاى گذشته اتاقى كنار مسجد دانشگاه بود كه عنوان آن روابط عمومى انجمن اسلامى بود اما امسال اين اتاق را از انجمن اسلامى گرفتند و تابلوى آن را هم برداشتند. هم‌چنين روى سر در مسجد اين جمله نوشته شده بود ,بنا شده توسط انجمن اسلامى دانشجويى, اما امسال آن را برداشتند.
وى افزود: بسيارى از دوستان ما وقتى براى ثبت‌نام اقدام كردند با بسته بودن فايل‌هاى ثبت‌نامى خود مواجه شدند. در كنار اين برخورد در هفته‌ى اول مهر نشريات دانشجويى دچار، واژه و پيله‌ى نو جمع‌آورى شد. تمام اينها نشان مي‌دهد كه خود دانشگاه پايبند به قانون نيست در حالى كه از ما مي‌خواهد قانونمند باشيم. اميدواريم كه مسوولان از اين به بعد بر اساس صلاح دانشگاه رفتار كنند.
وى در ادامه از كيوان انصارى عضو اسبق انجمن اسلامى دانشگاه اميركبير ياد كرد و گفت: كيوان انصارى سه هفته است كه بازداشت شده و خبرى از او نيست. بازداشت او و ساير فعالان دانشجويى فارغ از گرايش سياسى و تفكرشان نشان مي‌دهد كه وعده‌ آزادى دانشجويان زندانى كه سال گذشته از سوى رييس قوه قضاييه اعلام شده بود عملى نشده است.
عزيزي، يكى ديگر از دانشجويان حاضر در سالن در ادامه گفت: ما در خرداد ماه مناظره‌اى با بسيج داشتيم و هر دو مواضع‌مان را اعلام كرديم. اما اكنون حاضر نيستيم با اين تشكل موسوم به انجمن اسلامى مناظره كنيم.
وى با اشاره به تخريب ساختمان انجمن اسلامى دانشگاه، گفت: تخريب ساختمان انجمن اسلامى در تابستان و بدون حضور دانشجويان انجام شد.
عزيزى با اشاره به صحبت‌هاى يكى از اعضاى انجمن اسلامى جديد كه مي‌گفت انجمن اسلامى شما در سال 80 از سوى حزب دولت ساخته‌ى مشاركت حمايت مي‌شد، گفت: ما بارها و بارها اعلام كرده‌ايم كه مشروعيت‌مان را از دانشجويان مي‌گيريم و حتى خود مشاركت، اصلاح‌طلبان و سركردگان آنها را متهم به خيانت در امانت راى مردم مي‌دانيم.
عباس حكيم‌زاده، دانشجو، نيز اظهار داشت: تمام اتفاقاتى كه اين روزها براى دانشگاه مي‌افتد پروژه‌اى است كه براى پلي‌تكنيك تعريف شده و به نظر مي‌رسد مديريت دانشگاه هم مهره‌اى است براى اجراى اين پروژه.
اين فعال دانشجويى از رويه‌ى كميته‌ى انضباطى دانشگاه نيز انتقاد كرد و گفت: اين خلاف قانون است كه در جلسه‌ى بدوى كميته‌ى انضباطى دانشجو اجازه‌ى دفاع حضورى نداشته باشد.
در ادامه‌ى اين نشست آرمين سلماسى يكى از فعالان دانشجويى اين دانشگاه نيز گفت: دولت احمدي‌نژاد با ابزارها و ساز و كارهاى دموكراتيك و شعار نفت به روى كار آمد اما در ادامه اعمال غير دموكراتيك انجام مي‌دهد. نمونه‌ى آن تصميم‌گيري‌هايى است كه از جانب مردم مي‌گيرند. مسلما هيچ ايرانى دوست ندارد كه چكمه‌ى سرباز آمريكايى به هر قيمتى به روى كشور باز شود.
در پايان قطعنامه‌ى اين نشست قرائت شد.
25 مهر 1385
در صورت‌ موافقت‌ مسوولان‌ با درخواست‌ مرخصي‌ كبرا رحمانپور؛ کبرا بار ديگر طعم‌ آزادی‌ را مي‌چشد
اعتماد: گروه‌ حوادث‌: روزنه‌هاي‌ اميد بار ديگر در دل‌ كبرا رحمانپور جوانه‌ زد و در صورت‌ موافقت‌ مسوولان‌ زندان‌ وي‌ براي‌ چند روز به‌ مرخصي‌ مي‌آيد و بار ديگر حكم‌ آزادي‌ را مي‌چشد.
به‌ گزارش‌ خبرنگار ما، براي‌ كبرا رحمانپور معروف‌ به‌ عروس‌ سياه‌بخت‌ كه‌ متهم‌ است‌ پاييز سال‌ 79 مادر شوهرش‌ را با ضربه‌ چاقو به‌ قتل‌ رسانده‌ بخاطر وضعيت‌ بسيار بدي‌ كه‌ از لحاظ‌ روحي‌، رواني‌ و جسماني‌ دارد تقاضاي‌ مرخصي‌ شده‌ است‌ و در صورت‌ موافقت‌ از سوي‌ مسوولان‌ قضايي‌ وي‌ براي‌ مدت‌ كوتاهي‌ به‌ مرخصي‌ خواهد آمد.
يك‌ منبع‌ آگاه‌ در اين‌باره‌ گفت‌: وضعيت‌ كبرا مطلوب‌ نيست‌ و به‌ همين‌ دليل‌ براي‌ او تقاضاي‌ مرخصي‌ شده‌ است‌. كبرا رحمانپور 3 سال‌ پيش‌ يك‌ بار تا پاي‌ چوبه‌ دار رفت‌ و مرگ‌ را در برابر چشمانش‌ ديد، اما بنا به‌ دلايلي‌ حكم‌ اجرا نشد، اين‌ مساله‌ بشدت‌ در روحيه‌ كبرا تاؤير گذاشته‌ و او را افسرده‌ كرده‌ است‌ و مددكاران‌ كبرا وضعيت‌ او را بحراني‌ توصيف‌ كرده‌اند.
وي‌ افزود: اين‌ در حالي‌ است‌ كه‌ كش‌وقوس‌هاي‌ پرونده‌ در شوراي‌ حل‌ اختلاف‌ نيز روي‌ كبرا تاؤيرگذاشته‌ بخصوص‌ اينكه‌ اولياي‌ دم‌ تحت‌ هيچ‌ شرايطي‌ حاضر نيستند رضايت‌ دهند و سرسختانه‌ و بدون‌ توجه‌ به‌ افكار عمومي‌ بر اجراي‌ حكم‌ اعدام‌ تاكيد دارند.
با توجه‌ به‌ شرايط‌ زندگي‌ كبرا رحمانپور و وضعيتي‌ كه‌ او دارد افكار عمومي‌ در برابر اعدام‌ اين‌ زن‌ جوان‌ واكنش‌ نشان‌ داد و رييس‌ قوه‌ قضاييه‌ كه‌ براي‌ افكار عمومي‌ احترام‌ قايل‌ است‌ و اجراي‌ حكم‌ را متوقف‌ كرد و كمال‌ همكاري‌ براي‌ گرفتن‌ رضايت‌ از اولياي‌ دم‌ را با كبرا رحمانپور انجام‌ داد.
اين‌ منبع‌ آگاه‌ ادامه‌ داد: اين‌ اواخر كبرا بشدت‌ وزن‌ كم‌ كرده‌ و بسيار ضعيف‌ شده‌ است‌. او بسيار آزار ديده‌ و به‌ مراقبت‌ در خانه‌ و يا بيمارستان‌ احتياج‌ دارد. نبايد فراموش‌ كنيم‌ كه‌ كبرا رحمانپور بخاطر فقر شديد خانواده‌ و برادر معلولي‌ كه‌ داشته‌ تن‌ به‌ ازدواج‌ با مردي‌ داده‌ كه‌ از خودش‌ سال‌ها بزرگ‌تر بوده‌ است‌، اما نه‌ تنها شرايط‌ زندگي‌ او و خانواده‌اش‌ پس‌ از اين‌ ازدواج‌ بهتر نشد بلكه‌ كبرا بخاطر تحقير و توهين‌ و در واقع‌ بخاطر دفاع‌ از خودش‌ دست‌ به‌ قتل‌ مادر شوهرش‌ زد.
اين‌ مقام‌ آگاه‌ افزود: نامه‌ مرخصي‌ كبرا به‌ دست‌ مقامات‌ مسوول‌ رسيده‌ است‌ و اميدوارم‌ مثل‌ هميشه‌ با كبرا همكاري‌ شود.
مادر كبرا رحمانپور نيز درخصوص‌ به‌ مرخصي‌ آمدن‌ دخترش‌ گفت‌: كبرا بعد از اتفاقات‌ شوراي‌ حل‌ اختلاف‌ بشدت‌ بيمار شد و حدود يك‌ ماه‌ در بستر بيماري‌ بود و مرتب‌ به‌ او سرم‌ وصل‌ مي‌كردند.
وي‌ ادامه‌ داد: بعد از مدت‌ها موفق‌ شدم‌ ملاقات‌ حضوري‌ با كبرا داشته‌ باشم‌. كبرا باز هم‌ لاغر شده‌ و بشدت‌ چشمانش‌ گود رفته‌ است‌. شدت‌ ضعف‌ كبرا به‌ حدي‌ است‌ كه‌ كاملا چهره‌اش‌ تغيير كرده‌ و شناخته‌ نمي‌شود. بيشتر ضعف‌ كبرا به‌ اين‌ دليل‌ است‌ كه‌ او مقدار زياد داروي‌ ضدافسردگي‌ و اعصاب‌ مصرف‌ مي‌كند و پزشكان‌ نسبت‌ به‌ سلامتي‌اش‌ هشدار داده‌اند.
وي‌ گفت‌: آنچه‌ كه‌ بشدت‌ ما را نگران‌ كرده‌ نداشتن‌ سند است‌، حتي‌ در صورتي‌ كه‌ با مرخصي‌ كبرا موافقت‌ شود سندي‌ نداريم‌ كه‌ براي‌ آزادي‌ او گرو بگذاريم‌.
مادر كبرا رحمانپور ادامه‌ داد: دخترم‌ اميدي‌ به‌ موافقت‌ مرخصي‌ ندارد و مي‌گويد: من‌ از ميله‌هاي‌ زندان‌ رهايي‌ نخواهم‌ داشت‌، با اين‌ حال‌ روزنه‌هاي‌ اميد در دل‌ دخترم‌ سوسو مي‌زند و موافقت‌ با مرخصي‌ او مي‌تواند در به‌ دست‌ آوردن‌ سلامتي‌ او كمك‌ زيادي‌ كند.
عبدالصمد خرمشاهي‌، وكيل‌ مدافع‌ كبرا رحمانپور نيز ضمن‌ تاييد درخواست‌ مرخصي‌ كبرا گفت‌: هرچند موارد صدور مرخصي‌ براي‌ متهمان‌ به‌ قتل‌ معدود است‌، اما از آنجايي‌ كه‌ وضعيت‌ كبرا مطلوب‌ نيست‌، اميدواريم‌ مقامات‌ مسوول‌ با تقاضاي‌ مرخصي‌ او موافقت‌ كنند.
وي‌ افزود: درخصوص‌ سپردن‌ وؤيقه‌ هيچ‌ مشكلي‌ نداريم‌ و تا هر مبلغي‌ كه‌ اعلام‌ كنند، حاضريم‌ وؤيقه‌ بسپاريم‌ و در حال‌ حاضر تقاضاي‌ مرخصي‌ مراحل‌ قانوني‌ خود را طي‌ مي‌كند .
محکومیت پنج شهروند سنندجی
موکــریان : شعبۀ دوم دادگاه انقلاب اسلامی شهر سنندج پنج شهروند سنندجی به نام های آکو حبیبی فرزند توفیق ، صدیق فتحی فرزند محمود ، محمد قادری فرزند علی ، مسعود عرب زاده فرزند ثمین و وهاب محمد رضایی فرزند اسماعیل را ، هر یک به دو سال حبس تعزیری محکوم کرد .
لازم به ذکر است که این حکم به استناد مادۀ 610 قانون مجازات اسلامی و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی ، از طریق شرکت در ناآرامیهای تابستان سال گذشتۀ سنندج ، صادر شده است .
خسرو کــردپور، روزنامه نگار ، کردستان
صنعت نيمه جان کشور در حال جان دادن است
حسن صادقی، معاون دبيركل خانه كارگر در گفت و گو با خبرگزاری ايلنا گفت به دليل عملكرد غلط وزير كار صنعت نيمه جان كشور در حال جان دادن است.
وي با اشاره به آمار 60 هزار نفري اخراج كارگران از ابتداي امسال گفت بر خلاف وزارت كار من معتقدم كه اين رقم 150 هزار نفر است .
رئيس كانون شوراهاي اسلامي كار استان چهار محال و بختياري نیز اعلام كرد اين استان را نه مي‌‏توان كشاورزي تعريف كرد و نه سرمايه‌‏گذاري صنعتي در آن صورت گرفته به همين دليل از نرخ بالاي بيكاري رنج مي‌‏برد .
وي از اخراج بخش عظيمي از كارگران استان ابراز نگراني كرد و گفت‌‏ در اين استان فقط دو كارخانه بزرگ فعال هستند که در هر يك از اين كارخانه‌‏ها حدود يك هزار كارگر شاغل اند .
دستاوردهاي زحمتكشان در معرض تهديد
مازيار گيلاني نژاد،عضو هيئت مؤسس كارگري ايران
هنوز چند ماهي از سال سپري نشده بود كه آمار رسمي از اخراج دهها هزار كارگر در واحدهاي توليدي خبر داد .در خبرها آمده بود كه افزايش دستمزد كارگران باعث بالارفتن هزينه كارفرما و در نتيجه زيان ده شدن واحد توليدي گرديده. با وجود انواع افزايش ها كه در قيمت اجناس رخ داده است چرا فقط افزايش مزد كارگران عامل بحران در جامعه كارگري توصيف مي گردد؟! مگر كارفرما هزينه آب ،برق، تلفن، گاز، ماليات، حمل ونقل و ديگر هزينه ها را پرداخت نمي كند آيا اين هزينه ها در سال جديد افزايش نيافته است 2-چنانچه بطور كارشناسي هزينه كل يك واحد توليدي محاسبه شود، درصد ناچيزي از اين هزينه را دستمزد كارگران آن واحد تشكيل مي دهد بر خلاف تبليغات پر سروصدا در اين باره كه گويا افزايش دستمزدها سبب اجراي برنامه تعديل نيروي انساني شده، با تغييرات صورت گرفته در نحوه محاسبه و تعيين ميزان حداقل حقوق ، اخراج ها متوقف نگرديده و كماكان شاهد اخراج گسترده كارگران هستيم. مطابق بخش نامه اصلاح دستمزها ،تعيين دستمزد كارگران قراردادي نه بر پايه نرخ واقعي تورم (ماده 41 قانون كار) بلكه به توافق نمايندگان كارگران و كار فرمايان منوط گرديده پرسش اينجاست در چار چوب وضعيت كنوني كه كارگران از تشكل هاي قدرتمند محروم هستند و هيچگونه اهرم قدرتي براي پيش برد خواسته هاي صنفي رفاهي خود ندارند،توافق براي تعيين دستمزد يك كارگر چه معنايي مي تواند داشته باشد؟ كارگران با توجه به اوضاع اقتصادي به دليل نياز مالي مجبورند هر رقمي كه كارفرما اعلام كند،پذيرفته و زير بار آن بروند و به دليل نبود امنيت شغلي بعيد است كارگران براي افزايش دستمزد بخواهند با كارفرما به چانه زني بپردازند، اما ماجرا به كاهش دستمزدها ختم نمي شود و صحبت از كاهش 9% حق بيمه كارفرمايان ، نه كارگران؛ به ميان آمده است. در صورتي كه با تغيير مصوبه افزايش دستمزدها، كاهش حق بيمه سهم كارفرما بلاموضوع مي شود و ديگر نيازي به اجراي اين طرح نيست. اجراي اين طرح مشكلات زيادي را براي صندوق تامين اجتماعي ايجاد مي كند. اين پيشنهاد در زماني طرح مي گردد كه بدليل پرداخت نشدن بدهي كارفرمايان و دولت به صندوق تامين اجتماعي، اين صندوق در حال ورشكستگي قراردارد. تنها نهادي كه بعد از 30 سال كار مي تواند تكيه گاهي هر چند اندك براي كارگران و همه مزدبگيران در سالهاي سالخوردگي باشد. تعرض به دستاوردهاي كارگران با ارائه پيشنهاد 6 ماده اي وزارت كار براي اصلاح قانون كار، آن هم به زيان كارگران تكميل مي شود. قانون كار، قانوني حمايتي است كه براي تنظيم روابط كار و كارگر تنظيم شده است و هيچ ارتباطي به سرمايه گذاري و يا عدم سرمايه گذاري ندارد. امروز مشكل عدم سرمايه گذاري در واحدهاي توليدي، مسائلي همچون قاچاق گسترده كالا، عدم حمايت دولت از بخش توليد، وجود بنا در غيرقانوني، بازكردن درهاي اقتصادي كشور بر روي كالاهايي كه از مرغوبيت كيفي برخوردار نيستند مي باشد. اين امر باعث نابودي صنايع پوشاك، كفش ، چاي ، لوازم خانگي گرديده است. در اين بين كشاورزان نيز بي نصيب نمانده اند و به تازگي ورود بي رويه ميوه را شاهد هستيم تا باغداران ايراني نيز همچون كارگران به ورطه نابودي سوق داده شوند. با طرح اصلاح قانون كار،‌ مواد 7-27-30-41-191، و فصل ششم باقي مانده دستاوردهاي زحمتكشان در معرض تهديد قرارگرفته است. براي مثال با حذف ماده 27 فعلي قانون كار،‌ امنيت شغلي كارگران به خطر مي افتد و كارفرمايان به هر بهانه اي اقدام به اخراج كارگران خواهند كرد كه اين همان زنده كردن ماده 33 قانون كار سابق است. حذف يا اصلاح اين ماده كه اخراج كارگران را منوط به اعلام راي مراجع حل اختلاف كارگري و شوراي اسلامي كار مي كند، باعث خواهد شد كه اين مراجع حل اختلاف عملا" حذف و كارفرمايان به تنهايي در مورد سرنوشت كارگران تصميم گيري كنند. در ارتباط با افزودن يك تبصره به ماده 191 قانون كار يعني به جاي كارگاههاي 10 نفر و كمتر ، كارگاههاي 25 تا 50 نفر از مشموليت قانون كار خارج خواهند شد. كه با اين اقدام بسياري از مراكز صنعتي از مشموليت قانون و اصولا" هر گونه قانون حاكم بر روابط كارگران و كارفرمايان خارج و كارفرمايان به دلخواه خود دست به استخدام و تعيين دستمزد و اخراج خواهند زد. به نظر ما اين اقدامات انحراف از اصول قانون اساسي و تخريب پايه هاي اجتماع و حاكم كردن هرج و مرج در محيط كارگري و سمت دادن جامعه به سمت فقر و بحرانهاي اجتماعي است.
از ماهنامه رونا
چشمهای نگران نه به سوی کره شمالی بلکه به سوی ایران است
آزمایش اتمی اخیر رژیم کره شمالی و پافشاری رژیم تهران به ادامه برنامه های مشکوک هسته ای، بیش از پیش جامعه بین المللی را نسبت به خطر گسترش تسلیحات اتمی در جهان نگران ساخته است. دبیرکل جدید سازمان ملل متحد شب گذشته طی مصاحبه ای با تلویزیون فاکس نیوز برای نخستین بار از خطر انتقال تکنولوژی هسته ای به گروههای تروریستی ابراز نگرانی کرد.
محافل مطبوعاتی جهان نیز با اشاره به عدم قاطعیت جامعه بین المللی در برابر اقدامات غیرمسئولانه رژیمهايی نظیر حکومت خودکامه کره شمالی، نسبت به توسعه فعالیتهای هسته ای در جهان هشدار داده اند.
روزنامه گلوب اند میل چاپ کانادا طی مطلبی در همین زمینه نوشت با آنکه آزمایش اتمی كره شمالی هزاران كیلومتر دورتر از ایران انجام گرفت، اما چشمهای نگران نه به سوی رژیم پیونگ یانگ بلكه به سوی رژیم ملایان تهران است.
این روزنامه نوشت آزمایش هسته ای رژیم پیونگ یانگ باعث افزایش نگرانی های بین المللی نسبت به برنامه های هسته ای رژیم تهران شده است. رئیس جمهور آمریکا رژیم كره شمالی را متهم كرد كه تلاش می کند تکنولوژی هسته ای را در اختیار حکومتهايی نظیر رژیمهای تهران و دمشق قرار دهد.
به نوشته گلوب اند میل، سوظن نسبت به برنامه های هسته ای رژیم تهران بیش از هر حکومت دیگری در جهان است.
روزنامه فرانسوی فیگارو نیز نوشت اصرار رژیم تهران بر ادامه فعالیتهای هسته ای بویژه پس از آزمایش اتمی اخیر كره شمالی، بیش از پیش جامعه جهانی را نگران ساخته است.
فیگارو نوشت آزمایش اتمی رژیم كره شمالی، اراده بین المللی برای مقاله با برنامه هسته ای رژیم تهران را افزایش داده و شورای امنیت را در جلوگیری از دستیابی ملایان تهران به سلاح اتمی مصمم تر می سازد.
روزنامه واشنگتن تایمز نیز جزئیاتی از همكاری رژیمهای تهران و پیونگ یانگ در زمینه فعالیتهای هسته ای و موشکی را فاش کرده و نسبت به پیامدهای آن هشدار داده است.
به نوشته این روزنامه، همکاریهای تسلیحاتی رژیمهای تهران و کره شمالی به دهه هشتاد میلادی برمیگردد. به گفته سازمان كنترل تسلیحاتی ویسكانسین، کره شمالی در آن هنگام موشکهایی از نوع اسكاد و تكنولوژی تولید آن را به رژیم تهران فروخته است.
واشنگتن تایمز نوشت در اوایل دهه نود میلادی، رژیم تهران شماری از کارشناسان و تکنسین های خود را به تاسیسات موشكی كره شمالی اعزام نمود و پیش از آزمایش اولین موشک دوربرد خود در ماه مه سال 93 میلادی، رئیس سازمان صنایع دفاعی جمهوری اسلامی به كره شمالی سفر كرده بود. یک سال پس از آن فرمانده نیروی هوایی كره شمالی به همراه هیئتی از متخصصان هسته ای به ایران رفت. مقامات آمریكایی می گویند رژیمهای تهران و کره شمالی برنامه مشابهی را در زمینه فعالیتهای موشکی و طراحی كلاهكهای اتمی پیگیری می کنند. به گفته مسئولین وزارت امور خارجه آمریكا، در محل آزمایش موشکهای دوربرد کره شمالی که در ماه جولای گذشته صورت گرفت، فرستادگان رژیم تهران نیز حضور داشتند. به نوشته واشنگتن تایمز، رژیم تهران نقش عمده ای در تامین مالی برنامه های موشكی كره شمالی داشته است.
در همین حال پاسدار حسین شریعتمداری در یادداشت امروز خود در روزنامه حکومتی کیهان در مطلبی تحت عنوان 'نوبت ما نرسيده'؟ خواستار خروج بلادرنگ جمهوری اسلامی از پیمان منع تولید و گسترش سلاحهای اتمی (ان پی تی ) شده و نوشته است "چند سال قبل، كره شمالى هنگامى كه با زورگويى هاى آمريكا در فعاليت هسته اى خود روبرو گرديد، بدون كمترين ترديدى از معاهده NPT خارج شد و على رغم تلاش پيگير و چندساله آمريكا و متحدانش براى تحميل نظر خود به كره شمالي، نه فقط از پذيرش درخواست باج خواهانه آنها سر باز زد بلكه روز دوشنبه هفته قبل با ساخت و آزمايش بمب هسته اي، آمريكا و متحدانش و حتى چين و روسيه را در مقابل عمل انجام شده اى قرار داد كه به كره شمالى در مذاكرات و يا تعاملات بعدى جايگاه قدرتمند و برجسته ترى مى دهد. آيا وقت آن نرسيده است كه جمهورى اسلامى در پاسخ به باج خواهى ها و قانون شكنى هاى آمريكا و متحدانش از معاهده NPT كه عملا لغو شده خارج شود."
احمدی نژاد نیز در آخرین اظهارات خود گفته است "در مسئله هسته ای پیروز خواهیم شد و فقط یک پله دیگر باقی مانده و اگر از آن عبور کنیم، کار تمام است."
احمدی نژاد در باره حرکت ناو هواپیمابر نیروی دریايی آمریکا به سمت خلیج فارس نیز ادعا کرد "ناو کدام است، حمله کشک است، آنها باخته اند."در همین حال روزنامه وال استریت ژورنال چاپ آمریکا در یک گزارش تحلیلی با اشاره به همکاریهای تنگاتنگ هسته ای میان جمهوری اسلامی و کره شمالی و همچنین عدم توانايی جامعه بین المللی برای جلوگیری از دستیابی حکومتهای یاغی همچون رژیم تهران به سلاح اتمی، خواستار تغییر رژیم در ایران شد
برای مقابله با فیلترینگ جمهوری اسلامی، اخبار و اتفاقات ایران و
جهان را، ما به شما منتقل می کنیم



مرکز پخش خبری سازمان جوانان کمونیست
Communist youth organization(sjk)
http://groups.yahoo.com/group/javanankomonist
http://groups.yahoo.com/group/javanankomonist/join
http://sjk-news.blogspot.com
http://daneshgah-16azar.blogspot.com
www.jawanan.org communist.youth@gmail.com
sjk_news@yahoo.com
fax:004631899613


در صورت تمایل میتوانید آدرس ایمیل کسانی را که مایل هستند برای ما بفرستید تا ما اخبار و رویدادهای مختلف را برای آنان ارسال کنیم
sjk_news@yahoo.com

No comments:

 
direction:rtl;