Sunday, November 26, 2006

4/09/1385 شنبه




بنظر شما 16 آذر امسال چگونه برگزار خواهد شد ؟


لطفا" ما را از نظرات خود آگاه سازيد . ايميل ارتباط با ما در انتهاي خبرنامه موجود مي‌باشد


آدرس جدید سایت سازمان جوانان کمونیست http://www.cyoiran.com/


تشنج و درگيری در دانشگاه پلی تکنيک
خبرنامه امیر کبیر
مقارن با ساعت ۱۳ ظهر امروز با حمله انتظامات دانشگاه به تحصن دانشجويان ممنوع الورود شده (اعضای انجمن اسلامی دانشجويان و مديران مسئول نشریات دانشجویی) توسط رياست دانشگاه، دانشگاه متشنج شده و انتظامات دذانشگاه اقدام به ضرب و شتم دانشجويان نمودند. هم اکنون نيز که انتظامات از ورود دانشجويان به دانشگاه جلوگيری می کند، درگيری ها ادامه دارد. حضور نيروهای آموزش ديده انتظامات و حراست کاملا" سازمان دهی شده می باشد.
در پی آن هستيم تا هرچه سريع تر گزارشی تصويری از حوادث اخير ارائه گردد.
تجمع دو ساعته برابر استانداري اصفهان
صاحب قلم
همايش «آسيب‌شناسي فعاليت‌هاي صنفي» كه قرار بود روزهاي دوم و سوم آذر در دانشگاه هنر اصفهان برگزار شود از سوي معاونت فرهنگي وزارت علوم لغو شد.
دبير اتحاديه شوراهاي صنفي دانشگاه‌هاي كشور با اشاره به لغو همايش آسيب‌شناسي فعاليت‌هاي صنفي در دانشگاه‌ اصفهان گفت: اين همايش از سوي معاونت فرهنگي وزارت علوم و به دليل احتمال سياسي شدن همايش و نزديك شدن به روز دانشجو لغو شد.
پس از لغو همايش آسيب‌شناسي فعاليت‌هاي صنفي در دانشگاه هنر اصفهان، شوراهاي صنفي 20 دانشگاه كشور مقابل دانشگاه اصفهان تجمع كردند و در ادامه به سمت استانداري اصفهان حركت كرده و مقابل استانداري به مدت دو ساعت تجمع كردند و با معاون اجتماعي استانداري وارد مذاكره شدند.
شوراهاي صنفي دانشگاه‌ها در سال 84 تصميم به تشكيل يك اتحاديه به نام اتحاديه شوراهاي صنفي گرفتند. اعضاي اتحاديه با آراي دانشجويان انتخاب شدند و فعاليت خود را تحت عنوان اتحاديه آغاز كردند. در حالي كه وزارت علوم معقتد است هر اتحاديه دانشجويي بايد مجوز فعاليت خود را از هيأت نظارت اين وزارت دريافت كند، اما هنوز اعضاي اتحاديه نتوانسته‌اند مجوز رسمي فعاليت را از وزارت علوم بگيرند و وزارت علوم هرگونه فعاليت اتحاديه شوراهاي صنفي كشور را بدون تأييد هيأت نظارت شوراهاي صنفي وزارت علوم غيرقانوني مي‌داند.
برخي معتقدند شايد وزارت علوم در حالي كه مي‌داند اين اتحاديه هدف سياسي ندارد و به خاطر قدرت آن در دانشگاه‌ها مجوز آن را صادر نمي‌كند. چرا كه ترس آن مي‌رود اين اتحاديه به تشكلي منتقد همچون دفتر تحكيم وحدت تبديل و با نام شوراي صنفي به فعاليت سياسي بپردازد و در همين رابطه به يك نيروي انتقادي تبديل شود.
مديرعامل دانشجويان داخل وزارت علوم تحقيقات و فناوري گفت: اتحاديه شوراهاي صنفي كشور با رأي هيأت نظارت شوراهاي صنفي مشروعيت مي‌يابد و اگر اين شورا اتحاديه را تأييد كند اتحاديه مي‌تواند به فعاليت خود ادامه دهد. در غير اين صورت اتحاديه‌اي وجود نخواهد داشت.
حسن مسلمي ناييني باتأكيد براين مطلب كه در حال حاضر اصلاً اتحاديه‌اي مورد تأييد هيأت نظارت شوراهاي صنفي وزارت علوم باشد، وجود ندارد، تصريح كرد: اگر فعاليتي با اسم اتحاديه شوراهاي صنفي انجام گيرد غيرقانوني است. وي گفت: شوراهاي صنفي بايد براساس آيين‌نامه‌اي كه در سال 81 درباره شوراهاي صنفي تدوين شد، عمل كند.
دبيران و نمايندگان شوراهاي صنفي دانشگاه‌ها همچنين در بيانيه‌اي با انتقاد از لغو همايش آسيب‌شناسي فعاليت‌هاي صنفي به احتمال سياسي شدن، هدف از برگزاري اين همايش را تعليق نگرش‌ فعاليت صنفي و تخصصي كردن فعاليت‌هاي صنفي دانشجويي عنوان كردند.
در اين بيانيه آمده است: فعالان صنفي با عرق مطالبه حق از راه‌هاي دور و نزديك به محل همايش آمدند تا اعتراض خود را به اين عمل اعلام كنند. اعتراض به حوزه‌اي كه شعار فعال كردن فضاي دانشگاه را يدك مي‌كشد. حوزه‌اي كه فعالان صنفي را به برخورد علمي با مسائل تشويق مي‌كند. در ادامه اين بيانيه آمده است همايش مذكور چون جلسات گذشته هيچ‌گونه رنگ و بوي سياسي نداشته و صرفاً به منظور بررسي علمي - تحليلي فعاليت‌هاي صنفي بوده است. در پايان نمايندگان دانشجويان با اعتراض به برخورد صورت گرفته خواهان پاسخگويي صريح مسؤولان بوده و اعلام كردند: شوراهاي صنفي راه تكامل علمي خويش را كه با تشكيل اتحاديه شوراهاي صنفي قوت گرفته، ادامه خواهند داد.
دبير اتحاديه شوراهاي صنفي دانشگاه‌هاي كشور با اشاره به اينكه متولي اين برنامه مقام نهاد رهبري در دانشگاه‌ها بود، گفت: باتوجه به اين مسأله بايد دليل لغو همايش مذكور توسط وزارت علوم مشخص شود.
عاصمي افزود: مدير كل اجتماعي استانداري اصفهان مسؤول پيگيري اين مسأله از وزارت علوم شده است.
تشنج در دانشگاه علامه در پي درگذشت يك دانشجو
بازتاب
صبح امروز پس از سكته قلبي يك دانشجوي دانشكده مديريت اين دانشگاه در كلاس درس، همكلاسيان وي خواستار حضور اورژانس و انتقال وي به بيمارستان مي‌شوند .
درگذشت ناگهاني يك دانشجوي دانشگاه علامه طباطبايي موجي از اعتراض و ناآرامي را در اين دانشگاه در پي داشت.
به گزارش خبرنگار «بازتاب»، صبح امروز پس از سكته قلبي يك دانشجوي دانشكده مديريت اين دانشگاه در كلاس درس، همكلاسيان وي خواستار حضور اورژانس و انتقال وي به بيمارستان مي‌شوند. با اين حال، با گذشت زمان حدودا پنجاه دقيقه‌اي، قلب وي از كار مي‌ايستد و اقدام اورژانس نيز موثر واقع نمي‌شود.
آخرين گزارش‌ها حاكي است، در پي اين اتفاق، كلاس‌هاي دانشكده مديريت تا ظهر تعطيل شده و دانشجويان اين دانشكده كه در خيابان توانير واقع است، به اعتراض در داخل دانشگاه پرداخته‌اند.
لازم به ذكر است جسد دانشجوي يادشده، به بيمارستان دي كه در نزديكي اين دانشكده قرار دارد، منتقل شده است.
«سيد شفيع رضايتي » دانشجوي ترم يك رشته كارشناسي حسابداري دانشكده مديريت بود كه صبح امروز قبل از ورود استاد، در كلاس درس بر اثر سكته قلبي درگذشت.
در عين حال، اتاق بحران اورژانس كشور اعلام كرد: ساعت 8:54:41، يكي از دانشجويان دانشكده مديريت دانشگاه علامه به نام آقاي جهانگيري با موبايل با مركز اورژانس 115 تماس گرفته و وقوع يك فقره حادثه براي يكي از دانشجويان را اعلام كرد.
بدين ترتيب ساعت 8:57:11 رييس بخش اورژانس به منطقه مورد نظر كه حادثه در آنجا رخ داده بود، اعلام وضعيت كرده و مقارن ساعت 9:09:26 يك دستگاه آمبولانس به سرپرستي يك خانم دكتر به دانشكده رسيد.
همچنين اتاق بحران اورژانس كشور در ادامه تشريح نحوه امدادرساني به دانشجوي حادثه‌ديده اعلام كرد: دكتر اورژانس عليرغم اين كه در معاينه اوليه متوجه شده بود كه اين دانشجو فاقد علائم حياتي است، به مدت 45 دقيقه CPR انجام داده و با تزريق آدرنالين، اقدامات اوليه را صورت داده، اما بيمار متاسفانه جان باخته بود.
بر اساس اين گزارش ماموريت اورژانس در ساعت 10:04 پايان يافت .
فوت یک دانشجو بر اثر سهل انگاری مسئولان دانشگاه
ایران پرس نیوز
به گزارش ادوارنیوز، محمد شفیع رضایتی دانشجوی سال اول دانشكده مديريت علامه طباطبايي صبح امروز در دانشگاه دچار تشنج شده و به دليل ممانعت مسوولان از انتقال او به بيمارستان فوت كرد.
مرتضی اصلاحچی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه با اعلام این خبر گفت اين دانشجو براي دريافت قرص يا دارويي جهت بهبودي به مسوولان دانشگاه مراجعه كرده كه آنان هيچ كمكي به اين دانشجو نكردند.
به گفته اصلاحچي, مسوولان دانشگاه اجازه ندادند كسي دانشجوي مذكور را به بيمارستان برساند و دستور دادند كه بايد تا رسيدن آمبولانس صبر كنند این در حالی است که این دانشکده در نزدیکی بیمارستان دی تهران واقع است.
دبير انجمن اسلامي دانشگاه علامه طباطبايي تصريح كرد: دانشجوي مذكور پس از مدت‌‏ها انتظار در اثر تشنج و سكته قلبي در محل دانشگاه فوت كرد .
اخراج 14 تن از كارمندان دانشگاه علوم پزشكي كردستان
پیک ایران
به گزارش ايلنا از مركز سنندج , دو تن از كارمندان اخراجي در گفت و گويي اختصاصي جزئيات اين موضوع را تشريح كردند.
"ماريا متولي" كارمند اخراجي دانشگاه علوم پزشكي كردستان گفت‌‏: مسوولان دانشگاه مهرماه امسال در نامه اي به 17 تن از پرسنل اعلام كردند كه با شركت خدماتي" شكوه‌‏ آريز" قرارداد منعقد نمايند واز اين تاريخ دانشگاه هيچگونه مسووليتي در قبال پرسنل ندارد .
او گفت‌‏: هر كدام از ما 20 تا 22 سال سابقه خدمت در دانشگاه علوم پزشكي را داريم‌‏, بنابراين از انعقاد قرارداد با شركت فوق خوداري كرديم اما سه تن از همكاران به خاطر مشكلات زندگي به ناچار قرار داد بستند و 14 مربي و كمك مربي دانشگاه كه اغلب سرپرست خانوار هستيم , 16 مهرماه اخراج شديم.
متولي ادامه داد : در سال 60 طبق مصوب هيات دولت مهدكودك‌‏ها در سطح كشور رسميت پيدا كرد و در اين راستا بنا به دستور مديريت امور استخدامي وقت دانشگاه علوم پزشكي كردستان كليه مربيان و كمك مربي هاي مهد كودك وابسته به دانشگاه استخدام و هر كدام در قسمتي مشغول به كار شدند .
وي تصريح كرد : طي نامه شماره 15372/14/14 تمام شرايط استخدام انجام گرفت اما متاسفانه در زمان مديريت وقت امور استخدامي دانشگاه كليه مدارك را بنا به دلايلي از بين بردند .
وي گفت‌‏: دوباره در سال 79 صرفا به خاطر اينكه تعدادي از پرسنل مهدكودك را اخراج نمايند، از طرف دانشگاه علوم پزشكي كردستان از 37 نفر آزمون استخدامي گرفته شد اما بعد از آزمون معلوم شد 20 نفر از كساني كه در آزمون شركت نكرده و يا اينكه شرايط استخدام آنها از قبل مهيا شده بود، استخدام شدند و 17 نفر ديگر كمافي السابق به خدمت خود ادامه داديم .
وي گفت : اغلب خانمها در طول خدمت خود دوره هاي تخصصي را گذرانده اند بنابراين مسوولين مي توانستند به جاي اخراج با توجه به تخصص پرسنل آنها را در واحدهاي مختلف به كار گيرند .
وي گفت‌‏: سوال ما اين است چرا پس از 20 سال كار در مهدكودك ها و واحدهاي مختلف دانشگاه علوم پزشكي مسوولين مي خواهند ما را سرگردان و در بلاتكليفي نگهدارند .
خانم "سروش" يكي ديگر از كارمندان اخراجي دانشگاه علوم پزشكي كردستان گفت‌‏: از مهرماه سال جاري طبق بخشنامه هيات وزيران تمامي پرسنل مهد كودك ؛ تاسيسات، سرويس هاي رفت و آمد‌‏,‌‏آشپزخانه و غيره بايد به بخش خصوصي واگذار گردد و پرسنل رسمي به واحدهاي نيازمند منتقل شوند .
وي تصريح كرد : از آنجايي كه ما هم طبق بخشنامه جزو پرسنل استخدامي دانشگاه مي‌‏باشيم دانشگاه علوم پزشكي بدون توجه به بخشنامه ما را اخراج كرد.
وي اضافه كرد : ما به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي استان و استانداري شكايت كرده و درخواست اجراي بخشنامه هيات دولت را نموده ايم در اين خصوص كارشناسان استانداري در جواب شكايت ما اعلام كرده اند كه مهد كودك‌‏ها مي توانند تا پايان سال 86 به فعاليت قانوني خود ادامه دهند .
وي گفت‌‏: ما از طريق اداره كار در خصوص طرح طبقه بندي مشاغل و احقاق حق از دانشگاه علوم پزشكي كردستان شكايت نموده ايم اما اداره كار استان نظارت دانشگاه علوم پزشكي را در حكم صادره خود لحاظ نموده است .
وي ادامه داد‌‏: با توجه به اينكه اداره كار متولي اجراي كار مي باشد و يا مي توان گفت تمامي كارگران از جهت قانون كار زير مجموعه آن ادا ره هستند پس بنابراين اداره كار مي توانست از اين بي عدالتي جلوگيري نمايد و اجازه ندهد ما را كه اغلب سرپرست خانواده هستيم، اخراج نمايند .
وي گفت‌‏: ما خواهان رفع مشكل و ابقاي به كار و اجراي طرح طبقه بندي مشاغل و همچنين اجراي قانون كار مي باشيم.
در سه ماهه نخست سال جاري : 4800 حادثه كار ظرف 90 روز
تهراني ها بيشترين آمار حوادث ناشي از كار را دارند
تهران- خبرگزاري كار ايران
در سه ماهه نخست سال جاري چهار هزار و 818 نفر از بيمه شدگان تامين اجتماعي دچار حادثه ناشي از كار شده اند كه استان تهران با 71/21درصد حادثه بيشترين آمار و در مقابل استان خراسان جنوبي با 21/0 درصد كمترين آمار حادثه ناشي از كار را داشته اند.
به گزارش ايلنا،"سياوش قراگزلو" مدير كل دفتر آمار و محاسبات اقتصادي واجتماعي سازمان تامين اجتماعي در تشريح آمار حوادث ناشي از كار، گفت: در سه ماهه نخست سال جاري چهار هزار و 818 نفر از بيمه شدگان تامين اجتماعي دچار حادثه ناشي از كار شده اند كه از اين تعداد 1280مورد از ناحيه پا، 1275 مورد انگشت دست، 1095مورد از ناحيه دست و 185 نفر از ناحيه ستون فقرات، 141 نفر تمام بدن، 134مورد از ناحيه صورت، 133مورد انگشتان پا، 123مورد از ناحيه چشم ، 70 نفر جمجمه و 18مورد از ناحيه مغز دچار حادثه شده اند.
وي با اشاره به رشد 9/18درصدي مصدومين نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، تصريح كرد: از تعداد چهار هزار و 818 كارگر مصدوم، 52/1 درصد را زنان و 48/98 درصد را مردان تشكيل مي دهند. همچنين 1/75 درصد از حادثه ديدگان متاهل و 99/24 درصد مجرد بوده اند.
مدير كل دفتر آمار و محاسبات اقتصادي و اجتماعي سازمان تامين اجتماعي همچنين در خصوص وضعيت حادثه ديدگان بر حسب توزيع سني، اظهار كرد: بر اساس بررسي هاي انجام شده بيشترين آمار حوادث ناشي از كار مربوط به گروه سني 25 تا 29 با 59/25 درصد و كمترين آن مربوط به گروه سني كمتر از 14 سال با دو صدوم درصد مي باشد.
قراگزلو در ادامه در خصوص آمار حوادث ناشي از كار به تفكيك علت وقوع حادثه در سه ماهه نخست سال جاري، گفت: چنانچه علت حوادث بررسي شود، مشاهده مي كنيم بي احتياطي با 72/52 درصد عامل بيشترين درصد حوادث ناشي از كار و در مقابل تهويه نامطلوب با 06/0 درصد كمترين علت را به خود اختصاص داده اند.همچنين عواملي مانند وسايل بي حفاظ، وسايل معيوب، نورناقص، لباس خطرناك، فقدان اطلاعات و ساير علل به ترتيب 10، 19/4، 42/0، 16/1، 38/4و 07/27 درصد از علل وقوع حوادث در حين انجام كار بوده اند.
به گفته وي به جزعامل بي احتياطي، ساير عوامل مذكور در اثر سهل انگاري كارفرما در استاندارد سازي و ايمني وسايل و ابزارآلات كار يا فقدان آموزش كافي به كارگر رخ داده است.
وي ادامه داد: با توجه به نوع فعاليت اقتصادي حادثه ديدگان فعاليت اقتصادي مربوط به فلزات اساسي، ماشينهاي الكتريكي و غيرالكتريكي با 74/23 درصد بيشترين سهم و فعاليتهاي متفرقه در صنايع با 23/0 درصد كمترين سهم را در بروز حوادث داشته اند.
مدير كل دفتر آمار و محاسبات اقتصادي و اجتماعي سازمان تامين اجتماعي در ادامه به تشريح نتيجه حوادث پيش آمده براي حادثه ديدگان پرداخت و تصريح كرد: طبق بررسيهاي به عمل آمده 56/89 درصد از حادثه ديدگان بهبودي كامل بدست آورده اند، 73/0 درصد از حوادث منجر به فوت و 49/3 درصد دچار ازكارافتاده شده اند و 23/6 درصد ازغرامت نقص مقطوع برخوردار شده اند.
قراگزلو با اعلام اينكه بيشترين آمار حوادث در طول روز رخ داده است، افزود: 28/91 درصد از حوادث ناشي از كار در طول روز و 72/8 درصد در طول شب رخ داده و 06/89 درصد از حوادث در محل كار حادثه ديدگان و 94/10درصد در خارج از كارگاه به وقوع پيوسته است. تعداد روزهاي معالجه سرپايي نيز معادل212هزار و522 و تعداد روزهاي بستري نيز معادل 13 هزار و 848 روز طي سه ماهه نخست سال جاري مي باشد كه بار مالي زيادي را براي سازمان به همراه داشته است.
به گفته وي، در سه ماهه نخست سال گذشته در سطح استانها، استان اردبيل با 15صدم درصد كمترين ميزان حادثه و استان تهران نيز با 74/19درصد بيشترين آمار حوادث را به خود اختصاص داده اند. در مدت مشابه در سال جاري نيز، استان تهران با 71/21درصد حادثه بيشترين آمار و در مقابل استان خراسان جنوبي با 21/0 درصد كمترين آمار را در اين مدت داشته اند، همچنين اين آمار در استان تهران در مقايسه با مدت مشابه در سال گذشته30 درصد رشد داشته است.
ایمن نبودن فضای کاری بار دیگر قربانی گرفت.
سرویس خبری 2030
در هفته ای که گذشت یک کارگر پروژه سکو سازی واقع در خرمشهر به علت سقوط جرثقیل سقفی جان خود را از دست داد...نکته جالب اینکه این کارگران که با مرگ دست و پنجه نرم می کنند نزدیک به چهار ماه حقوق در یافت نکرده اند این دومین حادثه مرگبار در این پروژه طی چند ماه اخیر بوده در حادثه دیگری دو کارگر به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی توسط ناظر کار فرما در یک انفجار جان باختند .
اعتصاب غذای زندانیان سیاسی زندان گوهردشت
ایران پرس نیوز
فعالان حقوق بشر در ایران
ملت بزرگ ایران و جهانیان
همانگونه که کاملا واقف و مطلعید ، پس از آن که آقای محمود احمدی نژاد از درون یک دایره بسته خود کامه و غیر دمکراتیک توسط رهبر که خود منتصب اعضای مرکز خبرگانی است که اعضایش منتصب شورای نگهبانی است که تصادفا اعضای این شورای نگهبان نیز منتصب رهبر است، به ریاست جمهوری حکمت ملایان بر گزیده و منتصب گردید.
همچنانکه پیش بینی می شد، سرکوب و آزار و اذیت و شکنجه و دستیگری و زندان و پرونده سازیهای بی پایه و اساس بر علیه زندانیان سیاسی و آزادیخواهان و دیگر اندیشان، روزنامه نگاران کارگران و زنان و دانشجویان و همه و همه ی مردم ایران بیش از پیش شدت گرفت و استبداد بی حیا کالبد زشت و کریه خود را به نمایش گذاشت و دوران استبداد عریان را رقم زد، که در همین راستا و پیرو همین اعمال جنایتکارانه بر علیه ملت ستمدیده ایران بود که دست به کشتار حجت زمانی ، اکبر محمدی و ولی الله فیض مهدوی زندانیان سیاسی زد و در ادامه در مورخه 29 مهرماه ساعت 3 بعد از ظهر چند تن از زندانیان خطرناک که محکوم به قصاص و اعدام به سرکردگی وکیل بند آن روز آقای برات راه چمنی به دستور وزیر نظر آقای محمود مقنیان رییس اندرزگاه و دیگر مامورین مسؤل برای چهارمین بار در طول یک سال با ابزار قتاله و برنده به فرعی 5 اندرزگاه 2 محل نگهداری زندانیان سیاسی حمله آوردند که در این یورش ناجوانمردانه و برنامه ریزی شده آقای بهروز جاوید تهرانی از ناحیه دهان به شدت دچار شکستگی دندان و پاره گی اعضا و جوارح صورت گردید.
لذا ما کلیه زندانیان سیاسی محبوس در فرعی 5 زندان رجایی شهر کرج که در طول 27 سال بارها و بارها اعلام نموده ایم به جهت نقض شدید و مستمر حقوق بشر در ایران بویژه حقوق زندانیان سیاسی در زندان های ایران هیچگونه تامین جانی و روانی نداریم .
دگر بار بدینوسیله از تمامی مجامع بین المللی و داخلی مدافع حقوق بشر تقاضا داریم تا هرچه سریعتر در واکنش نسبت به وضعیت اسف بار حقوق بشر در ایران ، حداقل با حضور در فرعی 5 اندرزگاه 2 زندان رجایی شهر کرج و گفتگو با زندانیان سیاسی نسبت به جان ما که به شدت در معرض خطر می باشد اقداماتی عاجل و عینی عمل آورند .
بنابراین ما کلیه ی زندانیان سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج تا دریافت پاسخ معقول و عینی از تقاضای خود از این تاریخ به مدت یک هفته اعلام اعتصاب غذای جمعی مینماییم.
پایدار- وطن- اندیشه
1امیر حسین حشمت ساران 4- افشین بایمانی
2- بهروز جاوید تهرانی 5- مهرداد لهراسبی
3-جعفر اقدامی 6-علیرضا کرمی خیر آبادی-امنیتی
به تاریخ 4 آذر ماه 1385 خورشیدی
به آن ها که فرصت طلبانه تن به خواری می دهند


گيسو شاگری
gissoo_shakeri@yahoo.comپیک ایران
www.gissoo.com


شهره آغداشلو، مصاحبه با بی بی سی و مضحکه ای به نام هنرمند ما
بی مقدمه بگویم که از هیچ هنرمندی انتظار نمی رود که تحلیل گر سیاسی یا انقلابی باشد . اما بی تردید انتظار می رود که آزادی انسان را ارج نهد و ارزش های انسانی را محترم بدارد. اشاره ام به خانم شهره ی آغداشلو بازیگر سینما و تئاتر و مصاحبه ی اوست با بی بی سی .
خانم آغداشلودراین مصاحبه می گوید ده سال پیش از این اگر از او می پرسیدند که حاضر است که در فیلم هایی که در جمهوری اسلامی ساخته می شود بازی کند و حجاب بر سر بیندازد می گفت نه! اما حالا با کمال میل می پذیرد. چون قانون آن ها ست و این خانم آغداشلوست که می خواهد وارد حریم وحرم آن ها شود! (نقل به معنی)
منظور خانم آغداشلو از آن ها کیست؟ جمهوری اسلامی؟ مردم؟ سینما گران؟کدام قانون؟
قانون ضد زنی که زنان ایران 27 سال است که با آن بی وقفه مبارزه می کنند. حتا اگر مردمی اسیر در یک جامعه ی غیر انسانی، روابط غیر انسانی را به عنوان ارزش بپذیرند آیا همچنان می توان از ارزش گذاری به ارزش های انسانی چشم پوشید؟ آیا به عقاید مردمی که ندانسته و حتا دانسته واز سر سود جویی، تن به قوانین ضد انسانی حکومتی می دهند، باید تن داد؟ می گوییم انسان آزاد است. اما آیا قوانین آدامخواران قبیله ای، معتقد به آدمخواری، پذیرفتنی است؟
این ها مفاهیمی پیچیده است که دست کم ظرافت ها و احساس و بینش یک هنرمند باید حسش کند اگر چه درک و تحلیلش برایش دشوار باشد. اما آیا گفته های خانم آغداشلومی تواند حاصل ده سال زندگی یک هنرمند زن از زندگی دریک جامعه ی آزاد باشد؟ یا تجربه و گذشت عمر، حاصلی معکوس داده است؟ و بلوغ فکری او را به واژگونی باورهایش راهنمایی کرده است تا با پذیرفتن قوانین ارتجاعی رژیم اسلامی ایران به پشتیبانی از یک چنین رژیمی و قوانینش بنشیند.
آیا اگر جین فوندا بازیگرو هنرمند معترض و فعال سیاسی آمریکایی برای شرکت در فیلمی در حکومت آدمخواران طالبان دعوت می شد،
می پذیرفت؟ و یا برای چنین دعوتی، چنین با درماندگی، زمینه چینی می کرد؟ قصد من مقایسه ی این دو بازیگرنیست. این تنها مثالی ست برای روشن شدن موضوع. اما باید یادآوری کنم که جین فوندا هرگز تبعیدی هیچ حکومتی نبود . همجنسانش را با چماق در چادر و چاقچور نپیچانده بودند و زن ها ی خانه اش را با سنگ نمی کشتند. او در جامعه ای آزاد زیسته بود اما خانه رها کرد تا فریاد آزادی و اعتراضش را به سیاست ها و قوانین ضد انسانی حکومت ها سر دهد!
این جاست که باید ارج نهاد به هنرمندانی که ایستاده اند. برای آن ها که می دانند برای چه می نویسند، نقاشی می کنند، شعر می سرایند و می خوانند و بازی می کنند و می میرند. ارج نهاد به هنرمندانی که چه درداخل و چه در خارج، تن به این خیمه شب بازی ها نمی دهند.
حیرت انگیز و آموختنی ست که در همسایگی این خانم آغداشلو، همین چند روز پیش، جمعه سوم نوامبر 2006، مالاچی ریشتر هنرمند و خواننده ی 52 ساله ی جازآمریکایی، در بزرگراه کندی در شیکاگو، به عنوان مخالفت با جنگ عراق خود را به آتش می کشد!! و بسیاری از ما با گذشت زمان دچار چنان بازگشتی می شویم که به بدویت تن می دهیم.
ریشتر نه عراقی بود و نه سودی از جنگ یا صلح درعراق می برد. نه به عراق سفر کرده بود و نه بستگانش را در عراق از دست داده بود. او آن قدرها هم جوان نبود که تن به احساساتی خام دهد و بلهوسانه خود را به مرگی این چنین بسپارد.
خانم آغداشلو می بینید؟ این تفاوت آن هاست که به راستی زندگی می کنند و می میرند و آن ها که فرصت طلبانه تن به هر خواری می دهند تا ادعا کنند که زنده اند.
اگر چه نمی خواهم بپذیرم اما همچنان این باور آزارم می دهد که ارزش های خاور میانه ای ما، ارزش های جامعه ای پوسیده ، سنتی و ویران، چون ارزش هایی ماندگار، چنان در جان و تن اگر نه همه ی ما بل که بسیاری از ما ریشه دوانده است که رهایی از آن امکان پذیر نیست. این ریشه ها و باورهای پوسیده و غیر انسانی، خود آگاه و ناخود آگاه، هر زمان خود می نماید تا ما را شرمنده ی تاریخ و آزادی کند. نمی خواهم بپذیرم اما انگار نمونه ها و واقعیت های دور برم اسیرم کرده اند. اسیر واقعیتی انکار ناپذیر. نه! نمی پذیرم. تا هستم نمی پذیرم و می مانم تا نپذیرم و صدایم را همچنان رسا نگه دارم. من خود را شناخته ام. انسان را
شناخته ام. حتا اگر ناگزیر باشم که همه ی درها را به روی خود ببندم و تنها از روزنه ای در سقف، آسمان پر ستاره را به تماشا بنشینم و تنها برای دل خودم بخوانم.
گیسو شاکری نوامبر 2006
اعتراف حزب الله به تنفر مردم لبنان از این گروه تروریستی
ایران پرس نیوز
خبرگزاری حکومتی آريا: مسوول امور رسانه اى حزب الله لبنان، ناسزاگويى و اتهامات مطرح شده ضدمخالفان دولت لبنان را در مراسم تشييع وزير صنايع اين کشور، عامل تشديد بى ثباتى در لبنان دانست.
به گزارش سرويس برونمرزی صدا وسيما؛ حسين رحال در گفتگوى اختصاصى با شبکه خبرى العالم (تلویزیون عرب زبان جمهوری اسلامی) گفت در جريان مراسم تشييع جنازه پيرجميل وزير صنايع لبنان برخى افراد و گروهها با دشنام دادن و سخنرانى هاى مغرضانه ضد گروههاى مخالف به جاى حرمت گذاشتن به خون وزير صنايع سعى داشتند از اين رويداد براى رسيدن به اهداف خود سوء استفاده کنند .
رحال در باره نشست دولت که قرار است امروز براى بررسى دادگاه بين المللى تحقيق در باره ترور رفيق حريرى نخست وزير اسبق لبنان تشکيل شود گفت مخالفان، دولت را غير قانونى مى دانند بنا براين همه تصميمات اين دولت باطل و غيرمشروع است.
مانی : به سفر گابریل گارسیامارکزبه ایران اعتراض کنیم
گزارشگران
تاريخ نگارش : ۱ آذر ۱٣٨۵یادداشت کوتاه اعتراضی مانی به سفر گابریل گاسیا مارکز به جمهوری اسلامی ایران که قرار است در بهار سال ۱۳۸۶ خورشیدی صورت بگیرد، بازتاب گسترده ای در میان ایرانیان و رسانه های فارسی زبان یافت. این یادداشت اعتراضی نه تنها در سایتهای اینترنتی پرشماری نشر یافت، برخی از رادیوهای فارسی زبان نیز آن را پخش کردند و یا در باره آن سخن گفتند. از جمله خانم فرنوش رام برنامه ساز بخش فرهنگی و هنری رادیو اسرائیل، این یادداشت را با صدای شاعر از این رادیو -در تاریخ سه شنبه ۲۱ نوامبر ۲۰۰۶ - پخش کرد




برای مقابله با فیلترینگ جمهوری اسلامی، اخبار و اتفاقات ایران و
جهان را، ما به شما منتقل می کنیم



مرکز پخش خبری سازمان جوانان کمونیست
Communist youth organization(sjk)
آدرس جدید سایت سازمان جوانان کمونیست
http://www.cyoiran.com/
http://sjk-news.blogspot.com
http://groups.yahoo.com/group/javanankomonist
http://groups.yahoo.com/group/javanankomonist/join
http://daneshgah-16azar.blogspot.com
communist.youth@gmail.com
sjk_news@yahoo.com
fax:004631899613

در صورت تمایل میتوانید آدرس ایمیل کسانی را که مایل هستند
برای ما بفرستید تا ما اخبار و رویدادهای مختلف را برای آنان ارسال کنیم

sjk_news@yahoo.com





2 comments:

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
 
direction:rtl;