Wednesday, November 08, 2006

17/08/1385 چهارشنبه


بنظر شما جنبش دانشجويي در چه موقعيتي قرار دارد ؟
لطفا" ما را از نظرات خود آگاه سازيد . ايميل ارتباط با ما در انتهاي خبرنامه موجود مي‌باشد
دانشگاه مازندران
چند خبر از دانشکده‌ی فنی دانشگاه مازندران
بر طبق گزارشات رفقای ما در دانشکده‌ی فنی، چند خبر از وضعیت این دانشکده در هفته‌ی گذشته در ذیل می‌آید:
۱. در پی افزایش فشارها بر انجمن اسلامی دانشکده‌های دانشگاه و در انزوا قرار دادن آن‌ها، دو تن از فعالین مستقل و ورودی جدید دانشگاه در اقدامی بی‌سابقه تنها به‌علت ارتباط با اعضای انجمن اسلامی دانشکده‌ی فنی و دست‌داشتن در پخش نشریات مجاز آن به کمیته‌ی انضباطی خوانده شدند.
۲. یکی از کارگران بوفه‌ی دانشکده چندی پیش به دستور مستقیم حراست دانشکده تنها به دلیل «داشتن ریش عجیب» از کار برکنار شد!
۳. روز دوشنبه، مسئولین دانشکده‌ی فنی به‌شدت با فروش و پخش نشریه‌ی مستقل «طوفان» مخالفت نمودند. وساطت چندین تن از فعالین دانشجویی مانع از برخورد فیزیکی معاونت فرهنگی با اعضای هیئت تحریریه‌ی این نشریه شد. در این بین، یکی از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی تهدید به احضار در کمیته‌ی انضباطی شد.۴. ظاهراْ تعدادی از فعالین انجمن اسلامی و عده‌ای فعال مستقل به دلیل دست‌داشتن در راه‌اندازی سلسله‌جلسات بحث فلسفی مورد بازخواست از سوی معاونت فرهنگی دانشکده قرار گرفتند و بر همین اساس دیروز جلسه‌ی کمیته‌ی فرهنگی در دانشکده برگزار شد
تجمع اعتراضی دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايی
ادوارنيوز: دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايي براي دومين هفته متوالي ، نسبت به مشكلات صنفي و رفاهي در پرديس جديد اين دانشگاه، با برگزاري تجمعي اعتراض كردند .
دانشجويان دانشكده هاي حقوق - علوم سياسي و روانشناسي دانشگاه علامه كه از نيمسال تحصيلي جديد به ساختمانهاي نيمه كاره اين دانشگاه در دهكده المپيك، منتقل شده اند، در حركت اعتراض آميز خود كه از مقابل ساختمان نيمه كاره سلف سرويس آغاز و به تجمعي در مقابل ساختمان مركزي منجر شد ، با سر دادن شعارهاي « رئيس انتصابي ،‌استعفا استعفا» ، «فرمانده پادگاني اين آخرين اخطار است» ، «دانشگاه نيمه كاره ،‌حراست همه كاره» خواستار حضور رييس دانشگاه در ميان خود و پاسخگويي شفاف او و در غير اينصورت استعفاي حجه الاسلام شريعتي، رييس اين دانشگاه شدند .
اين گزارش مي افزايد، معاون دانشجويي دانشگاه در جريان اين تجمع صنفي در پاسخ به دانشجويان معترض به ناكارآمدي مسئولان دانشگاه اقدام به فحاشي عليه دانشجويان كرد.
دانشجويان همچنين در اين تجمع اعتراض را حق خود دانستند و احضار فعالان دانشجويي توسط حراست دانشگاه را امري غيرقانوني دانستند و اعلام كردند كه در برابر اين رويه جديد سكوت نخواهند كرد.
گفتني است چهارشنبه هفته گذشته نيز دانشجويان اين دانشگاه در تجمعي اعتراضي شركت كردند و به طرح خواسته ها و مشكلات خود پرداختند كه با عدم پاسخگويي مسئولان مواجه شد
تحصن صنفی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس
صبح امروز دانشجويان ورودي سال 85 دانشگاه تربيت مدرس به علت كمبود خوابگاه در
مقابل ساختمان مركزي اين دانشگاه تحصن كردند. اين دانشجويان كه تعدادشان به 50
تا 60 نفر مي‌‏رسد؛ خواستار جوابگويي رييس دانشگاه هستند. بر اساس اين گزارش
يكي از متحصنان افزود: رتبه ورودي‌‏هاي دانشگاه تربيت مدرس اكثرا تك رقمي است و در
دفترچه اعلام شده به تدريج خوابگاه به دانشجويان واگذار مي‌‏شود؛ ولي هنوز مشخص
نيست كه اين واگذاري چند ماه بعد است.
وي با بيان اين مطلب كه دانشجويان سال‌‏هاي قبل نيز هنوز خوابگاه ندارند
گفت: توجيه مسوولان اين است كه دانشجويان سال‌‏هاي قبل كه از پايان‌‏نامه‌‏شان دفاع
كرده‌‏اند، از خوابگاه خارج شوند تا دانشجويان جديد جايگزين آنان شوند. اين
دانشجوي متحصن افزود: اين در حالي است كه هنوز مشخص نيست كه چه زماني به طول انجامد
تا دانشجويان سال‌‏هاي قبل از خوابگاه خارج شوند. در حال حاضر دانشجويان به
تعداد 20 تا 30 نفر در سالن تلويزيون خوابگاه و نمازخانه اسكان داده شده و در
انتظار تخليه خوابگاه هستند


نگرانی نسبت به وضعیت یک فعال دانشجويی در شکنجه گاه اوین
ادوارنیوز: پدر سعید (خیرالله) درخشندی فعال دانشجویی که بیش از 75 روز است در بازداشت موقت به سر می برد نسبت به نحوه رسیدگی قضایی به پرونده فرزندش ابراز نگرانی کرد.
مجتبی درخشندی با اشاره به اینکه دکتر دادخواه وکالت فرزندش را پذیرفته است گفت: هنگامی که برای پیگیری وضعیت پرونده به دادسرا مراجعه کردیم و خواستار شماره کلاسه پرونده درخشندی برای انجام امور مربوط به وکالت شدیم مسئولان قضایی مربوطه به ما اعلام کردند پرونده ای به نام فرزندم در دادسرا وجود ندارد.
مجتبی درخشندی با اشاره به اینکه چگونه ممکن است فردی 70 روز در زندان باشد اما فاقد پرونده باشد از این نحوه برخورد مسئولان قضایی ابراز نگرانی کرد.
گفتنی است سعید درخشندی و پویا جهاندار دو فعال سابق دانشجویی که در مرداد ماه گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به اوین منتقل شده اند هم اکنون در بند عمومی زندان 209 نگهداری می شوند


آتش سوزي در كتابخانه دانشكده ادبيات دانشگاه تهران
آتش سوزي كتابخانه دانشكده ادبيات دانشگاه تهران مهار و از گسترش آتش به طبقات فوقاني آن جلوگيري شد، اين حريق حدود ساعت 18 به آتش نشاني تهران اعلام شد، با وجود هشدارهاي قبلي و با توجه به سابقه آتش سوزي در كتابخانه هاي اين دانشگاه سازمان آتش نشاني به مسئولان دانشگاه توصيه كرده بود كتابخانه ها را به امكانات ايمني آتش نشاني تجهيز كنند كه به اين توصيه توجهي نشده است! هنوز از ميزان خسارت وارد شده به اين كتابخانه اطلاعي دردست نيست!؟ علت حادثه اتصالي سيم هاي برق دانشكده ادبيات عنوان شد. آتش‌سوزي دانشكده ادبيات دانشگاه تهران تلفات جاني نداشت
* * *
ماشین آلات فرسوده در 90% کارخانه های ورشکسته
حسن صادقي، يك نمايندهء ارشد كارگری، گفت: زماني كه وزير كار كه وظيفه‌‏اش بايد دفاع از قانون كار و تقويت و گسترش تشكل‌‏هاي كارگري و صيانت از نيروي كار باشد‌‏, خود به جان قانون كار افتاده و در پي تضعيف تشكل‌‏هاي كارگري و تضييع حقوق نيروي كار است چه انتظاري مي توان از كميسيون صنايع و نمايندگان مجلس داشت!؟ حال تكليف ما با اين وزير محترم دولت نهم چيست ؟ آيا بايد سكوت كنيم و شاهد تضييع حقوق كارگران مظلوم و شريف باشيم ؟ وزير كار كمر همت به حذف ماده 27 قانون كار كه قلب اين قانون است‌‏, بسته و هدفش‌‏, نابودي قانون كار, تشكل‌‏هاي كارگري و تهديد امنيت شغلي كارگران است.در حال حاضر 34 درصد كارخانه ها با مشكل نقدينگي، 30 درصد با مساله فرسودگي ماشين‌‏آلات و 26 درصد با مشكل گراني مواد اوليه مواجه هستند و 11 درصد از عدم همكاري سازمانهاي ذيربط انتقاد مي كنند , ضمن آنكه 5 درصد از صاحبان صنايع از عدم تامين ارز مورد نياز شكايت دارند و تنها 6 درصد آنان قانون كار را مشكل خود مي دانند!

کارگران بندر ديلم را به رگبار بستنــد
خبرگزاري حکومتی ایسنانماينده بوشهر، در نامه خود به مصطفی پورمحمدی، درباره تيراندازی به سوی کارگران، می نويسد: ... در روز روشن و در منظر ديدگان مردم و با عنوان مبارزه با قاچاق كه هيچ گونه واقعيتی ندارد، كارگران و رانندگان شاغل در اداره گمرك به رگبار گلوله بسته می‌‏شوند و كارگر مستضعفی به نام مرحوم \"بارونی حقيقت\" با اصابت گلوله به مغزش بلافاصله جان باخته و تعداد ديگری زخمی می‌‏گردند. تشنج و ناآرامی و هيجانات روحی ناشی از مرگ يك كارگر بی‌‏گناه تمامی دامنه شهر را از روز شنبه گرفته است. چه كسی جواب بی‌‏تدبيری و لجبازی فرماندهی انتظامی بوشهر را در برخورد با سرنوشت مردم يك شهر خواهد داد؟ پيگيری اينگونه رفتارهای غيرمردمی كمترين خواسته نمايندگان استان بوشهر است.
هفت نفر از اعضای سنديکای شرکت واحد از جمله منصور اصانلو، ابراهيم مددی، ناصر غلامی، عباس نژند کودکی، نعمت اميرخانی و حسن حاج‌‏علی‌‏وند با قرار كفالت و پس از برگزاري جلسه بازپرسي آزاد شدند.

قطع دست راست و پای چپ دو نفر در اهواز
رژیم ضدبشری جمهوری اسلامی دست راست و پای چپ دو نفر را در زندان کارون اهواز قطع کرد. اتهام این دو نفر که با نامهای "رحیم – ع و صباح – م" معرفی شده اند، سرقت مسلحانه عنوان شده است.
اجرای احکام وحشیانه قطع اعضای بدن در رژیم قرون وسطايی جمهوری اسلامی بارها از سوی سازمان های بین المللی مدافع حقوق بشر مورد اعتراض قرار گرفته است
بحران هسته ای؛ خامنه ای: به راه خود ادامه خواهیم داد
خبرگزاری فرانسه از تهران به نقل از خامنه ای گزارش داد "جمهوری اسلامی برغم تهدیدهای شورای امنیت سازمان ملل، با قاطعیت تمام به فعالیت های هسته ای خود ادامه خواهد داد."
خامنه ای که در شهرستان سمنان سخنرانی می کرد، در حالیکه حکومت خودکامه اش را "ملت ایران" می نامید، گفت "ملت ایران با کمک دانشمندان جوان و آگاه خود با قاطعیت به راه پرافتخاری که در پیش گرفته (فعالیتهای هسته ای) ادامه می دهد."
خامنه ای گفت "اکثریت کشورهای جهان بر این باورند که انرژی هسته ای نباید در انحصار شماری از قدرتها باشد. این کشورها ملت ایران را تشویق می کنند که به راه خود ادامه داده و در برابر استکبار جهانی مقاومت کند."
گزارش خبرگزاری حکومتی ایرنا: "رهبر معظم انقلاب اسلامي روز چهارشنبه در جمع مردم سمنان گفتند اكثريت قاطع كشورهاي دنيا معتقدند انرژي هسته‌اي بايد از انحصار چند قدرت مدعي خارج شود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: اين كشورها ملت ايران را براي اينكه در اين راه شجاعانه ايستاده، از ته دل تحسين و تشويق مي‌كنند.
معظم‌له تاكيد كردند ملت ايران، در راه پرافتخار خود با قدرت و بهره‌گيري از توانمندي اين نسل فرزانه، فهميده و آگاهي كه روز به روز در حال رشد بوده و با تفكرات خود، بافته‌هاي ذهني غرب را به چالش كشيده، به پيش مي‌رود."
تاکید خامنه ای بر ادامه فعالیتهای هسته ای در حالی بیان می شود که کشورهای عضو دائم شورای امنیت هنوز به توافق در باره متن پیش نویس قطعنامه تحریم علیه جمهوری اسلامی دست نیافته اند.
به گزارش رادیو فردا، کشورهای عضو گروه 1+5 برای اعمال تحریم علیه جمهوری اسلامی با بن بست روبرو شدند. بعد از ظهر سه شنبه نمایندگان پنج عضو دائم و دارای حق وتو در شورای امنیت و آلمان در محل نمایندگی فرانسه در سازمان ملل متحد گرد آمدند تا شاید بتوانند به تفاهم در زبان قطعنامه دست یابند.
نماینده چین گفت اصلاحیه های روسیه و آمریکا مانعه الجمع است و نمی توان پلی بین این دو اصلاحیه ایجاد کرد.
سفیر روسیه در عین حال ابراز امیدواری کرد که به نتیجه قابل توافق دست یابند.
جان بولتون سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد عصر روز سه شنبه روسیه را متهم کرد که اصلاحیه هایش نقض قراردادها و توافق هایی است که در ماه ژوئیه حدود چهار ماه پیش بین قدرتهای بزرگ جهان صورت گرفت.
شان مک کورمک با ابراز ناخرسندی از تعلل شورای امنیت گفت مساله مهم اینست که در ایران دستگاه های غنی سازی اورانیوم همچنان در حال چرخش اند و هر روزی که می گذرد جمهوری اسلامی یک گام به پیش می رود

خبر استعفاي علي لاريجاني تاييد نشد
پس از آنكه خبر استعفاي علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي در برخي محافل مطبوعاتي مطرح شد، \"ايلنا \"موضوع را از مقامات مسئول پيگيري كرد و يك مقام نزديك به دولت خبر استعفاي لاريجاني را تاييد نكرد ؛ اين در حالي است كه چندي پيش نيز برخي سايت‌‏ها به صورت تلويحي از احتمال كناره‌‏گيري علي لاريجاني از مسئوليت خود سخن به ميان آورده بودند؟!
* * *
اسلامی کردن فرودگاه های ایران
خبرگزاری حکومتی البرز: نماینده ولی فقیه در اصفهان بر اسلامی کردن فرودگاههای ایران تاکید کرد. آيت الله سيد يوسف طباطبايي نماينده مقام رهبري در استان و امام جمعه اصفهان، در ديدار مسوولان و فرماندهان پليس راه آهن و فرودگاه‌هاي اصفهان، گفت: فرودگاه‌ها درب كشور هستند و بايد ظاهر آن اسلامي و با مظاهر غيراسلامي آن برخورد شود.
امام جمعه اصفهان در سخنان خود، فرودگاه‌ها و بعضي از پايانه ها را درب يك كشور توصيف كرد و با توجه به اين مطلب خواست تا با برنامه ريزي و سعي بيشتر ظاهر اين مكانها به صورت اسلامي نگه داشته شود و از اعمال و ظواهر غير اسلامي جلوگيري شود
بيان اينكه مشكل دارو و درمان در كشور حل شده، فرافكني استبهروز مرادی، استاندار همدان، گفت: متاسفانه جامعه هنوز با مشكل دارو و درمان مواجه است و اين مشكل همواره به عنوان يكي از دغدغه‌‏هاي مردم مطرح است! اينكه عده‌‏اي اعتقاد دارند درزمينه دارو به خود كفايي رسيده‌‏ايم و مقوله درمان دركشور حل شده است نوعي فرافكني و پاك كردن صورت مساله است. متاسفانه امروز جامعه هم درزمينه درمان بامشكل مواجه است و هم در تامين دارو و آمارهاي موجود در دسترس تصميم گيران بعضا غير واقعي است و يك جاي كار لنگ مي‌‏زند!
* * *
مدارس دخترانه بايد مانند حوزه علميه خواهران استتار شونـد
منظر خير حبيب‌‏اللهي، عضو شوراي شهر تهران، می گويـد: در زمان دكتر احمدي‌‏نژاد, طرح استتار مدارس دخترانه تدوين شده و در اين راستا چندين مدرسه نيز مشمول اين طرح قرار گرفت. بايد طوري در اين خصوص عمل شود كه دور تا دور مدارس دخترانه ساختمان و وسط آن حياط قرار گيرد، بايد طرح ساخت مدارس دختران با پسرانه متفاوت باشد و در حال حاضر نحوه ساخت مدارس دخترانه به نحوي است كه حياط در جلوي ساختمان قرار مي‌‏گيرد

*!*!*!*!*
روزنامهء حکومتی ج.اسلامی
سهميه بندي بنزين قطعي است
محمدرضا نعمت زاده، معاون وزير نفت، مدير عامل شركت پالايش و پخش فرآورده هاي نفتی، گفت : سهميه بندي بنزين قطعي است اما نحوه و زمان اجراي آن برعهده مجلس است! چنانچه دولت همكاري هاي لازم را انجام دهد سهميه بندي بنزين از اواخر امسال شروع مي شود!؟ اگر مصرف كنندگان در زمستان امسال صرفه جويي داشته باشند براي سوخت رساني با مشكل مواجه نيستيم
روزنامهء حکومتی اعتماد ملیزنداني‌ها 3 برابر ظرفيت زندان های کشوردر فهرست جهاني تعداد زندانيان، سكوي پنجم به ايران رسيده است. كشوري كه با ظرفيت 50 تا 60 هزار زنداني از حدود سه برابر اين ظرفيت نگهداري مي‌كند، آن هم در شرايطي كه هر روز بر تعداد زندانيان افزوده مي‌شود، زندانياني كه با تجربيات جديد براي چندمين بار وارد زندان مي‌شوند
افزايش 15 درصدی مبتلایان به ایدز در خوزستان
به گزارش خبرگزاری حکومتی فارس، كارشناس ايدز مركز بهداشت خوزستان از افزايش 15 درصدی مبتلایان به ایدز طي يك ‌سال گذشته خبر داد. شهرام ترحمی گفت تاكنون 104 نفر در استان خوزستان بر اثر ابتلا به ايدز جان خود را از دست داده‌اند.
وی گفت بيشترين فراواني نسبي در مورد مبتلايان به ايدز در كشور در گروه سني 25 تا 34 سال هستند پس از آن نيز 35 تا 44 ساله‌ها در رتبه دوم قرار دارند.
اين كارشناس با بيان اين‌كه بيشترين موارد آلوده شناسايي شده به ويرس ايدز، مرد هستند گفت: 9/97 درصد از موارد HIV مثبت در خوزستان مرد هستند كه اين نسبت در كل كشور 5/94 درصد است.
ترحمي افزود: اعتياد با 61 درصد بيشترين فراواني را در رفتارهاي پرخطر در موارد HIV دارد و علت نامشخص، آميزش جنسي، خون و انتقال از مادر به كودك به ترتيب در رده‌هاي بعدي قرار دارند.
به گفته اين مقام آگاه ميزان موارد ابتلا به HIV در سال 79، 68/0 (شصت و هشت صدم) درصد بود كه در اسفند 84 به 43/4 درصد رسيده است
افزایش آمار خودکشی به ویژه خودسوزی در میان دختران نوجوان
سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان
خودسوزی دختری نوجوان در بانه
بانه ؛ یک دختر نوجوان بانه ای به نام" عشرت. الف " فرزند حسن به دلایل نامعلومی اقدام به خودسوزی کرد و جان سپرد.
روز چهارشنبه 10 آبان در یکی از محلات شهر بانه، یک دختر 17 ساله به نام" عشرت. الف" فرزند حسن، اقدام به خودسوزی کرد. اقدامات پزشکی جهت نجات جان این دختر جوان موثر واقع نشد و نامبرده به دلیل شدت سوختگی و جراحات ناشی از آن جان سپرد. هرچند علت خودسوزی بطور مشخص اعلام نشده، اما گفته می شود"عشرت. الف" در اثر وجود فشارهای خانوادگی اقدام به خودکشی کرده است.
خودسوزی یک دختر نوجوان در مهاباد
مهاباد؛ یک دختر 17 ساله مهابادی به نام" لیمو. ن " به دلایلی نامشخص اقدام به خود سوزی کرد.
در هفته جاری یک دختر 17 ساله اهل شهر مهاباد به نام" لیمو. ن" به دلایلی نامشخص اقدام به خودسوزی کرد. شدت سوختگی و صدمات ناشی از آن بر بدن نامبرده شدید گزارش شده، اما " لیمو. ن" از مرگ نجات یافته است. هر چند علت خودسوزی این دختر جوان اعلام نشده، اما گفته می شود اقدام به خودسوزی در واکنش به فشارهای خانوادگی بوده است.
یک زن در سقز خودکشی کرد
سقز، یک زن 48 ساله سقزی به نام"عصمت.س" به دلایلی نامشخص با خوردن سم کشنده، به زندگی خود پایان داد.
روز پنج شنبه 11 آبان ماه در یکی از محلات شهر سقز، یک زن 48 ساله به نام" عصمت.س " با خوردن سمی مهلک به زندگی خود پایان داد. هر چند تا کنون دلیل خودکشی "عصمت.س" مشخص نشده، اما گفته می شود نامبرده با همسرش" محمد.س" سابقه اختلاف خانوادگی، داشته است

چند گزارش از سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان
یک جوان سنندجی زندانی شد
سنندج؛ یک شهروند جوان سنندجی به نام" واحد غریبی" از 35 روز پیش به اتهام ارتباط با احزاب کرد، دستگیر و زندانی شده است.
یک جوان سنندجی به نام"واحد غریبی" از یک ماه پیش دستگیر و زندانی شده است. نامبرده در10 مهرماه گذشته دستگیر و پس از مدتی بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات، به زندان مرکزی سنندج منتقل شده است. خانواده غریبی طی مدت یادشده نتوانسته اند با نامبرده ملاقات نمایند. گفته می شود"واحد غریبی" به اتهام فعالیت سیاسی و ارتباط با یک حزب کرد، بازداشت شده است.
بازداشت یک شهروند کرد در بانه
بانه؛ یک شهروند بانه ای به نام" محمود احمدپور" به اتهام خروج از مرز، دستگیر و زندانی شد.
یک شهروند بانه ای به نام"محمود احمد پور" در 15 روز پیش توسط نیروهای سپاه پاسداران دستگیر و بازداشت شده بود. نامبرده به اتهام خروج غیر قانونی از مرز دستگیر و زندانی شده بود. گفته می شود محمود احمد پور اخیرا با تامین قرار آزاد شده است.
مزاحمت امنیتی و فشار بر سه شهروند کرد
بانه ؛ سه شهروند اهل بانه به نامهای"فرزاد عزیزی"،"بهزاد عزیزی" و"کاروان مزدگری" در اثر مزاحمتهای امنیتی ناچار به ترک شهر و محل شده اند.
سه شهروند بانه ای به نامهای"فرزاد عزیزی"،"بهزاد عزیزی" و"کاروان مزدگری" در اثر فشارها و مزاحمتهای مکرر نیروهای امنیتی ناچار به ترک شهر و دیار خود شده اند.
نامبردگان از جمله فرزاد عزیزی به اتهام فعالیت سیاسی و ارتباط با احزاب مدتها در زندان و در بندر عباس در تبعید به سر برده است. گفته می شود این سه شهروند کرد ناچار به خروج از کشور شده اند
اولين خانه امن زنان در آلمان
دویچه وله: در سراسر آلمان خانه‌هايى براى حمايت از زنان در مقابل خشونت مردان وجود دارد. خانه‌هاى امن زنان دستاورد تلاشهايى است كه در سالهاى هفتاد از سوى فعالان زن صورت گرفت. در يازدهم نوامبر سال ۱۹۷۶ گروهى از فعالان جنبش مستقل زنان اولين خانه امن را در برلين غربى پايه گذاردند. بسرعت خانه‌هاى زنان ديگرى نيز در سراسر آلمان شكل گرفت. البته اولين خانه زنان اكنون بسته شده است، اما خبرنگار دويچه وله به ديدار اين خانه كه در محله ثرومتند برلين قرار دارد رفته و با يكى از بنيانگذاران آن ملاقات كرده.
ويلاى دوطبقه كه زمانى خانه زنان بوده متروكه به نظر می‌رسد و اثرى از حضور ساكنان گذشته آن ديده نمی‌شود. سناى شهر برلين اين خانه را در سال ۱۹۷۶ در اختيار زنان گذاشته بود. ابتدا قرار بود اجراى اين طرح فقط سه سال بطور آزمايشى از سوى سنا و پارلمان برلين تامين شود. "كارين كالتن برگ" روانشناس و از اولين بنيانگذاران اين خانه از احساسى كه آنزمان داشته می‌گويد:
"پروژه پرهيجانى بود، زيرا ما هيچ نسخه‌اى نداشتيم. ما مصمم بوديم، شور وشوق داشتيم ايده آليست بوديم، و همدردى بزرگى نسبت به زنانى كه مورد خشونت مردانه قرار می‌گيرند احساس می‌كرديم. ما براين بوديم كه با اين زنان همكارى كنيم بدون آنكه ميان ما سلسله مراتبى حاكم باشد. تنها نسخه ما اين بود كه با اين زنان بعنوان يك زن برخورد كنيم و نه مثلا به عنوان روانشناس در مقابل كسى كه بدنبال راه نجات می‌گردد."
در ميان فعالان زن سال‌هاى هفتاد موضوع خشونت جنسى عليه زنان، موضوعى داغ بود كه بحث‌هاى فراوانى را دامن می‌زد و به مثابه يك مشكل اساسی با آن برخورد می‌شد. البته در افكار عمومى پرداختن به خشونت خانگى يك تابو بود. با طرح ايده خانه امن زنان اين تابو به اذهان عمومى كشيده شد. واكنش بسيارى از سياستمداران و مطبوعات به آن مثبت نبود.
"ما راجدى نمی‌گرفتند. سوال می‌كردند يك مشت فمينيست سبك مغز دوباره چه نقشه‌اى دارند؟ گروهى هم مدعى بودند كه چنين چيزى (خشونت عليه زنان) اصلا در اينجا وجود ندارد و زاده اغراق است. ممكن است كه زنى گاهى مورد سوءرفتار قرار گيرد اما اين ابدا مشكل بزرگ جامعه نيست."
اما اين كه مشكل خشونت نسبت به زنان، يك واقعيت در سالهاى هفتاد در آلمان بود، بسرعت براى افكار عمومى جامعه روشن شد. تعداد زنانى كه بدنبال خانه‌هاى امن براى نجات خود از اين خشونت ميگشتند خود گوياى اين حقيقت بود. تنها در يكسال اول ۶۱۵ زن و ۷۳۰ كودك به خانه زنان برلين پناه آوردند. درروز افتتاح اين خانه مملو از زنانى شد كه گاه با جراحات سخت بدنى آمده بودند. خانم كالتنبرگ می‌گويد: يك پزشك زن آورديم و شكايت‌هاى بسيارى عليه مردان تهيه كرديم. اما مهم براى اين زنان حرف زدن درباره تجربياتشان بود و ديدن زنانى كه سرنوشت مشابه داشتند.
بنيانگذاران خانه امن زنان به پناه جويان نه بعنوان قربانى، بلكه متخصصين در امور خشونت جنسى عليه زنان نگاه می‌كردند و تلاششان اين بود كه آنها در فعاليت هاى خود سهيم كنند.
"اما اين آرزو با ناكامى روبرو شد. اين زنان در وحله اول تنها يك پناهگاه می‌خواستند. و ما بايد اين را می‌پذيرفتيم. همين قدر كه مشكل خشونت عليه زنان و ايجاد خانه‌هاى امن براى آنها از سوى سياستمداران و جامعه پذيرفت شد خود يك موفقيت بزرگ بود."
بنيانگذاران آن زمان خانه هاى امن براى زنان تصور می‌كردند كه زمانى اين خانه لزوم خود را از دست خواهند داد. كارين كالتنبرگ می‌گويد: "اما از پيوستن اين آروز به واقعيت حتى امروز هم بسيار دوريم
اخبار کارگری آلمان
فریده ثابتی
در ماه سپتامبر و اکتبر 2006 طبقه کارگر آلمان دائما در معرض حمله سرمایه قرار داشت. بازهم عده دیگری از کارگران کار خود را از دست دادند. تعداد بیشمار دیگری مجبور به بیگاری و کار بدون مزد یعنی افزایش ساعات کار هفتگی بدون دریافت مزد شدند. ساعاتی که اگر طبقه کارگر چنین در موضع ضعف نبود نه تنها تبدیل به بیگاری نمی­شد بل­که جمعی ازین خیل بیکاران نزدیک 5 میلیون نفری را به کار وا می­داشت. اما سرمایه که همواره بدنبال سود بیشتر یا به بیان درست خواهان ارزش اضافی بیش­تر است در وهله اول وقتی توان داشته باشد به رویای گذشته دور پدران و اسلاف خود برای افزایش ساعات کار تا آخرین حد ممکن برمی­گردد و دستاوردهای مبارزات خونبار طبقه کارگر جهانی و آلمان در طی قرون را درو می­کند و می­روبد. آن گاه برای گسترش بهره کشی آن هم بهره کشی غیر قابل تصور سرمایه را به مکان­هایی منتقل می­کند که اولا طبقه کارگر جوان است و سنت مبارزاتی ندارد و یا به دلیل شدت اختناق اصولا تشکل ضدسرمایه داری خود را ایجاد نکرده است. زمامداران این کشورها در مسابقه برای غارت منابع انسانی و طبیعی کشور باهم رقابت مرگ­آوری را پیش می­برند و برای این کار چوب حراج به ثروت های اجتماعی می­زنند، معافیت­های مالیاتی می­دهند در حالی که از حقوق ناچیز کارگران مزد و حقوق بگیر پیشاپیش مالیات­ها را برمی­دارند.
گذشته از حملات سرمایه داران دولت حامی سرمایه داران نیز در هارمونی با آن ها چهارنعل پیش می­رود. هر روز محدودیتی در تسهیلات اجتماعی ایجاد می­کند. پارلمان تصویب می­کند و دولت اجرا می­کند و فقر در جامعه تلمبار می­شود و هر روز گسترده تر می­شود. در تازه ترین گزارش فقر نشان داده شده است که نسبت به سال قبل فقر افزایش یافته. بیش از دو و نیم میلیون کودک تحت پوشش سیستم کمک­های اجتماعی قرار دارند. کودکانی که هیچ گاه امکان رهایی از این موقعیت را نخواهند داشت. اکثرا نخواهند توانست حتی پایان نامه دوران ابتدائی را بدست آورند، دانشگاه و تحصیلات عالی پیش کش­شان. بیش از 50 هزار جوان جویای مکانی برای گذراندن دوره ای که بتواند حتی به عنوان کارگر مشغول به کار شوند، ناامید می­گردند و راه به جایی ندارند. اکثریت 4،5 میلیون بیکار که تحت پوشش مرکز کار یابی با قانون هارتص 4 قرار دارند ماهانه آن قدر پول بیکاری دریافت نمی­دارند که بتوانند یک زندگی حداقل را داشته باشند. مجبورند از فلومارک­ها و دست دوم فروشی­ها مایحتاج خود را تهیه کنند. در لحظات آخر شنبه بازارها، سبزی ها و میوه­های کپک زده ای را که باید به سطل های آشغال ریخته شود، با قیمتی ارزان بخرند. از تاتر و سینما و اپرا و موسیقی نصیبی ندارند و شاید در تمام عمر خود یک بار هم به دیدن تاتری نروند. بی افقی زندگی در سرمایه داری شمار زیادی را به اعتیاد کشانده است. بی­خانمانی گسترش می­یابد و هرروز می­شنویم که بچه­ای به دلیل کمبود غذا و بی­توجهی مرده یافت شده است. با وجود این همه بیکار در جدید ترین مصوبه مجلس سن بازنشستگی دو سال افزایش یافته و به 67 سال رسیده است. جوانان در جستجوی کار به مهاجرت دست می­زنند یعنی مهاجرت دیگر پدیده کشورهای فقیر نیست. در سال جاری 137 هزار نفر زیر 35 سال سن در جستجوی کار به کشورهای دیگر رفته اند.
اعتصاب در شرکت
BenQ
در 27 جولای کمپانی بن کیو اعلام کرد که به دلیل مسائل مالی ناشی از کاهش فروش کارخانه بسته خواهد شد و فعلا دوتا از هر سه مکان شغلی خط خواهد خورد. سپس در 16 یولی شرکت مادر یعنی زیمنس اعلام کرد که شرکت مذبور به مجارستان یعنی جایی که مزد کارگرانش تنها 20% مزد کارگران در آلمان است منتقل خواهد شد. هم چنین صحبت از انتقال آن به تایوان نیز در میان است. در سه کارگاه این کمپانی سازنده تلفن همراه در مونیخ، بوخولتس و کمپ- لینفورت مجوعا سه هزار نفر به کار مشغولند. این کارگران از دو سال قبل به دلیل ادعای کارفرما بر مشکل مالی برای حفظ مکان شغلی خود از 20% مزد خود صرفنظر کرده بودند و با کار کامل تنها 80% دستمزد را می­گرفتند با وجود این براساس تصمیم کارفرما 2000 نفر ازین کارگران شغل خود را از دست خواهند داد و به جمع بیکاران خواهند پیوست. ازین تعداد 850 نفر در مونیج، 1100 نفر در کمپ- لینفورت خواهد بود. برای 1150 نفر باقی مانده نیز هیج تضمینی وجود ندارد. مردم کمپ- لینفورت این روز را روز سیاه شهر نام­گذاری کرده اند زیرا این بزرگترین شرکت در شهر است که در مجموع کارگران و خانواده هایشان و دیگر مشاغل وابسته به آن ده هزار نفر را تحت پوشش داشته است. بعضی ازین کارگران بیش از 30 سال است که برای زیمنس کار می­کنند. اتحادیه متال که کارگران این شرکت عضو آن هستند با شرکت مادر، زیمنس وارد مذاکره می­شود و توافق می­کند که کارگران به جای 35 ساعت 40 ساعت کار خواهند کرد بدون این که مزد بیشتری دریافت دارند مشروط به این که شرکت قول دهد که مشاغل موجود خط نخواهند خورد و کار 4000 کارگر تضمین خواهد بود اما بن کیو به این توافق از موضع ضعف هم گردن ننهاد و بر انجام این کار مصمم است. هنوز نتیجه کار مشخص نیست ولی به هر حال بیکاری 2000 کارگر امری حتمی است.
اعتصاب در ایرباس هامبورگ
کارخانه دیگری که کارگرانش در خطر اخراج قرار دارند شرکت هواپیما سازی ایرباس است که همراه با بوئینگ بزرگترین هواپیماهای مسافربری جهان را تولید می­کند. ایرباس 7 کارگاه در آلمان و 16 کارگاه در کشورهای دیگر اروپا از جمله فرانسه، انگلیس و اسپانیا دارد. تعداد کارکنان شرکت در آلمان 20 هزار نفر است که7300 نفر آن را کارگران اجاره ای که در گزارش های قبلی در باره شان توضیح داده ام تشکیل می­دهند که در وهله اول مساله اخراج دامن آن ها را خواهد گرفت که گرفته است و تا کنون بیش از 4000 نفرشان در لیست اخراج بودند. در مجموع همراه با مشاغل وابسته تعداد کارگران به 40 هزار نفر می­رسد. 22،5% سهام شرکت به گروه لاکاردره فرانسوی تعلق دارد. 33% متعلق به شرکت آلمانی امریکایی کرایسلر بود که با فروش سهام فعلا به 22،5% رسیده و کرایسلر تصمیم دارد 7% دیگر سهامش را نیز بفروشد که در آن صورت لاکاردره در مقام اول خواهد ایستاد. کنسرن مادر EADS اعلام کرده که قصد دارد تا سال 2010 با برنامه پاور 8 مبلغ دو میلیارد یورو پس انداز کند. به خاطر پس انداز شرکت 5 کارگاه از 7 کارگاه آلمان تعطیل خواهند شد و با آن 2200 نفر در نوردن هام، 1600 نفر در اشتده، 1300 نفر در وارل ، 400 نفر در باکسرهوده و 110 نفر در لاپ هایم کارشان را از دست خواهند داد. در این شرکت هواپیمای آ 380 تولید می­شد و گفته می­شود که دلیل بحران این است که شرکت پیش بینی کرده بود که 400 هواپیما خواهد فروخت و از آن پول 270 ایرباس را به صورت سیاه دریافت خواهد کرد!! اما تا کنون توانسته اند تنها 159 سفارش بگیرند در نتیجه پول سیاهی که می­بایست کسب شود حاصل نشده است. البته بسته شدن کارخانه در آلمان به مفهوم تعطیل تولید نخواهد بود بل­که به تولوز فرانسه منتقل خواهد شد. همواره این گونه بوده که زمانی که پای سرمایه خارجی در میان است ناگهان دولتمردان و دولتزنان هوادار کارگران می­شوند و حتی رنج سفر را بر خود تحمیل می­کنند چنان که خانم مرکل به فرانسه می­رود و با ژاک شیراک در این باره و این که دو دولت به هم نزدیک اند و ایرباس باید یک شرکت اروپایی و آلمانی فرانسوی باقی بماند به گفتگو می­پردازد. کارگران ایرباس در 15 اکتبر تهدید به اعتصاب کردند اما کماکان خود را به مذاکراتی که از طریق دیگران از جمله اتحادیه و دولت انجام می­گیرد سرگرم کرده اند. طبقه کارگر به جای این که به خواهد در مقابل سرمایه بایستد و خواهان همبستگی و حمایت سایر کارگران این شرکت در سراسر اروپا و هم حمایت سایر کارگران شود، به جای این که بخواهد در امر تولید و توزیع و چرائی آن دخالت کند، به جای این که تشکل ضد سرمایه داری خود را تشکیل دهد و در جهت خلع ید از خلع ید کنندگان حرکت کند، دست روی دست گذاشته و به مصاحبه­ها، مذاکرات از بالا و دفع الوقت مشغول است و به انتظار نشسته است و مسلما در پایان این شب سیه، چیزی جز سیاهی بیکاری و پرتاب به سنگ فرش خیابان­ها نخواهد بود


توقیف محموله سلاح و مهمات و مین در مرز ایران و عراق
به گزارش خبرگزاری حکومتی آریا به نقل از خبرگزاری رسمی ایتالیا (آنسا)، ماموران امنیتی عراقی توانستند از ورود محموله ای از اسلحه از ایران به این کشور جلوگیری بعمل آورند.
ماموران عراقی کاروانی از قاطرهایی که اسلحه و مین های ساخت ایتالیا را حمل می کردند، متوقف ساختند.
هرچند دو فردی که این کاروان را همراهی می کردند توانستند بگریزند و به خاک ایران پناه ببرند.
یک مقام امنیتی عراق به خبرگزاری کروس اینترنشنال ایتالیا گفته است این نخستین بار نیست که کاروانهای حامل اسلحه و مواد منفجره از ایران به عراق وارد می شوند

برای مقابله با فیلترینگ جمهوری اسلامی، اخبار و اتفاقات ایران و
جهان را، ما به شما منتقل می کنیم



مرکز پخش خبری سازمان جوانان کمونیست
Communist youth organization(sjk)
http://groups.yahoo.com/group/javanankomonist
http://groups.yahoo.com/group/javanankomonist/join
http://sjk-news.blogspot.com
http://daneshgah-16azar.blogspot.com
www.jawanan.org communist.youth@gmail.com
sjk_news@yahoo.com
fax:004631899613


در صورت تمایل میتوانید آدرس ایمیل کسانی را که مایل هستند
برای ما بفرستید تا ما اخبار و رویدادهای مختلف را برای آنان ارسال کنیم
sjk_news@yahoo.com


No comments:

 
direction:rtl;