Sunday, October 29, 2006

6/08/1385 شنبه


چه راهكارهايي پيش روي جنبش دانشجويي وجود دارد ؟

لطفا" ما را از نظرات خود آگاه سازيد . ايميل ارتباط با ما در انتهاي خبرنامه موجود مي‌باشد

زن جوان برای فرار از دست ماموران حکومتی خود را کشت
به گزارش خبرگزاری حکومتی ایسنا، زن جوانی بدلیل ترس از دستگیری توسط ماموران نیروی انتظامی خود را از طبقه چهارم یک ساختمان به پائین پرتاب کرد و جان سپرد.
پاسدار محمد تورنگ، رييس مركز اطلاع رساني فرماندهي انتظامي تهران در این باره گفته است "با تماس ساكنان كوچه دانش واقع در خيابان فلامك جنوبي در شهرك غرب مبني بر وجود سر و صداي زياد در خانه‌اي در اين كوچه، مقارن ساعت 22:30، ماموران مبارزه با مفاسد اجتماعي نيروي انتظامي تهران بزرگ با حضور در موقعيت با تعدادي از دختر و پسرهاي جواني مواجه شدند كه در طبقه چهارم يك آپارتمان در حال پايكوبي هستند. تعداد میهمانان 17 دختر و پسر جوان بودند که همگی دستگیر و روانه اداره مبارزه با مفاسد اجتماعی شدند."
وی گفت "يک روز بعد از دستگيري صاحبخانه مشخص شد كه یکی از مهمانان خود را از طبقه چهارم ساختمان به پايين پرتاب كرده و كشته شده است."
صاحبخانه می گویــد اين ميهماني، بمناسبت جشن فارغ التحصيلي فرزند او و دوستانش بوده، و تمام میهمانان هم دانشجو بوده اند.
زن جوان مهناز نام داشت و 28 ساله بود. وی پس از اطلاع از حضور ماموران انتظامی خود را از بالكن به پايين پرتاب کرد و در دم جان داد.
پيمان عارف، دانشجوي اخراجي دانشگاه تهران خواستار مشخص شدن وضعيت پرونده خود شد
پيمان عارف، دانشجوي معلق از تحصيل دانشگاه تهران، بهره‌‏مندي از حق تجديدنظرخواهي نسبت به محكوميت خود توسط دادگاه بدوي را خواستار شد. اين دانشجوي اخراجي دانشگاه تهران كه از سوي شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران به اتهام اقدام عليه امنيت ملي و تبليغ عليه نظام به تحمل يك سال و نيم حبس تعزيري محكوم شده است، در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا"، گفت: پس از صدور حكم بدوي و با وجود اينكه ايراد شكلي عدم ابلاغ حكم به بنده و وكلايم از سوي شعبه مزبور در پرونده وجود داشت، در مهلت 20 روزه پس از رويت حكم،‌‏ لايحه اعتراضيه خود را تسليم دادگاه كردم. ضمن اينكه مراتب خاص استيناف را نيز به صورت مكتوب به شعبه اعلام كردم.وي افزود: متأسفانه شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران با طرح ايراد شكلي، از پذيرش لايحه تجديدنظرخواهي ما خودداري و حكم را قطعي تلقي كرده و پرونده را جهت اجراي حكم، به شعبه ششم دايره اجراي احكام ارجاع كرد. پس از آن، با حضور در شعبه مزبور و گفت‌‏وگو با قاضي پرونده و نيز ارايه اسناد مكتوب مربوط به حكم صادره، قاضي شعبه مزبور را به پذيرش لايحه تجديدنظرخواهي و بازگرداندن پرونده از شعبه اجراي احكام به دادگاه تجديدنظر متقاعد كردم اما متأسفانه با مراجعه به شعبه اجراي احكام، متوجه شدم پرونده بنده به همراه پرونده چهار فعال دانشجويي ديگر به دفتر رييس كل دادگستري استان تهران ارسال شده است.عارف تصريح كرد: با مراجعه به دفتر رييس كل دادگستري استان تهران، به بنده اعلام شد كه در ميان پرونده‌‏هاي ارجاع‌‏شده به حوزه رياست اين دادگستري، پرونده بنده موجود نيست. در عين حال در ماه گذشته با وجود پيگيري‌‏هاي مكرر متوجه شديم كه پرونده نه در شعبه بدوي، نه در شعبه تجديدنظر، نه در دايره اجراي احكام و نه در دفتر رييس كل دادگستري استان تهران است. اين فعال دانشجويي افزود: با توجه به نگراني بنده مبني بر تضييع حق مسلم خود در تجديدنظرخواهي نسبت به حكم صادره و نيز با توجه به برخي تجارب گذشته در پيدا شدن پرونده‌‏ها و اجراي بلافاصله احكام، خواهان شفاف‌‏سازي در مورد روند قضايي پرونده خود بوده و بهره‌‏مندي از حق تجديدنظرخواهي را از مسوولان قضايي خواستارم


خبرگزاري حکومتی ایسناخودکشی ها در بازداشتگاه آگاهی تهران !؟
«مهدي ــ ب» و «رضا – م»، هر دو نفر به فاصلهء دوهفته در بازداشتگاه پلیس آگاهی در دستشوئی به یک شیوه خودکشی می کنند!!يك كارشناس پزشكي قانوني در خصوص انواع اقدام به خودكشي زندانيان رايج‌ترين شيوه‌هاي موجود را مواردي همچون گچ‌خوري، مصرف قرص، حلق آويز كردن، رگ زني و ... عنوان كرد، نگاهي به اين ليست حاكيست كه در همه اين نوع روشهاي رايج، فرد اقدام‌كننده به شيوه‌اي دست مي‌زند كه در جريان آن راهي براي گريز از مرگ وجود نداشته باشد؛ بطوريكه اقدام به خودكشي به نحوي صورت پذيرد كه عكس‌العمل هاي بدن در جهت پذيرش باشد! و اما اقدام به خودكشي با نايلون...وقوع مرگ بر اثر حالت خفگي با نايلون موجب مي‌شود فرد در حداقل زمانبندي بين 5 تا 7 دقيقه در اثر هايپوكسي به شدت دست و پا بزند و اين در حاليست كه از نظر پزشكي در اين نوع خودكشي كه خيلي غيرقابل قبول است؛ بطور طبيعي دست متوفي به سمت نايلون رفته و نايلون را پاره مي‌كند.اما معلوم نيست اين دست كجاست؟؟؟ در صورت وجود مامور در نزديكي سرويس بهداشتي، چطور كسي متوجه دست و پا زدن متوفي نشده و در نهايت اقدامي صورت نپذيرفته است؟ «در بسياري از موارد درب دستشويي توسط مامور باز نگهداشته مي‌شود تا مأمور شاهد متهم باشد».

خبرگزاری حکومتی البرز: بررسي‌هاي جديد قيمت ها در صدها شهر دنيا نشان مي دهد مسكو كه سال گذشته چهارمين شهر گران دنيا بود امسال گران ترين شهر دنيا به شمار مي‌آيد و شهرهاي سئول و توكيو در مقام هاي بعدي قرار دارند.
دراین میان وضعیت دانشجویان ایرانی در روسیه بسیار وخیم گزارش میشود بطوریکه شان علمی آنان وضعیت مناسبی ندارد. برخی از این دانشجویان که بورسیه وزارتخانه های ایران بشمار میروند بدلیل هزینه های گزاف مجبورهستند خانواده های خود را ترک کرده و به خانه های مجردی پناه ببرند.
درهمین خصوص جمعی از دانشجویان بورسیه وزارتخانه های علوم و بهداشت طی نامه ای از وضعیت معیشتی خود در این کشور ابراز گلایه کرده اند.
این نامه که رونوشتی از آن به برخی مقامات دولتی نیز ایمیل شده است به وضعیت گرانی در مسکو پرداخته و دانشجویان ایرانی را در شرایطی نامناسب گزارش نموده است .
متن کامل این نامه بشرح ذیل است :
جناب آقای دکتر زاهدی وزیر محترم علوم ، تحقیقات و فناوری
جناب آقای دکتر لنکرانی وزیر محترم بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی
با اهداء سلام و احترام
احتراما اینجانبان دانشجویان امضاء کننده که بورسیه وزارتین فوق الذکر در روسیه می باشیم لازم میدانیم نکاتی را در خصوص وضعیت مقرری ها و معیشتی خویش به استحضار برسانیم .
قبل از هرچیز لازم به ذکر است که نگارش این نامه را در شان و منزلت خود که همگی یا از اعضای هیئت علمی دانشگاههای کشور و یا از پذیرفته شدگان رتبه های اول کنکور اعزام می باشیم، نمی دانیم لیکن از آنجا که در اثر عدم توجه و اهمال کاری های فراوان و قول های داده شده و انجام نشده از سوی وزارتخانه های تحت امر شما و حتی اقدامات نا شایست و ظالمانه نماینده آن دو وزارتخانه ( رایزن علمی – دکتر ریاضی ) ، در شرایط بسیار نا مساعدی قرار گرفته ایم و این امر ممکن است ما را بر آن دارد که علیرغم تمامی زحمات شبانه روزیمان تحصیل را رها نمائیم، لذا تهیه این نامه را تنها بعنوان یک سند و ثبت در تاریخ اعزام دانشجو از سوی آن دو وزارتخانه قلمداد می نمائیم.
1- بنا به اعلام بانک جهانی و بانک مرکزی روسیه و انعکاس آن در تمامی خبرگزاریهای معتبر دنیا و حتی در خبرگزاریها و مطبوعات و نشریات داخل کشور، شهر مسکو طی دو سال گذشته بعنوان گرانترین شهر دنیا شناخته شده است که این امر را می توانید از طریق سفارت کشورمان در روسیه استعلام نمایید.
2- از طرف بانک مرکزی روسیه ، تورم رسمی سالیانه دو سال گدشته روسیه 25% اعلام شده است که این تورم موجب افزایش قیمت در تمامی اقلام از 70 تا 250 درصد شده و با توجه به شرایط اقلیمی روسیه این قیمت ها خصوصا در زمینه مواد خوراکی در زمستانی که 6 ماه بطول می انجامد تا 400 درصد افزایش دارد ( سفارت کشورمان و آرشیو روزنامه های کشور و بایگانی متروک آن دو وزارتخانه !! تمامی اسناد آنرا در اختیار دارند).
3- تا سال 84 مقرری پرداخت شده به دانشجویان شاغل به تحصیل در روسیه مبلغ 590 دلار آمریکا بوده که در مهر ماه آن سال پس از نامه نگاری های فراوان و پیگیری های مستمر دانشجویان در دولت جناب خاتمی این مبلغ به 650 دلار !! افزایش یافت و این در حالی بود که در سه سال قبل از آن ارزش دلار آمریکا در برابر روبل 16 درصد کاهش داشت و مبلغ افزایش یافته نه تنها پاسخگوی تورم لجام گسیخته در این کشور نبود، بلکه حتی جبران کننده کاهش ارزش برابری دلار و روبل نیز نبود، زیرا مبلغ مذکور 10 درصد افزایش را نشان می داد و کاهش ارزش ارز پرداختی 16 درصد بود !!.
ضمنا در دولت قبل مقرر شده بود که مقرری دانشجویان مشغول به تحصیل در اروپا به یورو پرداخت گردد که این امر در خصوص دانشجویان روسیه هرگز اعمال نشد که در این خصوص متاسفانه کوتاهی های نماینده آن دو وزارتخانه بی تاثیر نبود .
از آنجا که هزینه اجاره آپارتمان در مسکو از 800 تا 1200 دلار می باشد و کل مقرری دریافتی یک دانشجو با خانواده 1200 دلار می باشد ، عملا امکان اجاره آپارتمان وجود ندارد و دانشجویان مجبور می باشند که به خوابگاههای دانشجویی که برای دانشجویان مجرد طراحی شده است پناه بیاورند ، خوابگاههائی که تنها 40 متر مربع مساحت دارد و بدون آشپزخانه می باشد، و در هر طبقه یک آشپزخانه مشترک برای تمامی دانشجویان مجرد ( در حدود پنجاه نفر ) و متاهل ساخته شده است که با شرایط فرهنگی ما اصلا همخوانی ندارد و خانواده ها مجبور می باشند در همان اتاق خود به آشپزی روی بیاورند که با توجه به زمستان طولانی اینجا و بسته بودن دائمی پنجره ها این اتاقها نه دیگر محل درس خواندن است و نه محل زندگی کردن
این ظلمی است که فقط می تواند از سوی وزارتخانه های تابع شما آقایان لنکرانی و زاهدی مجوز اجرا بیابد و گرنه بسیاری از دانشجویان بورسیه ی خارجی ای که حتی از عراق و سوریه و آفریقا و شرق آسیا در اینجا حضور دارند در شرایطی بسیار متفاوت با دانشجویان بورسیه ایرانی زندگی می کنند و درس می خوانند. بد نیست بدانید که چندی پیش یک دانشجوی سوری می گفت اگر شما نمی توانید به مسئولان دولت خود بقبولانید که شرایط اینجا با آنچه آنها فکر می کنند بسیار متفاوت است، ما می توانیم از رئیس جمهورمان بخواهیم که به رئیس جمهور شما زنگ بزند و ایشان را متوجه سازد. این گفته دانشجوی سوری برای ما شرم آور است. برای شما وزرا را نمی دانیم.
4- چنانچه وزرای محترم و معاونین محترم دانشجویی به جدول پرداخت مقرری به دانشجویان بورسیه نگاهی گذرا بیندازند و مثلا مقرری دانشجویان گران ترین شهر دنیا ( مسکو ) را با مقرری پرداختی به دانشجویان بنگلور هند که در آنجا اجاره مسکن در حدود یک پنجم مسکو می باشد ، مقایسه بفرمایند بی شک تنها راهی که برایشان باقی می ماند ، استغفار به درگاه خدا می باشد.
5- به جناب آقای دکتر زاهدی وزیر محترم علوم یادآوری می نماییم که در جلسه حضوری در مسکو و آشنائی اجمالی ایشان ( ایشان سر راه سفر به بلاروس سری هم به مسکو زده بودند ) با مشکلات دانشجویان، ایشان توسط تلفن همراهشان در برابر دانشجویان با تهران تماس گرفتند و درخواست کردند که بلافاصله بعد از برگشت ایشان به تهران مشکل مقرری دانشجویان روسیه بررسی و حل شود، اما از آن تاریخ تاکنون بیش از 7 ماه گذشته و این وعده هم به آرشیو دیگر وعده های تو خالی ای پیوست که دیگر وزرا و معاونان و مدیران کل و هیئت های اعزامی از حراست و بازرسی وزارتخانه و دیگر بخشها ی وزارتخانه، قبل از ایشان داده بودند !!
در پایان ما دانشجویان بورسیه شاغل به تحصیل در مسکو اعلام می داریم که ما بعنوان فرزندان ملت بزرگ ایران که از جانب مردم شریف ایران مامور شده ایم با کسب علم در آینده موجب عزت و سرافرازی بیشتر کشورمان گردیم، شما را نخواهیم بخشید زیرا معتقدیم شما از مردم ایران حقوق می گیرید که در خصوص تسهیل کردن امور مربوط به ماموریت ما اقدام نمائید ولی کوتاهی نموده و ما را درمیان کوهی از مشکلات رها نموده اید و هر روز بر آن می افزایید و این ملت شریف ایران خواهد بود که در آینده شاهد نتایج خسارت بار کوتاهی های امروز شما خواهند بود.
دانشجویان بورسیه امضا کننده
آخرین اخبار از هومن کاظمیان
از سایت اشتراک
چه بر سر هومن کاظمیان که صبح سه شنبه خبر دستگیری اش به گوش رسیده بود، گذشته است. هومن این گونه توضیح میدهد: "صبح سه شنبه هفته قبل بعد از تماسهاي مكرري كه چند روز ادامه داشت عده اي به خانه ام ريختند و چون در را باز نكردم از ديوار بالا رفته و داخل حياط آمدند اما موفق نشدند در ورودي ساختمان را باز كنند. من در داخل بودم اما آنها پس از آمدن به حياط فكر كردند كسي در خانه نيست، به همين علت بيرون رفتند."
وي در ادامه افزود: "بعد هم بيرون خانه اتومبيلي با دو نفر بصورت نامحسوس نگهباني مي دادند و خانه ام تا 24 ساعت در حالي كه من از پنجره آنها را مي ديدم تحت نظر بود."
هومن كاظميان اضافه كرد: "من نمي توانستم در داخل خانه كاري انجام بدهم. مي ترسيدم متوجه حضور من شوند. امكان تلفن زدن و چراغ روشن كردن و نيز بازو بسته كردن در را نداشتم. از پشت برخي از حرفهاي آنها به گوش مي رسيد. در همان ابتدا كه در حياط بودند متوجه شدم كه تلفن و موبايل من تحت كنترل است. به همين علت سيم كارت موبايل را به سرعت دور انداختم."
وی در ادامه گفت: "صبح روز بعد وقتي باران شديد مي باريد و به نظر مي رسيد كه مراقبان خانه هم رفته اند، از خانه بيرون و نزد دوستانم رفتم اما به محض جدا شدن از دوستانم يك پژوي 405 يشمي رنگ كه تعقيب مان مي كرد به طرف من آمد. من هم به سرعت مسيرم را عوض كردم و به كوچه اي رفتم و به سرعت متواري شدم. در راه دو بار چنين مساله اي رخ داد و من متوجه شدم كه مرا تعقيب مي كنند."
اين دانشجو افزود: "در مقابل خانه مادرم هم آنها به شكل كاملا آشكاري حضور داشتند و معلوم بود قصد بردن من را دارند، اما البته به صورت غير رسمي."
وي در ادامه در خصوص اتهامي كه متوجه اوست گفت: "اصلا من از اتهامي خبر ندارم و علت مخفي شدنم هم اين است كه نمي دانم اينها کيستند که به طور غير رسمي دنبال من هستند. این مساله شك من را برانگيخته است."
وي افزود:" حتي نمي دانم از سوي چه نهادي تحت تعقيب قرار دارم. البته به نظر خودم نمي توانند از سوي وزارت اطلاعات باشند چون ماموران وزارت اطلاعات هم اين گونه عمل نمي كنند و هم اينكه تجربه هاي قبلي ثابت كرده كه اطلاعاتي ها با قدرت عمل مي كنند و خود را محق جلوه مي دهند."
وي در انتها ضمن تاكيد بر اينكه تلفن بستگان و دوستان نزديكم تحت كنترل است گفت: "تهديدي هاي تلفني آنها هم از چند روز قبل تر با تلفني بود كه شماره نمي انداخت و من نمي دانم از كجا و كدام منطقه تماس گرفته اند.
این متن مصاحبه ایست که وی با سایت آینه روز ترتیب داده است. بر اساس آخرین اخباری که در اختیار داریم وی همچنان مخفی می باشد
خبرگزاري حکومتی فارس بانك جهاني اعلام كرد
ايران از نظر مطلوبيت بازار كار براي سرمايه‌داران در ميان 175 كشور جهان در جايگاه 141 قرار گرفت! اين شاخص ارقامي از 0 تا 100 را در برمي‌گيرد كه هرچه اين رقم بيشتر باشد دلالت بر مطلوبيت كمتر بازار كار براي سرمايه‌داران دارد

خبرگزاري حکومتی مهــراجرای طرح آهن یاری در مدارس دخترانطرح آهن یاری دانش‌آموزان دختر پایه های سوم راهنمایی و متوسطه در سال تحصیلی جاری اجرا می ‌شود، مدت اجرای طرح آهن یاری 16 هفته بوده و تا پایان اسفند 85 ادامه خواهد داشت، در این طرح به دانش ‌آموزان در هفته یک قرص آهن داده می ‌شود

خبرگزاري حکومتی مهــرمرگ سالیانه 20 هزار نوزاد در ایران نابسامان
کامران باقری لنکران، وزیر بهداشت، اعلام کرد: هم اکنون سالیانه با مرگ و میر 20 هزار نوزاد مواجه هستیم، عمده این مرگ و میرها در هفته اول در بیمارستان رخ می ‌دهد و مشکل ما این است که در بیمارستان پزشکان پاسخ مناسبی به همراه بیمار در مورد بیماری و مراقبت ‌های اولیه نمی ‌دهند!شایع ترین علل مرگ و میر کودکان زیر 5 سال: در سال 50 ، 37% مرگ و میر این کودکان به علت دستگاه تنفسی فوقانی ، 28% اسهال و 5/6% حوادث بود.بر اساس آخرین بررسی کشوری در سال 80 ، شایع ترین علل مرگ و میر کودکان زیر 5 سال ، 28% ناهنجاری های مادرزادی ، 25% حوادث و 14% بیماری های عفونی دستگاه تنفسی عنوان شده است.در حال حاضر استان های کرمان ، هرمزگان ، سیستان و بلوچستان و هرمزگان دارای بیشترین درصد سوء ‌تغذیه (گرسنه و تهدیست) هستند

خبرگزاري حکومتی مهــرســه درصد کودکان ایرانی دچار تنبلی چشم هستنـد
عباس عظیمی خراسانی، عضو هیئت مدیره انجمن بینایی سنجی گفت: هم اکنون 1/3% کودکان مهد کودک و دانش آموزان کشور دچار تنبلی چشم هستنــد! تنبلی چشم عارضه ای است که در صورت عدم تشخیص و درمان در دوران کودکی و مراحل اولیه زندگی باعث ایجاد عوارض جبران ناپذیر (نابینائی – کوری) برای کودکان خواهد شد

خبرگزاري حکومتی مهــرچهـارهزار واحد صنعتی به خارج تهران منتقل می شود
احمد نصری، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران گفت: با احداث مجتمع های صنایع کوچک ، واحدهای صنعتی کوچک که آلودگی های زیست محیطی و صوتی ایجاد می کنند و باعث زشت شدن چهره شهر می شوند به خارج از تهران منتقل می شوند. با ایجاد یک مجتمع صنعتی در جنوب شرق تهران در جاده خاوران حدود 4 هزار واحد صنعتی کوچک مانند درودگران و چوب فروشان به این مکان منتقل می شوند و همزمان با تکمیل تدریجی این مجتمع صنعتی ، روند انتقال صنایع کوچک آغاز می شود!هم اکنون بیش از 5 هزار واحد صنعتی بزرگ و 150 هزار واحد صنعتی کوچک در تهران فعال است


ايران يک کشور بى قانون است
نه تنها براى خارجيان بلکه براى شهر وندان ساکن ايران
اين گوشه اى از اظهارات «Kenneth Lewis ـــ کنت لوئيس» دبيرکل وکلاى بدون مرز در سوئد است که طى چند روز گذشته در پى تلاش براى آزادى دو کارگر سوئدى دستگير شده درايران٬ بجرم جاسوسى و عکسبردارى از آنچه که بنا به ادعاى جمهورى اسلامى ايران تاسيسات نظامى ناميده مى شود و منجر به حکم دوسال زندان براى آنان گرديده است۔ درمصاحبه با شبکه ٤ تلويزيون سوئد ابراز گرديد۔
او در اين مصاحبه به حقيقتى بنيادى اشاره مىکند که ميليونها شهروند ساکن ايران بيش از يک ربع قرن است با آن دست و پنجه نرم مى کنند۔ همان حقيقتى که صدها پناهجوى گريخته از جهنم جمهورى اسلامى براى کسب اقامت و مجوز پناهندگى به ادارات ضد پناهندگى دولت سوئد ارائه مى دهند و در مصافى ناعادلانه پذيرفته نمى شوند۔ همين حقيقت پايه اى که فرياد هزاران پناهجوى بى پناه در کشور سوئد است! که ايران تحت حاکميت رژيم اسلامى يک کشور نا امن است! که جمهورى اسلامى بانى جنايات بيشمار و ناقض خشن حقوق بشر است۔
«Kenneth Lewis» در اين مصاحبه ضمن هشدار به شرکتهاى خارجى براى فرستادن کارگران خود به ايران٬ گفت: «اين امکان که در ايران در دادگاهى عادلانه مورد محاکمه قرار بگيريد اساسا وجود ندارد۔ فرستادن کارمندان شرکتهاى خارجى به ايران همراه با خطر بزرگى است۔ هيچ تضمينى جهت امنيت حقوقى شهروندان وجود ندارد۔ ۔ ۔ » او به درست مىگويد٬ که کسى در ايران نمىتواند امنيت داشته باشد!
جالب توجه است که در اين مصاحبه تلويزيونى اعلام گرديد٬ که وزارت امور خارجه دولت جديد سوئد نيز در باره عدم امنيت حقوقى در ايران به افرادى که قصد انجام ماموريتهاى شغلى در ايران دارند٬ هشدار داده است۔
وزارت امور خارجه سوئد عدم امنيت حقوقى در ايران را مى پذيرد٬ و وزارت مهاجرت همين دولت٬ از پذيرش نا امن بودن ايران سر باز مى زند! اين يک بام و دو هوا را هيچ عقل سليمى نمى پذيرد۔ اگر ايران نه تنها براى کارمندان شرکتهاى خارجى که براى شهروندان ساکن اين صحراى وحشت نا امن است٬ چرا فراريان و گريخته گان همين نا امنى چنين بى رحمانه ناچارند درپى رد تقاضاى پناهندگيشان به سخت ترين شرايط و روى آوردن به زندگى مخفى تن در دهند! چرا بايد همين حقيقت بنيادى را با گرو گذاشتن هست و نيستشان ثابت کنند و با شانه بالا انداختن و بى مبالاتى ادرات پناهندگى دولت سوئد مواجه شوند!؟
براى وزرات امور مهاجرت سوئد٬ هنوزبيش از صدهزار اعدام٬ سنگسار و بى حقوقى قرون وسطايى٬ زن آزارى سيستماتيک مردم ايران توسط يک حکومت سراپا خون و جنايت٬ قصاوت و بى رحم درکشتار مخالفان خود٬ سندى براى اثبات مدعاى پناهجويان ايرانى نيست!
دو کارگر سوئدى اسير جمهورى اسلامى٬ بايد از امکان دفاع و برخوردارى از محاکمات آزاد و عادلانه برخوردار گردند۔
پذيرش بدون قيد شرط اقامت ايرانيان گريخته از حکومت جنون و جنايت اسلامى٬ اولين قدم در پذيرش نا امنى کشورى است که مردمش در دريايى از مصيبت هاى بى پايان٬ در نبردى نابرابر در جنگند!
دولت سوئد بايد رسما پاسخگوى تناقض آشکار در سياستهاى اعلام شده اش درقبال وضعيت زندگى مردم ايران و پناهجويان ايرانى باشد۔
همبستگی، فدراسيون سراسرى پناهندگان ايرانى ــ سوئد
٢٨ اکتبر ٢٠٠٦

پناهجويان متحصن در کمپ تيپف عراق خواهان اعزام هيئت مشترک کميسارياي عالي پناهندگان و فدراسيون پناهندگان ايراني به عراق شده اند


بيش از هشتاد روز تحصن و يک هفته اعتصاب غذا ٬ براي جلب توجه افکار عمومي به موقعيت وخيم صدها پناهجو در کمپ تيپف در عراق است.
اينها خواهان اعزام فوري به يک کشور امن هستند. خواست اين پناهجويان بايد فورا اجرا شود.
صدها نفر جدا شدگان از سازمان مجاهدين خلق که در بدترين شرايط و تحت تاثير نيروهاي متعددي در آنجا ٬ اسير شده اند٬ ميخواهند به يک کشور امن بروند.
اعزام اجباري اينها به ايران و دخالت جمهوري اسلامي ايران در مورد سرنوشت اين افراد با کمپين گسترده فدراسيون سراسري پناهندگان ايراني و مقاومت خود پناهجويان به شکست کشيده شد. اکنون دولت امريکا که با اين افراد همانند اسير جنگي رفتار ميکند٬ در مقابل اعزام اينها به کشور امن سنگ اندازي ميکند و کميسارياي عالي پناهندگان که باز تحت فشار اعتراضات اين افراد را بعنوان پناهنده سياسي به رسميت شناخت و با اکثر آنها مصاحبه کرد٬ پروسه انتقال اين افراد را بسيار کند به پيش ميبرد.

پناهجويان براي نجات جان خود به اعتصاب و تحصن دست زده اند. طبق آخرين اخبار اکنون آمار اعتصاب غذا کنندگان ٣۷ نفر است٬ چرا که نمايندگان پناهندگان براي پيگيري امور از اعتصاب غذا دست کشيده اند.
اينها اکنون همگي در سه چادر جمع شده و نيروهاي امريکايي دور اين چادرها سيم خاردار کشيده و همه اين افراد را تحت کنترل شديد قرار داده اند.
براي اين پناهجويان که بتدريج ضعيف شده و احتياج به مراقبت ويژه پزشکي دارند٬ هيچ اقدامي نشده است.
پناهجويان متحصن که احتمال قطع رابطه با دنياي خارج را ميدهند٬ از مسئولين فدراسيون خواسته اند که براي اعزام يک هيئت مشترک کميسارياي عالي پناهندگان و فدراسيون سراسري پناهندگان ايراني اقدام کنند.
مينا احدي دبير فدراسيون با تماس با کميسارياي عالي پناهندگان در اين مورد با آنها گفتگو کرد. قرار است روز دوشنبه
٢۹ اکتبر در اين مورد با کميسارياي عالي پناهندگان مجددا گفتگو شود.
فدراسيون مصمم است که به همراه هيئتي از کميسارياي عالي پناهندگان٬ نمايندگان خود را براي بررسي و کمک به اين پناهجويان به عراق اعزام کند.

همبستگي – فدراسيون سراسري پناهندگان ايراني
٢۸ اکتبر ٢۰۰۶

خبرگزاري حکومتی مهــر:اسقف اعظم کانتربری از حق پوشش اسلامی دفاع کرد
به نقل از گاردین، دکتر روان ویلیامز اسقف اعظم کانتربری هشدار داد که یک جامعه سکولار از لحاظ سیاسی مخاطره آمیز خواهد بود! جامعه ایده آل که درآن هیچ علائم عمومی از دین ( صلیب، دستار، حجاب) وجود نداشته باشد از لحاظ سیاسی مخاطره آمیز تلقی می شود.رهبر 77 میلیون انگلیکن جهان گفت: دولت باید تنها به عنوان واسطه روابط جوامع مختلف باشد، این درشرایطی است که اسلام حجاب را به عنوان نماد دینی درنظر نگرفته و پوشش اسلامی را بر تمام زنان مسلمان واجب کرده است. اخیراً یکی از زنان محجبه به علت داشتن حجاب از تدریس منع شده است؛ این درشرایطی است خطوط هوایی بریتانیا یکی ازکارمندان خود را به علت داشتن گردنبند صلیب اخراج کرد

خبرگزاري حکومتی مهــر:حجم مبادلات بورس تهران بیش از 50 درصد کاهش یافت
با وجود اینکه تعداد 86 هزار و 739 نفر در مهر ماه گذشته در بورس تهران سهام خریداری کردند، اما حجم مبادلات بورس تهران در این ماه بیش از 50 درصد کاهش یافت! در مجموع دادوستدهای مهر ماه بورس تهران 825 میلیون و 753 هزار و 640 سهم و حق تقدم به ارزش 3 هزار و 952 میلیارد و 867 میلیون و 403 هزار و 857 ریال مبادله شد که این ارقام از جهت حجم مبادلات، کاهش حدود 50 درصدی را نسبت به شهریور ماه نشان می دهد! بر این اساس تعداد خریداران بورس تهران نیز در ماه گذشته کاهش یافت و از 116 هزار و 727 نفر در شهریور ماه، به 86 هزار و 739 نفر در مهر ماه رسید

خبرگزاري حکومتی مهــر:اعتراف کوکاکولا به فروش کنسانتره به شرکت ایرانی
کوکاکولا که پس از انقلاب اسلامی از بازار ایران خارج شده بود از سال 1994 با امضای قرارداد فرانشیز با شرکت‌هایی از جمله خوشگوار مجددا وارد بازار ایران شد، که شرکت‌های ایرانی از طریق یک شرکت ایرلندی به نام کوکاکولای آتلانتیک، شهد نوشابه کوکاکولا را دریافت می‌ کنند.مهدی مینایی دبیر اجرایی مجمع مطالبه مردمی مشهد اخیرا اعلام کرد: شرکت خوشگوار مشهد سالانه مبلغی معادل 150 هزار دلار سود به شرکت کوکاکولا از طریق یک شرکت ایرلندی پرداخت می‌کند، از سوی دیگر، تشکل‌های مردمی ایران معتقدند شرکت کوکاکولا از شرکت‌های وابسته به صهیونیست‌ها است و درآمدهای آن به جیب صهیونیست‌ها می‌رود و به همین دلیل فروش محصولات این شرکت باید ممنوع گردد

خبرگزاري حکومتی ایسنا:افزايش 90 درصدي كشف كريستال و مرفين
پاسدار اسماعيل احمدي مقدم، فرمانده نيروي انتظامي، اعلام کرد: در 7 ماهه گذشته سال جاري، 240 تن انواع مواد مخدر کشف و ضبط گردیده است و همچنین افزايش 90% كشف كريستال و مرفين در كشور نسبت به سال گذشته قابل توجه است و در سايه اقدامات انجام گرفته در سال جاري اميدواريم در پايان سال آينده ميزان اعتياد در سطح كشور كاهش يابد

وزیر محترم بهداشت و درمان ، جناب آقای دکتر لنکرانی
با سلام و احترام
اینجانب دکتر حسام فیروزی که دوران دانشجوئی خود را در رشته پزشکی در دانشگاه شیراز گذرانده ام و نسبت به دانش بالای علمی شما در رشته پزشکی داخلی ایمان کامل دارم و اطمینان دارم که حاظر نیستید منافع ملی ما فدای نظرات شخصی شده و تحت تاثیر افکار و نظرات غیر علمی و ایدولوژیک قرار گیرد ،لازم دانستم در خصوص سخنان رئیس جمهور مبنی بر مخالفت شخص ایشان با کنترل جمعیت نکاتی را به حضرت عالی بعنوان بالاترین مقام بهداشتی کشور عرض نمایم .
در ابتدا جهت اطلاع رسانی به افکار عمومی تاریخچه ای از کنترل جمعیت را در ایران ارائه خواهم داد. هر چند شما نسبت به این امور اشراف کامل دارید .
در حدود سال 1330 سازماني به عنوان سازمان همكاري بهداشت بين المللي در ايران به وجود آمد كه جزئي از برنامه هاي بهداشتي آن ، بهداشت مادر و كودك بود. متعاقب آن در سال 1334 اداره بهداشت مادر و كودك در وزارت بهداري تاسيس شد. در كلينيك¬هاي مادر و كودك روش‎هاي پيشگيري از بارداري براي زنان توضيح داده مي شد. در سال 1335 قرص‎هاي خوراكي پيشگيري از بارداري و IUD وارد ايران شدند و اولين درمانگاه تنظيم خانواده در سال 1337 شروع بكار كرد.
در سال 1341 براي اولين بار برنامه جمعيتي در برنامه عمراني سوم ادغام و بدنبال آن مراكز بهداشت ايجاد شد. درسال 1343 مساله پيشگيري از بارداري مورد نظر مقامات مذهبی ( روحاني) قرار گرفت. در برنامه عمراني چهارم مراكز بهداشت، توسعه يافت و معاونت جمعيت و تنظيم خانواده در وزارت بهداري وقت به وجود آمد و اين امر سبب شد كه بيش از نيم ميليون زن در سنين باروري تحت پوشش برنامه قرار گيرند. از سال 1346 در كشور فعاليت نسبتاً چشمگيري درباره بهداشت و تنظيم خانواده آغاز شد و اعتباري براي آن در نظر گرفته شد.
اصول اجرايي اين برنامه عبارت بود از :
1- آموزش عمومي مردم و گروه‎هاي اختصاصي2- ايجاد كلينيك‎هاي بهداشتي و تنظيم خانواده3- انجام تحقيق‎ها و مطالعه هايي در زمينه¬هاي جمعيتي، پزشكي و اقتصادي4- ارزشيابي فعاليت‎هاي انجام شده
تاسيس 1884 كلينيك بهداشت و تنظيم خانواده در سراسر كشور يكي از موفقيت‎هاي اين برنامه بود. نحوه ارائه برنامه هاي بهداشت به خصوص مراقبت‎هاي بهداشتي از مادران و كودكان از سال 1341 تا 1357 در سه دوره شامل برنامه هاي عمراني سوم، چهارم و پنجم مطرح شد كه از خدمات بهداشتي در برنامه چهارم (از سال 1347 تا سال 1351) بهداشت و تنظيم خانواده بوده است. از اقدام‎هاي برنامه چهارم احداث درمانگاه¬هاي روستايي و ارائه خدمات به صورت نيمه سياري توسط وزارت بهداري بود كه در برخي از آنها خدمات تنظيم خانواده توسط پزشك، ماما و متصدي بهداشت و تنظيم خانواده ارائه مي شد.
پس از انقلاب ، با برقراري سيستم مراقبت‎هاي بهداشتي اوليه (PHC) ، بهداشت مادر و كودك و تنظيم خانواده و تغذيه از اجزاي مهم اين سيستم شمرده شدند. در خرداد ماه 1358 اداره كل بهداشت خانواده در معاونت بهداشتي وزارت بهداشت به وجود آمد كه متولي تامين، حفظ و ارتقاء سطح سلامت خانواده با توجه به گروه هاي آسيب پذير جامعه بود.
در سال 1363 برنامه تنظيم خانواده در سيستم شبكه ادغام شد و با بررسي سرشماري جمعيت و رشد روزافزون آن، درسال 1367 پس از سخنان آيت ا… خامنه اي در مورد رشد شتابان جمعيت و اهميت تنظيم خانواده، سمينار ملي جمعيت و توسعه در مشهد برگزار شد كه حاصل آن برنامه ملي تنظيم خانواده با تائيد آیت ا... خميني بود. سپس روساي دانشگاه‎هاي علوم پزشكي كشور ونمايندگانی از روحانیون در سال 1367 در يك سمينار مشترك، رشد عنان گسيخته جمعيت وعدم هماهنگي آن را با ابزار وعوامل توسعه اجتماعي واقتصادي كشور، مخرب و زيانبار دانسته و به دولت برنامه ريزي مدون ومنسجم وپرداختن به اجراي برنامه هاي تنظيم خانواده راپيشنهاد كردند.
متعاقب اين برنامه در خرداد 1367 دولت سياست تحديد مواليد را اعلام كرد. که در جلسه علني روز يكشنبه مورخ 26/2/1372 (مجلس شوراي اسلامي) تصويب و در تاريخ 2/3/1372 به تاييد شوراي نگهبان رسيد. این قانون تنظيم خانواده مشتمل بر 4 ماده و 2 تبصره میباشد.
در راستای این سیاست بخشی بنام اداره تنظیم خانواده در دفتر سلامت وزارت بهداشت تاسیس و شروع بکار نمود . این اداره متولی كاهش حاملگی های برنامه¬ريزی نشده و پرخطر از ديدگاه تنظيم خانواده در راستای تعهدهای ملی (برنامه های توسعه) و بين المللی(ICPD) است.
برنامه های اداره تنظیم خانواده شامل آموزش و همچنین ارائه خدمات به گروههای هدف است که شامل زنان و مردان بالای 10 سال ساكن دركشور اعم از ايرانی وغير ايرانی ، مجرد، متاهل ودر حال ازدواج می باشد .
فعاییتهای آموزشی این اداره مشتمل بر :1- آموزش های قبل از ازدواج كه برای دانش آموزان ، دانشجویان و سربازان ارائه می گردد2- آموزش‎های حين ازدواج كه برای زوجين در شرف ازدواج بطور اجباری آموزش داده میشود .3- آموزش های بعد از ازدواج كه برای متاهلین و مجرد های متقاضی انجام میگردد .
همچنین ارائه خدمات نیز شامل :1- مشاوره تنظيم خانواده2- ارائه روش‎های مدرن پيشگيری از بارداری مانند بستن لـوله در مردان و زنان، آی يو دی ،كاندوم، قرص‎های خوراكی و آمپول‎های تزريقی میباشد .
این سیاست باعث شد تا درحال¬حاضر16261خانه بهداشت با 24689 بهورز و 2365 مركزبهداشتی درمانی درسطح روستاو2238 مركز بهداشتی درمانی، 1155 پايگاه بهداشتی و 320 مركز وازكتومی درسطح شهر در حال ارايه خدمت تنظيم خانواده به صورت رايگان هستند. در اين راستا حدود57000رابط بهداشتی مسووليت پيگيری و آموزش زوجين در منزل را عهده دارند و خدمات پشتيبانی اين مراكز ارايه خدمت به عهده 40 مركز بهداشت استان، 300 مركز بهداشت شهرستان و 8 مركز آموزش وازكتومی است.
بررسی جمعيت و سلامت بر روی زنان همسردار 15–49 سال در سال 1379 نشان داد كه 9/55% از زنان روش‎های مدرن پيشگيری از بارداری استفاده مي‎كنند بطوری كه 1/17% زنان روش بستن لوله زن، 7/2% روش بستن لوله مرد، 5/8% آی يو دی، 5/0% نورپلنت، 8/2% روش تزريقی، 4/18% قرص و 9/5% كاندوم را به عنوان روش پيشگيری از بارداری انتخاب كرده، مورد استفاده قرار داده‎اند. اين بررسی همچنين نشان داد كه 5/75% از زنان اين خدمت را از بخش دولتی (مراكز ثابت و سيار) دريافت كرده‎اند.
جناب آقای وزیر تصور میکنم همه به یاد دارند موجی را که قبل از انقلاب جمله معروف "هر آنکس که دندان دهد نان دهد" در این مرز و بوم گسترانید و رشد جمعیتی بالای 5/3 درصد را به ارمغان آورد که دقیقا از بستر همین تفکر "که دشمن برای کاهش جمعیت مسلمانان از طریق کاهش تولد اقدام نموده " وحال پس از گذشت 30 سال از آن هنوز مردم ما تاوان همان تفکر غیر علمی و برخاسته از ایدولوژی را می پردازند و حتی از منظر کارشناسان 60 تا80 سال طول میکشد تا کشور از زیر بار چنین فشاری خارج گردد .
اگر چه معتقدم دشمن نه از طریق کاهش تولد بلکه از طریق کاهش تفکر است که میتواند بر ما غلبه یابد .
البته شاید چنین نگرشی به جمعیت در زمانهای ماقبل تاریخ جایز بوده ، چون اگر امروزه چنین منطقی عملی می بود کشورهایی همانند چین و هند ، جهان را به تصرف خود در آورده بودند .
حتما بحرانهای مختلفی را که از شیر خشک گرفته تا کلاسهای چند پایه در گذشته و بحران تحصیلات عالیه و بیکاری که هم اکنون گریبانگیر این ملت است را از یاد نبرده اید .
جناب آقای وزیر نمیدانم که این مسئله هم همانند انرژی اتمی جزو خط قرمزهای نظام بشمار میآید یا نه . چون مطمئنا آثار تخریبی آن کمتر از بمب اتم نخواهد بود .براستی بر طبق کدام منطق ، کشوری که حدود 50% جمعیت آن زیر خط فقر ، 10 میلیون نفر بیکار ، 7 میلیون معتاد ، 35 هزار کشته در حوادث رانندگی ( مقام اول در جهان ) و هزاران معضل دیگر دارد، در صورتی که جمعیتش از 70 میلیون به 120 میلیون نفر ارتقاء یابد مشکلاتش مرتفع میگردد ؟
من خاضعانه از شما میخواهم جلوی این بلند پروازی های غیر علمی و غیر کارشناسانه که لااقل در این مورد خاص ، مسئولیت مستقیم آن با شخص حضرت عالی میباشد را بگیرید تا این ملت آسیب پذیر بیش از این چوب عملکرد غیر تخصصی مسئولان خود را نخورند .
5 /8/1385 خورشیدی
دکتر حسام فیروزی
drfirozi@yahoo.com

همبستگى ميان فعالان حقوق زنان در عراق و ايران
خشونت هر روزه در عراق، درگيرى‌هاى ميان گروههاى مذهبى گوناگون بر زندگى زنان اين كشور نيز تاثير خود را گذاشته است. پديده جديدى كه جنگ ميان گروههاى مذهبى گوناگون با خود آورده است اين است كه گروههاى مختلف در نقاط گوناگون با اعمال خشونت عليه زنان انتقام خود را از گروههاى ديگر مذهبى مى‌گيرند. اما به موازات اين خشونت زنان پيشروى عراقى در حال فعاليت‌اند تا بلكه تا جايى كه ممكن است مانع از ميان رفتن حقوق و قربانى شدن زنان عراقى شوند. اين زنان از تجربه همرزمان خود در ديگر كشورهاى جهان، بويژه ايران بهره مى‌برند., , خانم ينار محمد، رييس ”سازمان آزادى زنان عراق“، براى انجام سخنرانى و معرفى سازمان خود به شهر بن آمده است. در سخنرانى خود در سالن كنفرانس راديو صداى آلمان از مشكلهايى مى‌گويد كه هم اكنون زنان عراقى با آن مواجه هستند: از بيكارى و نبود امنيت و از خشونتهاى مذهبى كه در بسيارى موارد زنان قربانى آن مى‌شوند. از قانون اساسى جديد عراق مى‌گويد كه قوانين خانواده عراق را، دستاورد مبارزات زنان عراقى طى دهه‌هاى بسيار را، به زير سوال برده است. زيرا اصلى در اين قانون وجود دارد كه مى‌گويد همه قوانين عراق بايد همخوان با قوانين شريعت باشند، قوانينى كه با موازين بين‌المللى حقوق بشر همخوانى ندارند. بدين ترتيب بسيارى فشارها بر زنان جنبه قانونى پيدا مى‌كنند، همچون شيوه طلاق، چند همسرى، سرپرستى كودكان و بسيارى مسائل ديگر كه زنان ايرانى نيز طى چند دهه اخير با آن روبرو بوده‌اند.در ايران نيز قوانين خانواده‌اى كه در مجموع دستاورد جنبش زنان ايران بودند پس از انقلاب ايران كنار گذاشته شدند و قوانين همخوان با شريعت جاى آنها را گرفتند. قوانينى كه جنبش كنونى زنان در ايران از آن به عنوان قوانين زن‌ستيز ياد مى‌كند و خواهان اصلاح آن است.
ينار محمد در مصاحبه با بخش فارسى صداى آلمان شركت مى‌كند. مى‌گويد: ”ما به عنوان گروه زنان فكر مى‌كنيم كه گروههاى زنان در سراسر جهان نياز به همبستگى بين‌المللى دارند. اما در سطح منطقه‌اى فكر مى‌كنيم كه زنانى كه بيش از زنان ديگر به ما نزديك هستند و بخاطر حكومت جمهورى اسلامى ايران براى چند دهه مشكلهايى شبيه به اكنون ما داشته‌اند زنان ايرانى هستند. براى همين ما همه كانالهاى ارتباطى با آنها را باز نگاه مى‌داريم.“
ينار محمد تشابهى در سرنوشت حقوقى زنان ايرانى و عراقى مى‌بيند و اين چيزى است كه به عقيده او اين دو گروه زنان در منطقه خاورميانه را به هم نزديك مى‌كند. به گفته خانم محمد زنان عراقى هم از جنبش زنان در ايران حمايت مى‌كنند، هم از آن مى‌آموزند.
ينار محمد مى‌گويد: ”ما از مبارزه زنان ايرانى حمايت كرده‌ايم، از جمله با امضاى درخواست نامه‌اى كه در باره لزوم تغيير قوانين زن‌ستيز در ايران منتشر كردند. در ضمن ما در ارتباط دائم با برخى از فعالان ايرانى حقوق زنان هستيم، مثل مهرنوش موسوى و ثريا شهابى، كه زنانى بسيار مترقى هستند. ما حس مى‌كنيم كه مى‌توانيم از تجربه آنان بياموزيم. حس مى‌كنيم كه از آنها سازش‌ناپذيرى را ياد مى‌گيريم. براى همين داشتن ارتباط با آنها براى ما بسيار مهم است.“
”سازمان آزادى زنان عراق“ درصدد است كه تلويزيونى در عراق تاسيس كند كه برنامه‌هاى آن براى كشورهاى خاورميانه پخش شود. هدف آن است كه برنامه‌هايى براى زنان سكولار و مدرن خاورميانه توليد شود.
ينار با اميدوارى می‌گويد: ”اين سازمان مىخواهد كه اگر موفق به تاسيس چنين تلويزيونى شود از فعالان ايرانى حقوق زنان به عنوان همكاران اصلى خود دعوت به همكارى كند. چون زنان ايرانى هم رنج بسيار كشيده‌اند و هم نسبت به ديگر زنان در خاورميانه داراى تواناييها و تخصصهاى فراوان هستند. اين زنان تحصيلكرده هستند و تاريخى طولانى از فعاليتهاى سياسى پشت سر دارند.“
زنان ايرانى و عراقى نه تنها براى بدست آوردن حقوق زنان مى‌توانند با هم همكارى داشته باشند، بلكه براى نزديك شدن دو كشور همسايه، كه حدود ۸ سال را در جنگ با يكديگر به سر بردند، و براى دوستى مردم ايران و عراق.
ينار محمد در اين باره مى‌گويد: ”به نظر من زنان ايرانى و عراقى بايد با هم همكارى نزديكى داشته باشند چون هر دو گروه زير فشار هستند و حقوق خود را می‌خواهند. و براى آنكه حقوق خود را بدست بياورند بايد قوى باشند. براى همين حمايت از يكديگر بسيار مهم است. به نظر من براى دوستى ميان ملتها بخصوص مهم است كه كارهاى فرهنگى مشتركى انجام گيرد. مهمترين حوزه فرهنگى كه مى‌تواند تاثيرگذار باشد موسيقى است. بخصوص كه ايرانيان و عراقی‌ها از موسيقى يكديگر لذت مى‌برند.“
ينار محمد مى‌خواهد بدين منظور فستيوال موسيقى‌اى را سازماندهى كند كه شعار آن صلح، برادرى و دوستى باشد. , صدای آلمان: كيواندخت قهارى 26.10.2006
جنبش زنان نيازمند يک منشور است- دکتر ويويان و ی
میدان زنان: دکتر ويويان وي،اهل سنگاپور،يکي از اعضاي فعال جنبش فرامليتي زنان و استاد دانشگاه شهر هنگ کنگ است. او پروژه تحقيقاتي توانمند سازي زنان در جوامع مسلمان نشين را مديريت مي کند.
او معتقد است منشور، ضرورتي انکارناپذير براي نهادينه سازي حقوق زنان است.
در حاشيه ديداري که دکتر ويويان وي اخيرا با برخي از اعضاي جنبش زنان در ايران داشت ، فرصتي دست داد تا با او درباره تجربه منشور حقوق زنان در ساير کشورها به گفت و گو بنشينيم.
همان طور که مي دانيد هنوز جنبش زنان در ايران نتوانسته است منشوري بر آمده از خواسته هاي خود زنان تدوين کند. شايد مهمترين دليل اين بوده باشد که هنوز گروه هاي مختلف به لزوم داشتن منشور پي نبرده اند. از نظر شما چرا داشتن منشور زنان مهم است؟
داشتن منشور از اين نظر بسيار مهم است که به نوعي نشان دهنده برنامه عمل آينده است. براي نهادينه سازي حقوق زنان، بايد در ابتدا منشوري وجود داشته باشد که بتوان متناسب با اصول و روح آن، قوانين مربوط به زنان و نهادهاي تصميم گيري براي زنان را طراحي کرد. نکته مهم ديگر اين است که عليرغم تحولات سياسي يا تغيير شرايط، منشور زنان چيزي است که باقي مي ماند. دولتها ممکن است عوض شوند، مثلا در مورد ايران، يک رييس جمهور يا رييس پارلمان مي تواند برود و فرد ديگري بر سر کار بيايد اما منشور زنان تغيير نمي کند. اينکه مثلا گفته شود تا رييس جمهور قبلي بود، برنامه توانمندسازي زنان هم بود و حالا که رفته، برنامه متوقف شده يا به صورت ديگري ادامه يافته است، به اين معني است که منشاء تغييرات و تصميم گيري ها از ميان خود زنان نمي جوشد. در واقع منشور زنان ابزاري است که به خواسته هاي جنبش زنان پايداري مي دهد.
براي تدوين يک منشور کامل بايد بر سر چه چيزهايي توافق شود؟
جنبش زنان بايد( کار پايه) پلت فورم داشته باشد. ما بايد بدانيم از کجا مي خواهيم به کجا برويم. بسياري زنان هستند که از موقعيت خود در جامعه نا راضي اند، اما نمي دانند ما (جنبش زنان) مي خواهيم کجا برويم. بنابراين به جنبش نمي پيوندند. چنين است که مي گويم بايد پلت فورم داشته باشيم.
به طور مثال جنبش زنان پاکستان بر اساس تجربه خودشان معتقد ند که اين پلت فورم بايد حداقلي باشد. يعني بر اساس چيزهايي بنياد نهاده شود که اکثريت مردم مي توانند بر سر آن توافق کنند.
بنابراين منشور زنان را مي توان پلت فورمي به شمار آورد که عده کثيري را از گروههاي مختلف دور هم جمع مي کند و در جهت خاصي به صورت هدفمند هدايت مي کند و نمي گذارد که پراکنده شوند. هر چند يک سازمان مي تواند پيشرو باشد و هدف بزرگي داشته باشد، اما وقتي مي خواهيم مردم را دور هم جمع کنيم، توافق بر اساس حداقل ها کافي است.
درک مسير و اينکه ما به کجا داريم مي رويم خيلي مهم است اما فهميدن اينکه مسير مشترک چيست، خيلي سخت تر است. داشتن منشور اين امکان را به ما مي دهد که بر اصول حداقلي توافق کرده و به جنبش زنان يک مسير مشخص با در نظر داشتن تنوع فعاليت ها و ديدگاهها بدهيم.
پس پيشنهاد شما نوعي ائتلاف حداقلي است؟
بله؛ تجربه نشان مي دهد اينکه آدمهاي مختلف از سازمانهاي گوناگون با درک تفاوتهايي که ميان آنها وجود دارد، دور هم جمع شوند، در حالي که مي دانند که نمي توانند و نمي خواهند عقايد همديگر را تغيير دهند، براي تدوين منشور شرايط مناسبي است. با چنين درکي از ائتلاف مي توانيم با يکديگر مذاکره کنيم. در مذاکره براي تدوين منشور نبايد فکر کنيم که صد در صد مي توانيم با هم به توافق برسيم.
مشاهدات من از ساير کشورهاي مشابه نشان مي دهد که فعالان جنبش زنان هر چند ديدگاههاي مختلف داشته باشند، براي پيشبرد هدف کلي، به يکديگر نياز دارند و به همين دليل اکثر آنان به داشتن منشور حداقلي اکتفا کرده اند.
وقتي طيفهاي گوناگون جنبش زنان براي نگارش منشور دور هم جمع مي شوند و بر سر حداقل به تفاهم مي رسند، برخي طيفها مي بينند که نظراتشان بيش از بقيه به هم نزديک است و همين امر آنها را به هم نزديکتر مي سازد و با هم روابطي دوجانبه بر قرار مي کنند. ائتلاف بر سر يک مسئله، کوتاه مدت است، اما برخي از روابط دوجانبه که در حاشيه آن به وجود مي آيد، ماندگارتر است.
شما در روند شکل گيري منشور ، به روش هايي اشاره مي کنيد که بيشتر در دنياي سياست و براي به دست گيري قدرت ، مورد استفاده قرار مي گيرد . روش هايي مانند لابي و چانه زني و ائتلاف براي به دست آوردن اکثريت . اين روش ها معمولا براي به دست گيري قدرت با ديد عمل گرايانه مورد استفاده قرار مي گيرد ، بنابراين آيا اين باعث نمي شود که اين روش ها آرمان هاي واقعي جنبش فمنيستي را تحت تاثير قرار دهد؟
فرقي که بين چانه زني و مذاکره و يا ائتلاف ميان احزاب سياسي و فمينيست ها وجود دارد اين است که آنها براي قدرت چانه زني مي کنند، اما چانه زني در جنبش زنان بر سر ارزشهاست.
يعني ممکن نيست در ميان فمينيست ها چانه زني اي براي کسب قدرت وجود داشته باشد؟
در اين صورت بايد دقت کرد که قدرت را براي چه مي خواهيم؟ براي اينکه چيزي را تغيير دهيم، يا اينکه صرفا قدرت طلبي است؟ اگر قدرت را براي ايجاد برابري جنسيتي بخواهيم، اين ظرفيت سازي براي پيشبرد خواسته هاي جنبش زنان است، اگر نه بايد اقرار کنيم که به دنبال برابري نيستيم.
اجازه بدهيد به بحث منشور بازگرديم. در ارزيابي شما، آيا جنبش زنان در ايران قادر به ساختن يک منشور مشترک زنان هست؟
بله، من فکر مي کنم که بتواند. دست کم بر سر مجموعه اي از حقوق حداقلي، شما مي توانيد به يک منشور برسيد. مثلا شما مي توانيد بر سر اصولي مثل اينکه "هيچ زني نبايد برخلاف قانون (بدون طي روند قانوني) کشته شود" يا اينکه "هيچ زني نبايد از خشونت عليه زنان رنج ببرد." به توافق برسيد که براساس نيازهاي اوليه به وجود آمده اند. شما مي توانيد هر زمان که بخواهيد منشور را اصلاح کنيد يا چيزهايي به آن اضافه کنيد ولي بايد از اصول حداقلي شروع کنيد که همه با آن موافقند.
با توجه به مشاهداتي که شما داشته ايد به نظر شما بهترين روند براي تدوين يک منشور زنان چيست؟
در مطالعاتي که من روي بهترين تجربه هاي کشورهاي مشابه شما در فرايند تدوين منشور داشته ام ، آنها دو موضوع را مورد توجه قرار داده اند. موضوع اول مطالعه مقايسه اي ساير منشورهايي که توسط زنان ساير کشورها نوشته شده است و موضوع دوم انتخاب معاهده ها و قوانيني از داخل کشورشان که به نفع زنان بوده است.
مثلا در ايران با وجود همه قوانين تبعيض آميز، در هر حال دولت مثلا سند پکن را پذيرفته است يا احتمالا در قانون اساسي يا قوانين عادي، اصول يا قوانيني موافق با خواسته هاي شما وجود دارد. آنها را از اين طرف و آن طرف جمع کنيد و به عنوان يک چارچوب در نظر بگيريد. مثلا اگر قوانيني در مورد بهداشت يا آموزش داريد، ممکن است به عنوان موضوعاتي که برسر آن توافق وجود دارد در نظر گرفته شوند. به اين ترتيب انجام يک توافق که بيشتر گروه ها بر روي آن اجماع داشته باشند، امکان پذير است. نویسنده: ساقي لقايی




برای مقابله با فیلترینگ جمهوری اسلامی، اخبار و اتفاقات ایران و
جهان را، ما به شما منتقل می کنیم



مرکز پخش خبری سازمان جوانان کمونیست
Communist youth organization(sjk)
http://groups.yahoo.com/group/javanankomonist
http://groups.yahoo.com/group/javanankomonist/join
http://sjk-news.blogspot.com
http://daneshgah-16azar.blogspot.com
www.jawanan.org communist.youth@gmail.com
sjk_news@yahoo.com
fax:004631899613


در صورت تمایل میتوانید آدرس ایمیل کسانی را که مایل هستند
برای ما بفرستید تا ما اخبار و رویدادهای مختلف را برای آنان ارسال کنیم
sjk_news@yahoo.com

No comments:

 
direction:rtl;