Monday, October 30, 2006

8/08/1385 دوشنبه


براي مقابله با هجوم به دانشجويان و اساتيد دانشگاه ٬ چه اقداماتي مي‌توان انجام داد ؟
لطفا" ما را از نظرات خود آگاه سازيد . ايميل ارتباط با ما در انتهاي خبرنامه موجود مي‌باشد
درگيری در دانشکده فنی دانشگاه مازندران
گزارش دریافتی از سوی وبلاگ دانشجویی داس: در پی افزایش فشارها بر انجمن اسلامی دانشکده‌ فنی دانشگاه مازندران، تعلیق فعالیت ها و جلوگیری از چاپ نشریات آن، اعضای این انجمن روز گذشته در اقدامی نمادین آرشیو نشریات قدیمی انجمن را برای پخش رایگان در بین دانشجویان روی میزی در صحن دانشگاه قرار دادند.
با افزایش جمعیت به دور این میز، حراست دانشگاه به همراه مسئول جدید امور فرهنگی به‌ سرعت خود را به محل تجمع دانشجویان رسانده و از ادامه‌ پخش این نشریات (که همگی مجوز داشتند) جلوگیری به‌عمل آوردند که پس از دقایقی جو صحن دانشگاه به ‌شدت متشنج شده و فعالین انجمن اسلامی با مسئولین امنیتی دانشگاه وارد درگیری لفظی شدیدی شدند.
لازم به ذکر است که در جریان این درگیری‌ ها، یکی از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه به دفتر حراست احضار شد
انقلاب فرهنگی دوم بيانيه اعتراض دانشجويان دانشگاه علامه
بيانيه اعتراض انجمن اسلامی دانشگاه علامه نسبت به محکوميت قضايی عضو اين تشکل تشديد برخوردهای قضايی و انضباطی با فعالان دانشجويی در ماه‌های اخير و ايجاد محدوديت‌های شديد برای فعاليت تشکل‌های مستقل دانشجويی در کنار انحلال و توقيف پي‌درپی آ‌ن‌ها، شائبه شکل‌گيری انقلاب فرهنگی دوم را در اذهان تقويت کرده است، واقعه‌ای که طی آن، جريانات و تفکرات منتقد از دانشگاه‌ها حذف شدند. فعاليت مجدد هسته‌های گزينش دانشجويان و اساتيد، ظهور پديده ابداعی "دانشجويان ستاره دار" به منظور تصفيه دانشگاه‌ها از دانشجويان دگرانديش و حذف بسياری از استادان از عرصه آکادمی به بهانه بازنشستگی در کنار فشارهای پيدا و پنهان ديگری که بر دانشجويان و استادان وارد مي‌شود نمونه‌های شفافی است که نشان مي‌دهد جامعه دانشگاهی روزهای سختی را سپری مي‌کند. در اين ميان، صدور احکام قضايی پرداخت 10 ميليون ريال جزای نقدی به اتهام اهانت به مقام رهبری از سوی شعبه يک دادگاه انقلاب و 30 ضربه شلاق به اتهام توهين به نگهبان دانشگاه از جانب شعبه 102 دادگاه عمومی برای محمدرضا رحيمی راد عضو انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايی يکی از آخرين مواردی است که ادعای سرکوب فعالان و جريان‌های اصيل دانشجويی را بيش از گذشته ثابت مي‌کند و حقانيت و مظلوميت دانشجويان آرمان‌گرا را به نمايش مي‌گذارد. اين احکام غيرقابل انتظار در حالی برای رحيمی راد صادر شده که وی در زمان اعتصاب غذای شماری از اعضای انجمن دانشجويان جمهوري‌خواه دانشگاه يزد به درخواست اين تشکل و برای کمک به پايان مسالمت‌آميز آن به دانشگاه يزد مراجعه کرده است. وی همچنين در تمام مراحل بازجويي، بازپرسی و جلسات دادگاه اتهامات انتسابی را رد کرده و جز پاره‌ای استنادات بي‌پايه و اساس و ساختگی که از جانب مسوولان سابق دانشگاه يزد ارائه شده هيچگونه ادله‌ای برای اثبات اتهامات وجود ندارد. نکته تاسف بار در باره احکام قضايی مزبورآن است يکی از استنادات محکوميت نامبرده در خصوص هر دو اتهام، شکايت سرپرست سابق دانشگاه يزد در دولت اصلاحات(آقای مکيان) است که در دادنامه وی به صراحت به آن اشاره شده است، شکايتی که به نظر مي‌رسد با مخالفت و ممانعتی از جانب وزارت علوم وقت مواجه نبوده است. صرف نظر از اختلاف ديدگاه جريان دانشجويی و اصلاح‌طلبان در جهت‌گيري‌ها، برخوردهای کينه‌توزانه و غيرموجهی از اين دست با فعالان دانشجويی از جانب برخی از مديران منسوب به اصلاح‌طلبان يکی از نکات شايسته تامل است که بخشی از چرايی به تعامل نرسيدن دانشجويان و اصلاح‌طلبان را روشن مي‌کند. بي‌ترديد پاره‌ای از بي‌اقبالی عمومی نسبت به شعارهای جريان اصلاح‌طلب در انتخابات رياست جمهوری گذشته ناشی از تطابق نداشتن سخن و عمل اصلاح‌طلبان بود که بررسی آن البته به آسيب‌شناسی عملکرد اصلاح‌طلبان کمک مي‌کند. انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايی مراتب اعتراض شديد خود را به نقض حقوق شهروندی و صدور احکام قضايی برای عضو اين تشکل اعلام نموده و حاکميت را به عدالت، انصاف و عقلانيت در مواجهه با فعاليت مسالمت‌آميز دانشجويان دعوت مي‌نمايد. بي‌ترديد برخوردهايی از اين سنخ با فعالان دانشجويي، تاوان تاثيرگذاري، روشنگری و فعاليت منتقدانه است و در پيمودن راه آزادی و آزادگی اثرگذار نخواهد بود. انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايی
تجمع دانشجويان دانشگاه تربيت معلم سبزوار در اعتراض به ناامني دانشجويان در شهر و ربوده شدن يك دانشجوي دختر
ظهر شنبه دانشگاه تربيت معلم سبزوار صحنه تجمع و راهپيمايي دانشجويان بود. در اين تجمع كه به صورت خودجوش برگزار شد، دانشجويان شعارهاي - نيروي انتظامي خجالت خجالت، دانشجو به پا خيز از حرمتت دفاع كن نيروي انتظامي امنيت امنيت و …- سر مي دادند. سپس دانشجويان اقدام به راهپيمايي در سطح دانشگاه كردند.
گفتني است كه قبل از شروع تجمع، رياست دانشگاه سعي داشت با به وجود آوردن جو امنيتي مانع بروز اعتراضات گردد، به نحوي كه حتي شخصاً اقدام به كندن اطلاعيه اي اعتراض آميز نمود و سپس حراست دانشگاه به سرعت تمامي اطلاعيه ها را از سطح دانشگاه جمع آوري نمود. نكته جالب توجه آن بود كه حراست دانشگاه بعد از گذشت دقايقي از شروع راهپيمايي اقدام به فيلمبرداري از دانشجويان معترض نمود، به نحوي كه دوربين را در فاصله ۱۰متري از حركت دانشجويان قرار داده بود و با آنها حركت مي كرد. البته دانشجويان در ابتداي فيلمبرداري سعي كردند مانع فيلمبرداري شوند ولي اصرار حراست دانشگاه (كه مدعي بود كه فيلمبردار جهت تهيه گزارش براي صدا و سيما آمده است) سبب شد تا از آن پس دانشجويان شعار - حراست حراست خجالت خجالت، توپ تانك فيلمبردار ديگر اثر ندارد - سر دهند و مقابل سازمان مركزي دانشگاه تحصن كنند.
عليرغم جو امنيتي شديد به وجود آمده دردانشگاه، نكته قابل توجه آن بود كه هيچ كدام ازدانشجويان از صف معترضين خارج نشده و به آنها وقعي ننهاد
تصوير کارنامه دانشجويان محروم شده از تحصيل
تصوير کارنامه ۹ تن از دانشجويان محروم از تحصيل در دوره کارشناسي ارشد که در گزارش سازمان ديده بان حقوق بشر به نام آنها اشاره شده و قبلا نيز توسط دفتر تحکيم وحدت اعلام شده بود در آدرس زير قابل مشاهده است لازم به ذکر است اطلاعات از روي سايت سازمان سنجش آموزش کشور استخراج گرديده است.
http://www.karnameh-arshad.blogspot.com
حجاریان و کدیور از شورای سياسی دانشگاه تربيت مدرس اخراج شدند
به گزارش ادوارنیوز، سعيد حجاريان، از شوراي علوم سياسي و محسن كديور، از شوراي فلسفه دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تربيت مدرس اخراج شدند.
در ادامه برخوردهاي صورت‌‏گرفته با اساتيد دانشگاه‌‏ها، قرارداد سعيد حجاريان و محسن كديور با شوراي علوم سياسي و شوراي فلسفه دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تربيت مدرس در سال جديد تحصيلي دانشگاه‌‏ها تمديد نشده است.
به اين ترتيب ارتباط سعيد حجاريان با اين دانشكده قطع خواهد شد اما محسن كديور به عنوان عضو هيات علمي دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تربيت مدرس كماكان به تدريس در اين دانشگاه ادامه مي‌‏دهد.
كديور تا سال تحصيلي گذشته مديريت گروه فلسفه دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تربيت مدرس را بر عهده داشته است.
محسن كديور با تاييد اين خبر به خبرنگار "ايلنا"، گفت: طبق ‌‏آيين‌‏نامه‌‏ها و مقررات دانشگاه‌‏ها همه اعضاي گروه‌‏هاي علمي و آموزشي دانشگاه‌‏ها به عضويت شوراي تخصصي اين گروه‌‏ها درمي‌‏آيند. گروه آموزشي فلسفه دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تربيت مدرس چهار عضو دارد كه از بين آنها تنها با من براي عضويت در شوراي تخصصي گروه فلسفه قراردادي عقد نشده است.
به گفته كديور, وي پيش از اين از ديگر شوراهاي اين دانشگاه از جمله شوراي تحصيلات تكميلي و شوراي نظارت دانشگاه‌‏ها نيز كنار گذاشته شده است.
كديور اين برخورد را در ادامه برخوردهاي صورت‌‏گرفته با دانشگاهيان و بازنشسته كردن اساتيد ارزيابي كرد و گفت: چون سن من در حدي نيست كه بازنشسته شوم، برخورد با بنده را با اين شيوه آغاز كرده‌‏اند, پيش از اين نيز مشكلاتي را براي سفرهاي خارجي و ملاقات من با اساتيد ديگر كشورها به وجود آورده بودند.
كديور با اشاره به برخورد مشابه با سعيد حجاريان و كنار گذاشتن وي از شوراي تخصصي علوم سياسي دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تربيت مدرس، گفت: از ميان صد عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس ما دو نفر عنصر نامطلوب شناخته شده‌‏ايم. نمي‌‏دانم اين اقدامات از داخل دانشگاه صورت مي‌‏گيرد يا از بيرون دانشگاه و به وزارت علوم فشار وارد مي‌‏شود. رييس دانشگاه حدود چهار ماه پيش به من گفت كه تحت فشار است البته نمي‌‏دانم اين سخن صحت دارد يا نه؟
به گفته كديور، به نظر مي‌‏رسد اراده‌‏اي سياسي در پي آن است كه دانشگاه‌‏ها را از اساتيدي كه از جريان حاكم متفاوت فكر مي‌‏كند، پاك يا براي آنها محدوديت ايجاد كند.
كديور تصريح كرد: با توجه به هزينه برخورد قضايي با اساتيد و دانشجويان، به نظر مي‌‏رسد كميته‌‏هاي انضباطي دانشگاه‌‏ها به جاي قوه قضاييه نيز مسووليت برخورد با دانشجويان فعال و مديران و روساي دانشگاه‌‏ها مسووليت محدود كردن فعاليت اساتيد دگرانديش را برعهده گرفته‌‏اند.
وي با بيان اينكه به سمتي پيش مي‌‏رويم كه در دانشگاه‌‏ها هيچ نوع تفكري امكان بروز نداشته باشد, گفت: برخي برخوردها با اساتيد به دليل پايگاه علمي و محبوبيت اساتيد صورت مي‌‏گيرد, اساتيدي مورد بغض قرار مي‌‏گيرند كه به لحاظ علمي از جايگاه بالايي برخوردارند.
كديور افزود: دكتر سروش به نحوي مورد فشار قرار مي‌‏گيرد كه امكان فعاليت علمي در دانشگاه‌‏ها را نداشته باشد يا مجتهد شبستري با 19 سال سابقه، بازنشسته مي‌‏شود، در حالي كه دانشگاه‌‏ها به تدريس آنها نياز دارند
احمدی نژاد روز گذشته فردی به نام عبدالرضا مصری را بعنوان وزیر تعاون دولت خود منصوب کرد
این فرد که پیش از این رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس آخوندها بود، در گذشته مسئول شکنجه گاه دیزل آباد کرمانشاه بوده است.
این مزدور جنایتکار در بازجويی، شکنجه و اعدام شماری زیادی از زندانیان سیاسی زندان دیزل آباد کرمانشاه مستقیما نقش داشته است.
روز گذشته مجلس شورای اسلامی با 191 رای موافق، 49 رای مخالف و 11 رای ممتنع، انتصاب این شکنجه گر و بازجوی سابق را به سمت وزیر تعاون دولت احمدی نژاد مورد تائید قرار داد.
نساجي غرب" كرمانشاه 19 ماه تعطيل است // آمار كارگران از 1200 به 140 نفر كاهش يافت // کارگران به جاي توليد نخ، باغباني مي كنند
دبير اجرايي خانه كارگر كرمانشاه از تعطيلي 19 ماهه خط توليد" نساجي غرب "كرمانشاه خبر داد و گفت :‌‏با وجود تعطيلي خط توليد، 140 كارگر واحد هر روز در محل كار حاضر مي شوند و به جاي توليد باغباني و نظافت مي كنند ؟!به گزارش ايلنا‌‏, "جواد اكبري" با اشاره به قطع برق اين واحد، گفت‌‏: براثر ناكارآمدي مديران نساجي غرب،آمار كارگران اين واحد از 1200 نفر به 140 كارگر كاهش يافته است .وي با اشاره به ماشين آلات خط توليد نساجي غرب كه از جمله بهترين ماشين‌‏آلات هستند، تصريح كرد‌‏: دليل تعطيلي خط توليد اين واحد را نمي دانيم . اين نماينده كارگري گفت: 140 كارگر اين واحد همچنان حقوق مي گيرند كه اگر خط توليد راه‌‏اندازي شود، مشكل دستمزد آنان حل خواهد شد.وي افزود : اين تعدادكارگر رسمي هستند كه اگر قراردادي بودند پيش از اين به قرارداد كاري آنان پايان داده بودند
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات : غربی ها سايت های فرهنگی و ايدئولوژيکی را فيلتر ميکنند ولی ما سايت های مستهجن را!! در دنيا اطلاعاتی دو پرچم برپاست يکی پرچم آمريکا و ديگری پرچم جمهوری اسلامی! (دروغگوئی مرزی ندارد
محمد سليماني وزير ICT گفت: امروزه در جامعه اطلاعاتي دو پرچم برپاست؛ يكي با محوريت غربي و آمريكايي و پرچمي‌ ديگر نيز توسط جمهوري اسلامي‌ ايران برپاست كه اين نشان دهنده اهميت و جايگاه كشورمان در حوزه جامعه اطلاعاتي و اينترنت است. (فقط عراق از نظر نفوذ اينترنت از ايران در خاورميانه در رده پائينتری قرار دارد و حتی لبنان جنگ زده از نظر رده بندی از ايران بالاتر است. از همين جا ميتوانيد عقب ماندگی نفوذ اينترنت و تکنولوژی اطلاعاتی ايران را در جهان حساب نمائيد)به گزارش ايسنا، محمد سليماني در همايش زنان، اينترنت و هزاره سوم اظهار كرد: امروز شرايط خاصي بر فضاي واقعي و فيزيكي حاكم است كه‌ فضاي مجازي و درواقع مكمل آن ايجاد شده است.او با اشاره به بحث فيلترينگ گفت: كشورهاي غربي در اين زمينه برعكس ما عمل مي‌كنند و در حقيقت مواردي را فيلتر مي‌كنند كه جنبه فرهنگي و ايدئولوژيكي دارد و اين اتفاق درباره مباحث مرتبط به مباني اعتقادي كه بيشتر نيز مربوط به مسلمانان است رخ مي‌دهد، ولي در كشور ما سايت‌ها و مطالب مرتبط با موضوعات مستهجن و خشونت‌ها فيلتر مي‌شوند.او با بيان اين كه وجود سايت‌هاي مستهجن امروزه كمتر از سايت‌هاي غني و صاحب دانش است، گفت: گفته مي‌شود رجوع به سايت‌هاي مستهجن جهان كمتر از دو يا سه درصد است و در كشور ما اين رقم كمتر از پنج درصد است و اين درحالي است كه رجوع به منابع علمي ‌و دانش بشري از طريق اينترنت قابل توجه‌تر است و نشان دهنده اين موضوع است كه بشر هوشيارتر شده و متوجه اهم مسائل مرتبط شده است.وي با بيان اين كه وظيفه ما ايجاد زيرساخت‌هاي مناسب در كشور است، گفت: سال گذشته تعداد كاربران اينترنت در كشور هفت ميليون برآورد شده است كه در سال جاري اين تعداد حدودا به 11 ميليون رسيد، ولي از نظر ما بايد امكان دسترسي براي تمام ايرانيان در كشور فراهم شود.سليماني با اشاره به پهناي باند كشور گفت: پهناي باند خارج از كشور ما سال گذشته و در شهريور 84 حدود شش STM1 بود كه در حال حاضر اين پهناي باند تقريبا به سه برابر رسيده است
حمله نیروهای سازمان جندالله به ماموران حکومتی در سراوان
سازمان جندالله با انتشار بیانیه ای از حمله چریکهای این سازمان به نیروهای حکومتی در شهر سراوان خبر داده و از جمله نوشته است "بدينوسيله سازمان جندالله ايران به اطلاع عموم مردم بلوچستان و ايران مي رساند كه دلاوران اين سازمان در نخستين ساعات بامداد دوشنبه مورخ 8 آبان در طي عملياتي در حوالي شهر سراوان با نيروهاي مرصاد (نيروي انتظامي) درگير شدند و پس از مدتي تبادل آتش موفق به وارد كردن تلفات سنگيني به آنان شده و مقادير قابل توجهي سلاح و مهمات به غنيمت گرفته شد. در اين عمليات يك خودروي نيروي منفور رژيم آخوندي منهدم شده و چندين نفر از مزدوران رژيم به هلاكت رسيدند و خودروهاي ديگر رژيم پس از ناتوان يافتن خود در روياروئي با مبارزان بلوچ از محل درگيري بزدلانه گريختند. از تلفات و زخميهاي خودروهاي ديگر كه موفق به گريز شدند اطلاع دقيقي در دست نيست. مبارزان سازمان پس از اتمام موفقيت آميز اين عمليات با صحت و سلامت كامل به پايگاههاي خويش بازگشتند."
سازمان جندالله ايران همچنین به اطلاع مي رساند كه سه تن از مبارزان سازمان با نامهاي عبدالحميد اسپندكي سراواني و احمد دهمرده و بهزاد ناروئي كه دو سال پيش دستگير شده و اين مدت را در زندان اوين تهران حبس بودند امروز ساعت 8:30 در شهر زاهدان خيابان بزرگمهر (محلي كه دو سال پيش دو خودرو از نيروهاي ويژه رژيم منهدم شده و ده پاسدار مزدور توسط رزمندگان سازمان به هلاكت رسيدند) در ملاعام اعدام شدند
اولويت بندي اخراج استادان از دانشگاه ها
روزنت "روز"، کيان آشنا : در پي تشديد برنامه پاکسازي دانشگاه تربيت مدرس از اساتيد دگرانديش، سعيد حجاريان و محسن کديور از شوراهاي تخصصي گروه هاي آموزشي دانشکده علوم انساني کنار گذارده شدند.اين اقدام به بهانه صدور احكام جديد اعضاي شوراي تخصصي گروههاي آموزشي گروه هاي "علوم سياسي" و "فلسفه" دانشكده علوم انساني دانشگاه تربيت مدرس صورت گرفته و در عمل به حذف اين دو انجاميده است. در دور جديد عمليات انقلاب فرهنگي در دانشگاه ها در پي روي کار آمدن دولت احمدي نژاد، ستاد فرماندهي اين عمليات طي دوره جديد آموزشي به برنامه خود براي پاکسازي دانشگاهها از وجود اسانيد دگرانديش شتاب بيشتري بخشيده است.بر اساس اطلاعات موجود اولويت هاي زير در عمليات جديد ستاد فرماندهي پاک سازي دانشگاه ها به تصويب رسيده و جهت اجراي مرحله اي به روساي دانشگاهها و دانشکده هاي مختلف ابلاغ شده است:اولويت اول: [در بين دانشکده هاي مختلف دانشگاههاي کشور] دانشکده هاي علوم انسانياولويت دوم: اساتيدي که سابقه زندان داشته و داراي پرونده در دادگاه انقلاب يا دادگاه ويژه روحانيت هستنداولويت سوم: اساتيدي که ازپشتوانه علمي، نفوذ در جامعه و اعتبار بيشتري در بين دانشجويان برخوردارنداين اولويت ها در دهه سوم مهر ماه 85 جهت اجرا ابلاغ شده و در حال اجراست و در اولين مراحل در دانشکده هاي علوم انساني دانشگاه تربيت مدرس شامل محسن کديور، هاشم آقاجري و حاتم قادري شده است که به ترتيب مسئوليت گروه هاي فلسفه، تاريخ و علوم سياسي را عهده دار بوده اند. نام دکترعبدالکريم سروش نيز در ليست اولويت ها قرار داشته، اما به دليل فشارهاي وارده بر وي براي خروج از ايران و بازگشت قريب الوقوع به اروپا، برنامه پاکسازي او به مراحل بعدي انتقال يافته است.حجت الاسلام رضا اکبريان رئيس دانشکده علوم انساني براي اجرايي کردن اين برنامه طي مهرماه 84 در حال رايزني با فرهاد دانشجو رئيس دانشگاه تربيت مدرس بوده است تا راه هايي بيابند که هزينه پاکسازي اين افراد به کمترين ميزان ممکن کاهش يابد. او که به شدت از واکنش اساتيد و دانشجويان دانشکده نسبت به اين اقدام نگران است؛ دغدغه هاي خود در اين زمينه را در گفت و گوهاي خصوصي پنهان نساخته است. اما به نظر مي رسد اکبريان اکنون زير فشارهاي فزاينده مقام هاي مافوق يا جهت تثبيت موقعيت خود در دانشکده تا حدودي بر اين دغدغه ها فائق آمده و دور جديد برخوردها را آغاز کرده است. گروه علوم سياسي دانشگاه تربيت مدرس دو سال پيش براي استفاده از آراي علمي سعيد حجاريان از وي درخواست كرد در جلسات شوراي تخصصي گروه علوم سياسي شركت كند. با برسركار آمدن دكتر فرهاد دانشجو به عنوان رئيس دانشگاه تربيت مدرس، وي با اين توهم كه قرار است حجاريان به اين دانشگاه منتقل شود بلافاصله دستور خارج كردن پرونده حجاريان را صادر كرد. با اين اقدام جديد، حجاريان پس از يک سال به دست همكلاس سابقش حجت الاسلام رضا اكبريان از دانشگاه تربيت مدرس اخراج شد. اين در شرايطي است که در اقدامي هماهنگ در جهت جلب رضايت مقام هاي عاليرتبه کشور طي اين ماه دکتر سعيد حجاريان را از نهاد رياست جمهوري نيز پاک سازي و او را پيش از هنگام بازنشسته كرده اند.برخورد با محسن کديور از وضعيت منحصر به فردي برخوردار است. او تنها عضو در ميان يكصد و سه عضو هيأت علمي دانشكده علوم انساني دانشگاه تربيت مدرس است كه ازعضويت شوراي تخصصي گروهش كنار گذارده شده است. جالب اينكه در زمان رياست دكتر صادق آيينه وند بر دانشكده علوم انساني، در شرايطي که كديور دوران زندان خود را در اوين سپري مي کرد، او به شكل نمادين کديو را به عضويت شوراي تخصصي گروه منصوب كرد. كديور تا سه ماه پيش مديريت گروه فلسفه را بر اساس راي اعضاي هيأت علمي دانشکده علوم انساني به عهده داشت. طرفه آنکه حكم اخراج او از شوراي گروه توسط كسي صادر شده است كه بازگشتش برسركار پس از سه سال غيبت و يك سال تعليق تنها با امضا و تأييد كديور ميسر شد.
خبرگزاري حکومتی ایسنا: تشكيل «بانك بانوان» در كشور
صديقه قنادي، رييس مجمع بانوان عضو شوراهاي اسلامي سراسر کشور و عضو شوراي شهر مشهد، اعلام كرد: اين بانک مانند ديگر بانک‌هاي کشور است؛ با اين تفاوت که مخصوص بانوان بوده و براي ايجاد اشتغال، کارآفريني و استفاده از توانمندي‌هاي بانوان در مسائل اجتماعي و اقتصادي تشکيل خواهد شد
احتمال بازجویی از آخوند خاتمی در انگلستان
به گزارش سایت حکومتی آفتاب، سفر آخوند محمد خاتمی به انگلستان همانند سفر وی به آمریکا با اعتراضات گسترده روبرو شده است. این اعتراضات تا حدی است که برخی منابع گفتند ممکن است پلیس انگلستان از خاتمی بازجویی کند.در همین رابطه، روزنامه ساندی تایمز در گزارشی نوشت محمد خاتمی به هنگام ورود به انگلستان برای دریافت دکترای افتخاری دانشگاه سنت‌اندروز در هفته جاری تحت بازجویی پلیس قرار خواهد گرفت.
بنا به این گزارش، پلیس لندن در حال بررسی شکایت دو تبعه ایرانی است. آنها مدعی‌اند در دوران ریاست جمهوی خاتمی به اشتباه زندانی و شکنجه شده‌اند. آنها از پلیس خواسته‌اند براساس قانون قضایی جنایی 1988 خاتمی را دستگیر کند. این قانون اجازه می‌دهد هر فردی بدون توجه به ملیتش برای انجام، چشم‌پوشی و تبانی در جنایات شکنجه در هر کجای دنیا که انجام شده باشد، دستگیر شود.
در ادامه گزارش آمده است منریزکمپل، رهبر لیبرال دمکرات‌ها و رئیس دانشگاه سنت‌اندروز برای لغو سفر خاتمی به این دانشگاه تحت فشار است. گروه‌های مختلف نیز به انتخاب خاتمی به عنوان میهمان افتخاری دانشگاه سنت‌اندروز اعتراض کرده‌اند.
خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد سفر خاتمی به اسکاتلند و لندن با انتقاداتی روبروست. بنا به این گزارش مخالفان معتقدند در شرایطی که ایران از توقف برنامه هسته‌ای‌اش امتناع می‌کند، هیچ مقامی از این کشور نباید به انگلستان سفر کند

وضعیت یک زندانی محکوم به اعدام در بند 209 اوین
به گزارش کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر، زندانی سیاسی سعید ماسوری که به اتهام هواداری از سازمان مجاهدین به اعدام محکوم شده است، هم اکنون در بند 122 بازداشتگاه 209 به سر می برد.
وی پیش از انتقال به بند 209 در سالن 1 زندان اوین ( بند زندانیان سیاسی) نگهداری میشد که در اقدامی ناگهانی در سال 1383 از سوی حراست زندان به بند امنیتی 209 منتقل شد و پس از تحمل حدود 1 سال انفرادی به بند نیمه عمومی این بازداشتگاه انتقال یافت.
سعید ماسوری هم اکنون به مدت 6 سال است که زیر حکم اعدام قرار دارد. این در حالی است که با وجود تلاشهای پیگیرانه فعالین حقوق بشر و نمایندگان سابق مجلس ( مهندس موسوی خوئینی و فاطمه حقیقت جو)، این حکم همچنان پا برجا است.
لازم به یادآوری است در اسفند ماه سال گذشته حجت زمانی، زندانی مجاهد دارای حکم اعدام، در ماه محرم در زندان رجایی شهر کرج اعدام شد.
ولی الله فیض مهدوی دیگر زندانی مجاهد زیر حکم اعدام نیز، در شهریور ماه در پی 9 روز اعتصاب غذا در زندان رجایی شهر درگذشت
اعتراض انجمن صنفي روزنامه‌نگاران به توقيف مطبوعات از سوي هيات نظارت
انجمن صنفي روزنامه‌نگاران ايران در اطلاعيه‌اي با اعتراض به توقيف‌هاي اخير از سوي هيات نظارت بر مطبوعات اين اقدام را بدون رسيدگي به موقع به پرونده مطبوعات توقيف‌شده، فراقانوني دانسته و رسيدگي به اين موضوع را خواستار شده است. به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين اطلاعيه با بيان اين‌كه با توقيف روزنامه‌ي «روزگار» و نشريات محلي "اميد ساحل" و "سفير دشتستان" در روزهاي اخير تعداد نشرياتي كه در يك سال گذشته از سوي هيات نظارت بر مطبوعات توقيف و تعطيل شده‌اند به بيش از 15 مطبوعه رسيده، ابراز عقيده شده است: اين در حالي است كه رسيدگي قضايي به پرونده‌ي اين نشريات غالبا بدون هر گونه توجيه قانوني قابل قبول به تاخير افتاده و آنها از حق دادرسي عادلانه و ادامه‌ي انتشار بازمانده‌اند و در نتيجه اين اقدام هيات نظارت زندگي و كار ده‌ها روزنامه‌نگار كه در اين مطبوعات قلم مي‌زنند و از اين طريق ارتزاق مي‌كنند، دستخوش طوفان ناامني شده است؛ به گونه‌اي كه مي‌توان گفت ديگر هيچ‌گونه امنيت شغلي و استقلال حرفه‌اي براي روزنامه‌نگاران باقي نمانده است، مگر آن كه در قالب‌ها و سليقه‌هايي كه برخي فراتر از قانون و خطوط قرمزهاي تعريف ناشده، انتظار دارند، قلم و قدم زنند. انجمن صنفي روزنامه‌نگاران ايران در ادامه با بيان اين‌كه همواره نهادهاي حاكم مرتبط با مطبوعات و همكاران خود را به رعايت قانون دعوت كرده و بر اين اصل پاي فشرده است كه تنها محوري كه مي‌تواند موجبات آزادي بيان و گردش آزاد اخبار و اطلاعات و نشاط و پويايي فعاليت‌هاي مطبوعاتي را در كشور فراهم آورد و دامن زند، عمل به قانون به دور از تفسيرهاي سليقه‌اي و شاذ توسط همه افراد و نهادهاي مرتبط با اين فعاليت‌هاست، افزوده است: بار ديگر با تاكيد بر اين امر هشدار مي‌دهيم توقيف و تعطيلي پي در پي مطبوعات و بقاي آنها را منوط به حركت كردن در قالبي خاص بيشترين ضرر و خسارت را متوجه حكومت‌گران خواهد كرد، هر چند در اين مسير مطبوعات و روزنامه‌نگاران آزاد و مستقل هم متضرر و بيكار مي‌شوند. در ادامه اين اطلاعيه آمده است: از نظر اين انجمن بررسي و ارزيابي عملكرد هيات نظارت بر مطبوعات پس از استقرار مجلس هفتم و دولت نهم جاي تامل فراوان دارد. تركيب اين هيات كه در برگيرنده‌ي نمايندگاني از سه قوه‌ي مجريه، مقننه، قضاييه و نهادهاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي، مديريت و حوزه‌ي علميه‌ي قم و مديران مسوول است، در واقع نگرش كل قواي حاكم و اين نهادها را نسبت به مطبوعات را بازتاب مي‌دهد و عملكرد دوره‌ي كنوني اين هيات هم در صدور مجوز انتشار مطبوعات جديد، به ويژه روزنامه‌ها، هم در شيوه‌ي نظارت و برخورد با مطبوعات در حال انتشار، تصويري كاملا متفاوت با دوره‌هاي قبلي را به نمايش مي‌گذارد كه از آن مي‌توان به عنوان سخت‌ترين دوران فعاليت‌هاي مطبوعاتي در سال‌هاي پس از انقلاب ياد كرد. به عنوان نمونه حتي اگر بپذيريم كه هيات نظارت بر مطبوعات بر پايه‌ي تبصره ماده‌ي 12 اصلاحيه‌ي قانون مطبوعات مصوب سال 64 در مجلس پنجم شاني قضايي (برخلاف اصول مسلم قانون اساسي در تفكيك قوا) يافته و مي‌تواند به «توقيف» اقدام كند، اما همين تبصره صراحت دارد: «هيات نظارت مي‌تواند نشريه را توقيف نمايد و در صورت توقيف، موظف است ظرف يك هفته، پرونده را جهت رسيدگي به دادگاه ارسال نمايد.» متاسفانه همان‌گونه كه در ابتداي اين اطلاعيه آمد تا كنون در هيچ يك از موارد توقيف، اين حكم قانوني از سوي هيات نظارت رعايت نشده است و مطبوعات توقيف شده از حق دادرسي عادلانه در مهلت قانون محروم مانده‌اند، جالب آنكه هيات نظارت پس از گذشت يك ماه از توقيف روزنامه‌ي «شرق» بر خلاف صراحت اين تبصره از دادگاه براي ارايه‌ي مستندات قانوني توقيف مهلت خواسته است! سوالي كه مطرح مي‌شود اينكه مگر مي‌شود بدون مستندات كافي و البته بدون هر گونه دفاع حقوقي از سوي مدير مسوول روزنامه، مطبوعه‌اي را توقيف كرد و آنگاه براي تهيه و ارايه‌ي مستندات تقاضاي مهلت كرد؟ به نظر مي‌رسد اين شيوه عملكرد هيات نظارت شيوه‌ي بديع و فراقانوني‌اي است كه جز به تعطيلي و بيكار شدن برخي مطبوعات و روزنامه‌نگاران رضايت نمي‌دهد و تلقي و تفسير انحصاري خود را بر فعاليت‌هاي مطبوعاتي تحميل مي‌كند. انجمن صنفي روزنامه‌نگاران ايران، افزوده است : بر پايه‌ي آنچه آمد مسوولان قواي سه گانه و نهادهاي مرتبط را به بازنگري در عملكرد هيات نظارت بر مطبوعات فرا مي‌خوانيم و اميدواريم با توجه به نقش مطبوعات در عرصه‌ي عمومي به عنوان «ركن چهارم دموكراسي» و مكمل قواي سه گانه بر عملكرد نمايندگان خود تفطن يابند و در يابند كه ازكارانداختن مطبوعات و زايل‌كردن امنيت شغلي و استقلال حرفه‌اي روزنامه‌نگاران هر چند در كوتاه‌مدت ممكن و به نفع يك جريان است اما در درازمدت به ضرر نظام و كل حاكميت خواهد بود. بيكار كردن روزنامه‌نگاران و خانه‌نشين كردن آنها جز آن كه جامعه و حكومت را از چشمان تيزبين و هشيار و هشداردهنده محروم كند، حاصلي ندارد. در دنياي معاصر رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران نقطه‌ي كانوني اخبار و اطلاعات و تغيير و تحولاتند و غيبت اينان جز به توسعه‌نيافتگي و عقب‌ماندگي نخواهد افزود. از اين منظر ما خواستار ميداني فراخ و آزاد براي فعاليت روزنامه‌نگاران هستيم و اميدواريم همه آناني كه به استقلال، آزادي و پيشرفت اين سرزمين باور دارند، اين‌گونه باشند و عمل كنند
بيانيه کانون نويسندگان ايران : سانسور به اوج خود رسيده است
مردم آگاه و ازاده ايران و جهاندستگيري پياپي نويسندگان، روزنامه نگاران، دانشگاهيان و فعالان اجتماعي، فرهنگي و کارگري هم چنان ادامه دارد. روزنامه ها يکي پس از ديگري تعطيل مي شوند و مجازات شلاق براي فعالان دانشجوئي در نظر گرفته مي شود. اخيرا روش جديدي براي توقيف مطبوعات و توقف نشر کتاب در پيش گرفته شده است.از جمله اين که همراه با توقيف روزنامه ها دفتر آن ها پلمب و اموالشان توقيف و اعضاي هيات تحريريه دسته جمعي دستگير مي شوند. اين شيوه هاي جديد در تئاتر، سينما و موسيقي نيز به اجرا درآمده است. در بخشي از اين روش ها عناصر سرکوب و فاقد صلاحيت به مسئوليت گمارده مي شوند. در روز هاي اخير نشريات زيادي در شهر هاي تهران، سنندج، مشهد، اهواز و ديگر شهر ها توقيف شده اند.کانون نويسندگان ايران به دنبال هشدار هاي قبلي اعلام مي دارد که جامعه فرهنگي و هنري ايران در اين باره سکوت نخواهد کرد.کانون نويسندگان ايران

تعطیلی کتابفروشی ها و مراکز پخش کتاب
کتابفروشی و نشر صادقی در پی فراهم نبودن شرایط فعالیت در کوچه حاج نایب به کار خود پایان داد. علی اکبر صادقی در گفتگو با خبرنگار مهر ، با اعلام این خبر افزود شرایط برای فعالیت ناشران در کوچه حاج نایب اصلا مناسب کار کتابفروشی و نشر نیست و با توجه به افزایش فعالیت های اصناف دیگر که با کار نشر تعارض دارد ما تصمیم گرفتیم فعالیت خود در این کوچه را متوقف کنیم .
وی افزود ما بارها از مسئولین شهرداری و ارشاد خواسته ایم که فکری برای کوچه حاج نایب بکنند ولی تاکنون اقدام موثری صورت نگرفته است .
مدیرنشر صادقی خاطرنشان کرد محدوده خیابان ناصر خسرو در طرح حفظ و احیاء بافت سنتی شهر تهران قراردارد اما مسئولان به کوچه حاج نایب که از اهمیت ویژه ای در این زمینه برخوردار است توجه نمی کنند .
علی اکبر صادقی اضافه کرد وضعیت فروش کتاب و استقبال مردم بسیار نگران کننده شده و این مسئله در مورد کوچه حاج نایب هم وجود دارد
"زندانيان زندان رجائی شهر کرج احساسی از زندانی بودن نداشتند"
به گزارش خبرگزاری حکومتی ایسنا، داوود احمدی نژاد (برادر محمود احمدی نژاد) بازرس ويژه رييس‌ جمهور اسلامی از زندان رجايی شهر کرج بازديد كرده است.
در این گزارش از جمله آمده است "داوود احمدی نژاد بدون اطلاع قبلی از زندان رجائي شهر بازديد به عمل آورد. مسئول زندان رجائي شهر گزارشي در خصوص اقدامات انجام شده در راستاي بازگشت سعادتمندانه مددجويان به جامعه شامل اقدامات تأمينی و حفاظتی، تربيتی و آموزشی، بهداشتی و درمانی و حمايتی و اجتماعی را به وی ارائه كرد."
داوود احمدی نژاد پس از گفتگو با حاج کاظم، مسئول زندان رجايی شهر گفت "بازديد امروز اينجانب موجب شد كه مراتب تشكر خود را از متوليان و مسئولان آن اعلام كنم. در اينجا جز خدمت گزاری، صفا و محبت در بين كاركنان چيز ديگری مشاهده نكردم. در صحبت با زندانيان متوجه شدم كه آنها احساسي از زنداني بودن نداشتند. چرا كه رفتار كاركنان و مديريت زندان خالصانه و بدون منت بود. اميد است كه خداوند تبارک و تعالي به همه دست اندركاران مجموعه پاداش نيكو عطا فرمايد."
گزارش سمینار مجازات اعدام در ایران در استکهلم
گزارش سمینار مجازات اعدام در ایران در استکهلمفعالین ایرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و آمریکای شمالیعصرروز پنجشنبه4 آبان - 1385برابر با 26 اکتبر 2006-سمیناری در شهر استکهلم پایتخت سوئد تحت عنوان «اعدام در ایران» با همکاری سازمان فرهنگی و آموزشی آ-ب-اف، سازمان عفو بین الملل واحد سوئد، فعالین ایرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و آمریکای شمالی، موسسه مطالعات خارجی دانشگاه استکهلم و با همکاری نماینده انجمن قلم سوئد برگزار شد. قرار بود مهرانگیز کار حقوقدان و فعال حقوق زنان، علیرضا جباری نویسنده و زندانی سیاسی سابق از ایران، احمد علوی به عنوان نماینده فعالین ایرانی حقوق بشر و مایا اوبری از سازمان عفو بین الملل در این سمینار به سخنرانی بپردازند. ماریا مودیگ عضو هیات رئیسه و رئیس کمیته نویسندگان دربند انجمن قلم سوئد، گردانندگی سمینار اعدام در ایران را برعهده داشت. خانم مهرانگیز کار به علت پاره یی از مشکلات نتوانست در این سمینار شرکت نماید. در ابتدای سمینار خانم ماریا مودیگ گفت افتخار داریم تا در کنار شما باشیم و از آنچه در ایران میگذرد با خبر شویم. او همچنین افزود: این سمینار و سخنرانی ها کند و کاوی است در مجازات اعدام و آنچه که در ایران می گذرد، ما در انجمن قلم سوئد از جمله برای جهانی آزاد و آزادی بیان فعالیت می کنیم، البته تا زمانی که استفاده از کلام به عنوان وسیله ای برای به سوی خشونت کشیدن جهان تبدیل نشود. وی افزود من می خواهم در این سمینار به همراه دیگر حاضران دریابم چگونه می توانیم با کمک یکدیگر جهانی را بسازیم که در آن به جای استفاده از مجازات ها و خشونت بتوانیم از کلام بهره ببریم. او سپس از آقای علیرضا جباری خواست تا در مورد مجازات اعدام در ایران سخن گوید. امواج اعدام از آغاز تا کنون موضوع اصلی گفتگوی آقای جباری بود. پس از ایشان خانم مایا اوبری نماینده سازمان عفو بین الملل در مورد کسانی که منتظر اعدام هستند سخن گفت. نامه کبرا رحمانپور یکی از کسانی که مدتهاست منتظر اعدام است بخش نهائی گفتار خانم اوبری بود. پس از او آقای احمد علوی با استناد به آمار و اطلاعات 4 سال اخیر اعدام ها در ایران، به تحلیل آماری روند رو به گسترش اعدام پرداخت. گفتگوی شرکت کنندگان، بخش دیگر این سمینار بود. یکی از نکات قابل توجه این سمینار حضور دانشجویان سوئدی در این سمینار به شمار می آید
پرسش [بی.بی.سی] و پاسخ مردم
به عقيده شما تهران با چه مشکلاتی روبروست و چگونه می توان اين مشکلات را برطرف کرد؟بنظر من مشکلات تهران فقط در یک صورت حل میشه و آن هم برکناری این حکومت دیکتاتوری و اختناق هست. این دگرگونی نه تنها به حل مشکلات تهران و ایران بلکه به حل بحرانهای خاورمیانه کمک میکنه چون همه دنیا بر تاًًثیرسیاستهای غلط حکومت ایران در شعله ور کردن بحرانهای این منطقه کاملا آگاهی دارند.سیاه و سفید – تهران
..........
یکی از مشکلات تهران خود دولت است که در پایتخت مستقر است به عقیده من بهتر است که دولت ووزارتخانه ها به جایی دیگر منتقل شوند وتهران فقط یک پایتخت تجاری باشد ودر ضمن حل مشکلات شهر تهران وظیفه دولت نیست ومسئول آن شورای شهر وشهرداری تهران است! آرش جهانشاهی، تهران
..........
ما ساکن تهران درمنطقه هفت هستیم . این منطقه محله های ممتاز و بسیار عالی چون عباس آباد - سهروردی- ملک و... دارد و محلههای متوسط نشین چون اجاره دار و گرگان و... هم دارد. جالب این جاست که بدانید ترقی محله های متوسط و فقیر این منطقه بعد از انقلاب در حد صفر بوده است . بعد از انقلاب به جنوب شهر خیلی رسیدگی کرده اند اما به محله ما در اجاره دار (خواجه نظام الملک ) اصلا نرسیده اند فقط شهرداری جواز ساخت بی رویه برای آپارتمان سازی داده و نه پارکینگی نه فضای سبزی نه ورزشگاهی ونه ... !نادر، تهران
..........
آلودگی هوای شهر تهران باعث ازدياد سکته های قلبي سرطان و ساير بيماريهای مهلک و مرگ و مير مردم ميشود در نتيجه نادانی و بيسوادی مسئولين مربوطه است!رضا، بوستون
..........
واسه من یه چیز خیلی عجیبه و اونم اینکه چطوری خیلی از اخبار زود تر از اونی که به ما که داخل کشوریم برسه به دوستان بسیار با کلاسی که از اقصی نقاط دنیا و غالبا" آمریکا و اروپا هستند میرسه؟!؟ البته قصد توهین به همه دوستان محترم رو ندارم ولی بهتره یا اسم شهرمونو درست بنویسیم (مثلا"دهکرد علی آباد سفلی / نه تورنتو!) یا اگه تو ایران نیستیم اجازه بدیم از کسایی که داخل ایران زندگی می کنند بیشتر نظر بشنویم. با تشکریه جوون ایرونی
..........
مشکل تهران به دست اين مشکل سازان و مديران صفر کيلومتر حل نميشود. خانه از بيم خراب است و کارشناس دلسوز همه از لطف اين اقايان کوله بار سفر برداشته به آنطرف خليج فارس وکشورهای که ارزش اين مغزها را ميداندو به کار اهميت داده ميشود رفته اند!اوستا، هلند
..........
تا کی ميشود اشتباهات را از اين و آن دانست مگر شاه نمی توانست تهران را به اين صورتی که هست در بياورد. همه چيز حساب شده بود گسلهای زلزله خيز زمينهای سست و ناممکن برای ساخت وخيلی مسائل ديگر. مسئله اين است که در نظام آقايان برنامه ريز و دلسوزی نبود و نيست تهران ديگر جای زندگی کردن نيست متأسفانه. طناز قم
..........
بایستی بر تعداد خطوط مترو به سرعت افزوده شود و با ابجاد اتوبانهای بیشتر شمال به جنوب شهر شکافته شودفکری برای بازار تهران بشودو ضمنابازار شب از ساعت دوازده شب تا پنج صبح ایجاد شود تا مردم از شهرهای دیگر شبها مراجعه و خرید کنند .بینام ابکش از تهران
..........
بر کسی پوشیده نیست که تهران و تمام شهرهای بزرگ ایران مشکلاتی دارند. ولی با توجه با اظهارات آقای احمدی نژاد در باره سیاستهای جمعیتی برای قدرتمند کردن کشور به نظر می رسد مشکل و خطر عمده، خود آقای احمدی نژاد باشد!!!علیرضا، کویت
..........
تهران شهری که با مجموعه ای از مشکلات زیر دست و پنجه نرم می کند:1 - مشکل ضعف مدیریت ترافیک و مشکلاتی نظير خستگی ، عصبانيت ، تاخير در زمان ، غير قابل پيش بينی بودن، مشکل ايجاد کردن در برخی برنامه ريزی ها و ...2 - مشکل آلودگی هوا3 - مشکل تامین و توسعه منابع آب4 - مشکلات بیکاری و تامین معیشت جوانان5 - مشکل کمبود فضاي سبز متناسب با آلودگي هوا6 - ظاهر نامناسب زندگی، نمای نامناسب ساختمانها در کنار يکديگر ، عدم تناسب رنگها ، ،حضور ممتد اتومبيل های دودزا و فرسوده, حضور گداها در معابرو ... / علی صفری - تهران
..........
من از زمان جوانی حدود 35 سال پیش با مشکلات تهران روبرو بودم. و از همان روز ها دولت مردان ناقابل دم از حل مشکلات روز افزون تهران می زدند. بعد ها یکی از دلایل مهاجرت من به کانادا مشکلات شهر تهران بود. اکنون وضعیت بسیار بدتر از گذشته است و من تردید ندارم که گردانندگان کشور که همگی از قوای نطامی و انتطامی هستند ، از جمله رییس جمهور که خود مدتی شهردار این شهر بوده است فقظ قادر به ابراز شعارهای توخالی هستند و هیج کاری از آنها و در هیج مقامی برنخواهد َآمد. تهران دیگرقابل اصلاح نیست.بهنام، ونکوور
..........
وضعیت تولید انبوه اتومبیل سواری در کشور، شرایط زیست محیطی اکثر شهرهای بزرگ را به خطر انداخته است. قطعا وضعیت شهر تهران از این حیث بسیار بسیار خطرناکتر به نظر میرسد. این وضعیت را در شرایط بهداشت تن وروان شهروندان تهران میتوان به خوبی مشاهده نمود و متاسفانه ظاهرا هیچگونه کنترلی بر روی تولیدات اتومبیلهای داخلی به منظور کاستن آلاینده های محیطی صورت نمیگیرد!؟محمود جم، تهران
..........
من فکر می کنم دولت محترم که به این سادگی تعطیلی غیرمنتظره اعلام می کنن و آب از آب هم نمی جنبه . 365 روز سال رو
تعطیل اعلام کنن خیال همه راحت می شه مشکلات شهر تهران هم حل می شه . راهش اینه ... !!!سینا - شیراز
..........
دولت جدید بهتر است اول درآمد نفت را بین تمام مردم مساوی تقسیم کند و بعد تجارت آزاد را در کشور برای تمامی کشورها امکان پذیر کند تا مشکل درآمد و اشتغال مردم حل شود، بسیاری از مشکلات تهران و دیگر شهرها حل می شود؛ چون مردمی که درآمد و اشتغال خوبی داشته باشند رشد سازندگی و اقتصادی را هم به دنبال می آورند و درنتیجه بودجه عمرانی، شهرسازی و شهرداری هم اضافه می شود. البته این افزایش از راه درست آن یعنی مشارکت مردم تحقق می یابد.شهاب برادران دیلمقانی، تهران
..........
سلام. تهران مشکل ندارد بلکه معضل دارد. به اين سادگی ها هم حل نمی شود. رويکرد هر هزار بار يکبار دولت آقاي احمدی نژاد هم پاسخی است به برخی فعالان شهر تهران و افکار عمومی داخل که بله ما در حال انجام کارهايی هستيم. اما موضوع تازه شروع شده است و ادامه دارد تا يک مسئله جديد در برنامه اتمی مثل تحريم رخ بنمايد و بعد بوق کنند که اين امپرياليسم نمی گذارد ما به امور داخلی مان برسيم. سرپوش بر ناتوانی های ذاتی نظام حاکم بر ايران.یک جوان ایرانی
..........
در صورتيكه كليه تصميمات منطقه‏اي بر عهده مديراني ساكن در همان منطقه باشد و تصميم گيري در مورد كارهاي اداري نياز به مراجعه به تهران را نداشته باشد هم به نفع ديگر شهرهاست و هم به نفع تهران.ندا - اصفهان
..........
و هر حركتي در آن به بن بست مي رسد. براي تهران تنها كاري كه متوان انجام داد تغيير وضعيت آن از پايتخت بودن است وعدم گسترش وانتقال برنامه ريزي شده نهادهاي اداري وحكومتي به محلي جديد است و بس!.فزیبرز وفاجو – قـُم - ايران
..........
این هم بهانه جدیدی است برای آنکه پولهای بیشتری از درآمدهای کشور را صرف تهران کنند. ایران فقط تهران نیست و از بیش از 250 شهرستان تشکیل شده که سطح زندگی و ارائه خدمات اجتماعی و رفاهی در بسیاری از آنها خیلی پایین تر و اصلا قابل مقایسه با تهران نمی باشد. بالاخره باید فکری هم برای درآمدهای اضافی حاصل از فروش نفت با قیمت بالا میکردند. محسن، تهران
..........
مشکلات تهران تمامی ندارد مگر با همدلی همه مردم و مسولين. البته مسولين سالم نه اونهايی که به فکر پر کردن جيبهای خودشون هستند. به نظرم دولت عمدا ميخواهد که مردم در مشکلات زندگيشون و مشکلات شهری و معيشتی غرق باشند تا مشروعيت نظام را زير سوال نبرند و از اين منظر شهر تهران بسيار مهم از نظر دولت ميباشد چون اگر شلوغی بشود در تهران به همه مملکت سرايت خواهد کرد!شباهنگ، شبيرآباد
..........
کلان شهری مثل تهران که مشکلات آن برابر با مشکلات سه شهر نسبتا بزرگ دیگر در ایران است نباید دیگر به عنوان پایتخت شناخته شود. در ضمن اگر این کار غیر ممکن است باید حتما تمرکز زدایی از تهران انجام شود تا بلکه کمی از مشکلات آن کاسته شود.آرش، اراک
..........
شهر تهران ديگر آب از سرش گذشته فاجعه اصلی در شهر اصفهان در حال رخ دادن است اصفهان نابود شد و مقصر اصلی شهرداری آن است و ...امير، اصفهان
..........
اين دولت نه تنها قادر به رفع مشکلات نيست بلکه بر مشکلات مي افزايند. اول بروند مشکلات فکری خودشان را حل کنند!غلام، سنندج
..........
ای بابا مشکلات تهران مگه با یک جلسه حل میشه؟ آقایون خودشون در بهترین نقاط شهر زندگی میکنند و خبر از مردم بیچاره ندارند. تازه گذشته از اینها دیگه مردم قانع ایران خودشون میدونند که آقایون تازه امروز جلسه میذارن و تا مرحله اجرا باید به تصویب آقایون دیگه هم برسه که فکر میکنم اون موقع دیگه یک نسل از ما گذشته. ای بابا ما دیگه عادت کردیم!مصطفی فراری
.........
.اولا تهران پایتخت ایران است و نه ام القرای غیر ایرانی ها، دوما خدا به داد برسد اگر احمدی نژاد بخواهد احیانا برای پیشرفت تهران کاری بکند چون استعدادش بیشتر در خرابکاری است تا آبادانی!رکسانا مرادی
..........
ايشان اگر حلال مشکلات تهران بودند زمانی که شهردار بودند به جای بالا آوردن پرونده های اختلاص 300 ميلياردی و پيشنهاد دفن شهدا در ميادين شهربايد به فکرحل مشکلات تهران ميبودند نه حالا که وظيفشان به محو کردن کشورهای ديگر از روی زمين تغيير کرده، در ضمن واقعأ جالب است که در کشوری که دولتمردانش مدام از مبارزه با تهاجم فرهنگی بيگانه دم ميزنند رييس جمهورش از الفاظ غير آشنا و غيرفارسی مانند "ام القراي" استفاده کند!بابک جعفری
..........
يک جوری آقای رییس جمهور حرف ميزنند که انگار نه انگار این 30 سال اخیر خود اینها سر قدرت بودند و این دم و دستگاه
را سوار کرده اند!؟آرش
متن كامل پيش‌نويس قطعنامه پيشنهادي آلمان، فرانسه‌وانگليس درباره ايران
انتظار مي‌رود كه پنج عضو دايمي شوراي امنيت و آلمان امروز بررسي مجدد پيش نويس قطعنامه‌ عليه ايران را كه فرانسه، آلمان و انگليس تدوين گرانش هستند، آغاز كنند. به گزارش ايسنا، خبرگزاري فرانسه در گزارشي نوشت كه انتظار مي‌رود شش كشور چانه زني‌هاي بسيار سختي را بر سر تحريم‌ها عليه ايران در دور جديد مذاكراتشان داشته باشند.به نظر مي‌رسد شوراي امنيت سامان ملل در بررسي اعمال تحريم عليه ايران دچار اختلاف و چند دستگي است. اين پيش نويس را اروپا در حالي منتشر كرد كه آمريكا مخالفتش را با آن و استثنايي كه در مورد همكاري هسته‌يي روسيه با تهران قايل شده اعلام كرده و متني سخت تر را خواستار است. روسيه نيز مخالفتش با تحريم عليه ايران را اعلام كرده است. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، خبرگزاري ژاپني كيودو متن كامل اين پيش نويس را منتشر كرده است كه براساس آن بندهاي مقدماتي به شرح زير است: شوراي امنيت - بيانيه رياست شورا، S/PRST/15/2006 مورخ 29 مارس 2006 و قطعنامه 1696 مورخ 31 ژوييه 2006 را يادآوري مي‌كند.
- بر تعهدش بر معاهده‌ي منع اشاعه‌ي سلاح‌هاي هسته‌يي بار ديگر تاكيد مي‌كند و حق كشورهاي عضو را مطابق با بند‌هاي 1 و 2 آن معاهده براي توسعه، تحقيق، توليد و استفاده از انرژي هسته‌يي با اهداف صلح آميز بدون تبعيض يادآورمي‌شود.
-بارديگر بر نگراني جدي‌اش نسبت به بسياري از گزارشات مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و قطعنامه‌هاي شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره‌ي برنامه‌ي هسته‌يي ايران كه از سوي مدير كل آژانس به آن گزارش شده از جمله قطعنامه GOV/14/2006 شوراي حكام تاكيد مي‌كند.
- نگراني جدي‌اش را از اين مساله اعلام مي‌كند كه گزارش 27 فوريه‌ 2006 مدير كل شامل فهرستي از مسايل به تعويق افتاده و نگراني نسبت به برنامه هسته‌يي ايران است از جمله موضوعاتي كه مي‌تواند بعدي هسته‌يي - نظامي را داشته باشد و آژانس قادر نيست نتيجه بگيرد كه هيچ مواد يا فعاليت هسته‌يي اعلام نشده در ايران وجود ندارد.
- بار ديگر بر نگراني جدي‌اش نسبت به گزارش 28 آوريل مدير كل آژانس (GOV/27/2006) و يافته‌هايش از جمله اينكه پس از سه سال تلاشهاي آژانس براي روشن ساختن همه‌ي وجوه برنامه‌ي هسته‌يي ايران، شكاف‌هاي موجود در ميزان آگاهي‌ها، هم چنان موضوع نگراني است تاكيد مي‌كند و تاكيد مي‌كند كه آژانس قادر نيست در تلاشهايش براي ارايه‌ي تضمين نسبت به نبود مواد و فعاليت‌هاي هسته‌يي اعلام نشده در ايران پيشرفت حاصل كند.
- با نگراني جدي خاطرنشان مي‌كند كه همانطور كه در گزارش‌هاي 8 ژوين 2006 GOV/38/2006) و 31 اوت 2006 (GOV/53/2006) تاييد شده است، ايران تعليق كامل و دايمي همه‌ي فعاليت‌هاي مربوط به غني سازي و بازفرآوري را آنطور كه در قطعنامه‌ي 1696 مطرح شده برقرار نكرده است و نيز گام‌هاي ديگر مورد درخواست شوراي حكام آژانس را برنداشته است، هم چنين به شروط قطعنامه 1696 شوراي امنيت و آنچه براي اعتمادسازي ضروري است، پايبند نبوده است و خودداري تهران از برداشتن اين گام‌ها را سرزنش مي‌كند.
- تاكيد مي‌كند براهميت تلاشهاي سياسي و ديپلماتيك براي يافتن راه‌حل از طريق مذاكره كه تضمين كند برنامه‌ي هسته‌يي ايران منحصرا داراي اهداف صلح آميز است و خاطر نشان مي‌كند كه چنين راه‌حلي به سود منع اشاعه‌ي هسته‌يي است و از تداوم تعهد چين، فرانسه، آلمان، فدراسيون روسيه، پادشاهي انگليس و ايالات متحده با حمايت نماينده‌ي عالي اتحاديه‌ي اروپا براي يافتن راه‌حل از طريق مذاكره استقبال مي‌كند.
- مصمم به تاثير گذاشتن بر تصميماتش از طريق پذيرش معيارهاي مناسب براي متقاعد ساختن ايران به پايبندي به قطعنامه‌ي 1696 و مطالبات آژانس و نيز اتخاذ معيارهاي مناسب براي جلوگيري از توسعه فناوري هسته‌يي در ايران در حمايت از برنامه‌هاي هسته‌يي و موشكي بالستيك اين كشور تا زماني است كه شوراي امنيت تشخيص دهد اهداف اين قطنامه بر آورده شده است.
- اسناد S/814/2006 و S/815/2006 شوراي امنيت را يادآور مي‌شود.
- از خطرات اشاعه‌اي كه برنامه‌ي هسته‌يي ايران مطرح مي‌كند و در اين راستا از تداوم شكست ايران در بر آوردن مطالبات شوراي حكام آژانس و پايبندي به شروط قطعنامه 1696 شوراي امنيت نگران است و به ضرورت مسووليت نخستينش تحت منشور سازمان ملل براي پاسخگويي به تهديدهاي صلح و امنيت بين‌المللي واقف است.
- تحت فصل هفت منشور سازمان ملل اقدام مي‌كند و معيارهايي را تحت بند 41 آن اتخاذ مي‌كند
بندهاي اجرايي اين پيش‌نويس قطعنامه به شرح زير است:
شوراي امنيت:
1- تاكيد مي‌كند كه ايران بايد بدون تاخير بيشتر گام‌هاي مورد درخواست شوراي حكام آژانس در قطعنامه‌ي GOV/14/2006 را بر دارد كه براي اعتمادسازي نسبت به ماهيت منحصرا صلح آميز برنامه‌ي هسته‌يي‌اش و حل پرسش‌هاي باقي مانده ضروري است.
2- تصميم مي‌گيرد كه در اين چارچوب ايران بايد بدون تاخير شروط پروتكل الحاقي را اجرا كند و معيارهاي شفاف ساز را آن طور كه مدير كل آژانس درخواست كرده اجرا كند؛ از جمله گزارش GOV/67/2006 كه تا فراتر از مطالبات رسمي توافقنامه‌ي پادمان و پروتكل الحاقي بسط مي‌يابد و چنين دسترسي به افراد و اسناد مربوط به اين روند، تجهيزات دو گانه، برخي كارگاه‌هاي متعلق به نيروي نظامي و اماكن تحقيق و توسعه آن طور كه ممكن است آژانس در حمايت از تحقيقات جاري‌اش درخواست كند را شامل شود و از ايران مي‌خواهد فورا پروتكل الحاقي را تصويب كند.
3- هم چنين در اين چارچوب تصميم مي‌گيرد كه ايران بايد بدون تاخير بيشتر، همه‌ي فعاليت‌هاي مربوط به غني سازي و بازفرآوري از جمله تحقيق و توسعه را تعليق كند يا مورد راستي آزمايي آژانس قرار گيرد و تصميم مي‌گيرد كه ايران بايد كار بر روي همه‌ي پروژه‌هاي مربوط به آب سنگين را از جمله ساخت يك راكتور تحقيقاتي كه با آب سنگين كار مي‌كند، تعليق كند.
4- تصميم مي‌گيرد كه همه كشورها بايد معيارهاي لازم را اتخاذ كنند تا از تامين فروش و انتقال مستقيم يا غير مستقيم تمامي اقلام، مواد، تجهيزات، كالا و فن‌آوري كه مي‌تواند به برنامه‌هاي هسته‌يي يا موشك بالستيك ايران منجر شود، از جمله آنهايي كه در اسناد S/815/2006 مطرح شده و نيز اقلام، مواد، تجهيزات، كالاها، و فن‌آوري كه شوراي امنيت يا كميته‌ي مقرر شده در پاراگراف 16 زير مشخص كند، كه مي‌تواند به برنامه‌هاي هسته‌يي يا موشك بالستيك ايران منتهي شود، از طريق كشورهاي سوم و يا از طريق ملت‌هايشان يا استفاده از قايق‌ها يا هواپيماهاي پرچم‌دار شان به ايران يا براي استفاده و يا به نفع ايران جلوگيري كنند.
5- تصميم مي‌گيرد كه همه‌ي كشورها بايد هم چنين معيارهاي لازم را اتخاذ كند تا از ارايه‌ي هر گونه كمك يا آموزش فني، كمك مالي، سرمايه‌گذاري،‌ واسطه‌گري و ديگر خدمات و انتقال منابع و خدمات مالي مربوط به برنامه‌هاي هسته‌يي و موشك بالستيك ايران يا ارايه فروش و انتقال يا ساخت اقلام مواد تجهيزات كالاها و فناوري‌هاي مشخص شده در پاراگراف 4 بالا به ايران جلوگيري كند.
6- تصميم مي‌گيرد كه معيارهاي تحميل شده در پاراگراف 4 و 5 بالا نبايد در جايي اعمال شود كه كميته‌ در ابتدا و يا بر مبناي مورد به مورد مشخص مي‌كند كه چنين تامين فروش، انتقال يا ارايه‌ي چنين موارد يا كمك‌هايي به وضوح به توسعه فناوري‌هاي حساس ايران در حمايت از برنامه‌هاي هسته‌يي و موشكي بالستيك ايران منجر نمي‌شود، از جمله در جايي كه چنين آيتم‌ها يا كمكي در زمينه‌ي غذا، كشاورزي، پزشكي و ديگر اهداف بشري است.
7- تصميم مي‌گيرد كه همه‌ي كشورها بايد معيارهايي را اتخاذ كنند كه براي جلوگيري از اين موارد ضروري است: ورود و يا انتقال افرادي كه در ضميمه‌ي اين قطعنامه مشخص شده‌اند و نيز افرادي ديگر كه در شوراي امنيت و يا كميته مشخص شده‌اند كه در برنامه‌هاي هسته‌يي يا موشكي بالستيك ايران مشغولند يا از آن حمايت مي‌كند، از جمله از طريق مشاركت در تهيه‌ي اقلام، كالاها، تجهيزات، مواد يا فناوري مشخص شده تحت معيارهاي پاراگراف 4 بالا مشروط بر آنكه هيچ چيز در اين پاراگراف نبايد كشوري را ملزم كند تا از ورود اتباع خود به قلمرواش جلوگيري كند.
8- تصميم مي‌گيرد كه معيارهاي تحميل شده در پاراگراف 7 بالا نبايد در جايي اعمال شود كه كميته بر مبنايي مورد به مورد تشخيص مي‌دهد كه چنين مسافرتي بر مبناي نياز بشري از جمله الزام مذهبي توجيه پذير است يا در جايي كه كميته نتيجه مي‌گيرد كه وجود يك استثنا به پيش بردن اهداف قطعنامه‌ي‌ حاضر كمك مي‌كند.
9 - تصميم مي‌گيرد كه همه كشورها بايد فورا بودجه‌ها، ديگر سرمايه‌هاي مالي و منابع اقتصادي كه در قلمرو شان را در تاريخ تصويب اين قطعنامه و يا در هر زماني پس از آن مسدود كنند. اين مواردي است كه متعلق به و يا تحت كنترل اشخاص و يا شركت‌هايي است كه در اين ضميمه ذكر شده است و نيز آن افراد و شركت‌هايي كه شوراي امنيت و يا كميته مطرح كرده در برنامه‌هاي هسته‌يي يا موشكي بالستيك ايران مشغولند و يا مستقيما به آن كمك مي‌كند، و يا اشخاص و شركت‌هايي كه از جانب آنها و يا به دستور آنها اقدام مي كنند، از جمله از طريق ابزارهاي غير قانوني و تصميم مي‌گيرد كه همه كشورها بايد تضمين كنند كه از در دسترس قرار دادن هر گونه بودجه، سرمايه‌ي مالي يا منابع اقتصادي به وسيله اتباع شان و يا هر گونه اشخاص يا شركت‌هايي كه در قلمروشان قرار دارند به و يا براي منفعت اين اشخاص و شركت‌ها جلوگيري مي‌شود.
10- تصميم مي‌گيرد كه معيارهاي تحميلي پاراگراف 9 بالا در مورد بودجه‌ها و ديگر سرمايه‌هاي مالي يا منابع اقتصادي كه كشورهاي مربوطه يكي از موارد زير را درباره‌اش تشخيص دهند ، اعمال نمي‌شود:
الف: براي مخارج بنيادي از جمله پرداختن هزينه‌ي مواد غذايي، اجاره يا رهن، پزشكي و معالجه دارويي، ماليات، حق بيمه، مخارج خدمات عمومي يا منحصرا پرداخت اجرت‌هاي منطقي حرفه‌يي و استرداد هزينه‌هاي به بارآمده ي مربوط به ارايه‌ي خدمات حقوقي، يا اجرت‌ها يا هزينه‌هاي خدماتي مطابق با حقوق ملي براي حفظ بودجه‌هاي مسدود شده ديگر سرمايه‌هاي مالي و منابع اقتصادي پس از اعلام از سوي كشورهاي مربوط به كميته درباره‌ي قصد آنكه در جاي مناسب اجازه‌ي دسترسي به چنين بودجه‌ها، ديگر سرمايه‌هاي مالي و يا منابع اقتصادي و در نبود تصميم نفي كميته ظرف پنج روز كاري از زمان چنين اعلاميه‌يي داده شود.
ب) براي حسابهاي فوق‌العاده ضروري مشروط برآن كه چنين حساب‌هايي از سوي كشورهاي مربوط به كميته اعلام شود و از سوي كميته تصويب شود.
ج) موضوع حق تصرف و يا قضاوت قضايي، اجرايي قرار گرفته باشد كه در آن بودجه‌ها، ديگر اندوخته‌هاي مالي و منابع اقتصادي ممكن است براي برآوردن آن حق تصرف يا قضاوت به كار رود مشروط بر آنكه آن حق تصرف يا قضاوت پيش از تاريخ قطعنامه‌ي كنوني آغاز شده باشد و به نفع يك شخص يا شركت كه در پاراگراف 7 و 9 بالا مطرح شد نباشند و ازسوي كشورهاي مربوطه به كميته اطلاع داده شده باشد.
11) تصميم مي‌گيرد كه كشورها ممكن است اجازه دهند به حساب‌هايي كه متعاقب شروط پاراگراف 9 بالا مسدود شده‌اند، سود و يا درآمد مقتضي آن حساب‌ها و پرداخت‌هايي مقتضي تحت قراردادها توافقات يا الزاماتي كه پيش از آن تاريخ كه آن حساب‌ها هدف شروط اين قطعنامه قرار گرفتند افزوده شود مشروط بر آنكه چنين سود، درآمد و پرداختي همچنان هدف آن شروط باشد و مسدود بماند.
12- تصميم مي‌گيرد كه معيارهاي پاراگراف 9 بالا نبايد مانع شود يك شخص يا شركت در نظر گرفته شده، تحت قراردادي به طور مقتضي پرداخت هزينه كند كه اين قرارداد پيش از قرار گرفتن چنين شخص يا شركتي در فهرست اجرايي شده باشد؛ مشروط بر آنكه كشورهاي مربوط تشخيص دهند كه :
الف ) قرارداد به هيچ اقلام ، مواد، تجهيزات، كالاها، فن‌آوري‌ها، كمك ، آموزش، كمك مالي، سرمايه‌گذاري، واسطه‌گري و خدمات اشاره شده در پاراگراف‌هاي 4 و5 بالا مربوط نمي‌شود. ب) اين پرداخت هزينه به طور مستقيم يا غير مستقيم به و يا براي نفع يك شخص يا شركت كه در پاراگراف 9 بالا در نظر گرفته شده نيست و پس از اطلاع كشورهاي مربوط به كميته درباره‌ي قصد دادن اجازه‌ي، در جايي كه مناسب باشد، آزاد كردن بودجه‌ها، سرمايه‌هاي مالي ديگر و يا منابع اقتصادي اين هدف و در فقدان يك تصميم منفي از سوي كميته ظرف پنج روز كاري از مطرح شدن چنين اطلاعيه‌يي صورت مي‌گيرد
13- تصميم مي‌گيرد كه كمك ارايه شده به ايران از سوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و يا تحت حمايت آن بايد فقط در زمينه‌ي غذا، كشاورزي، پزشكي يا ديگر اهداف بشردوستانه باشد يا درجايي باشد كه براي اعمال استانداردهاي ايمني ضروري باشد به استثناي جايي كه چنين همكاري به فعاليت‌هايي مربوط شود كه آژانس بين المللي انرژي اتمي يا شوراي امنيت از ايران خواسته است آن را تعليق و يا در آن تجديد نظر كند.
14 - در رابطه با ساخت واحد اول نيروگاه برق هسته‌يي غير نظامي بوشهر و به شرط آنكه فعاليت‌هاي مطرح شده در زير پاراگراف هاي (الف) تا (د) زير، ظرف 10 روز پس از انجام به كميته اطلاع داده شود تصميم مي‌گيرد كه
الف) معيارهاي تحميل شده در پاراگراف 4 و5 نبايد براي تامين اقلام، مواد، تجهيزات، كالاها و فن آوري و يا براي فراهم كردن همكاري فني يا آموزشي، كمك مالي، سرمايه‌گذاري، واسطه‌گري يا ديگر خدمات و انتقال منابع مالي مربوط به ساخت واحد اول بوشهر به كار رود كه در آنجا اين‌ها به طورمستقيم به وسيله‌ي فدراسيون روسيه فراهم مي‌شود.
ب) معيارهاي تحميلي پاراگراف 7 بالا نبايد در جايي به كار رود كه چنين سفرهايي مستقيما ميان ايران و فدراسيون روسيه انجام ميگيرد كه براي ساخت واحد اول بوشهر ضروري است.
ج) معيارهاي تحميلي پاراگراف 9 بالا نبايد براي بودجه‌ها ديگر سرمايه‌هاي مالي يا منابع اقتصادي كه از سوي ايران به فدراسيون روسيه قابل پرداخت است و به ساخت واحد اول بوشهر مربوط مي‌شود، اعمال شود.
د) معيارهاي تحميلي پاراگراف 13 بالا نبايد براي كمك فراهم شده به ايران كه فقط از سوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در رابطه با ساخت بوشهر فراهم مي‌شود اعمال شود.
ه) تمامي ديگر فعاليت‌هاي مر بوط به واحد اول بوشهر كه تحت معيارهاي پاراگاراف 4، 5، 7 ، 9 و 13 بالا قرار دارد بايد پيشاپيش و يا به صورت مورد به مورد از سوي كميته تاييد شود.
15 -تصميم مي‌گيرد كه همه‌ي كشورها بايد آموزش و يا تعليم تخصصي اتباع ايراني را در قلمروهايشان و يا به وسيله‌ي اتباع‌شان و يا در رشته‌هايي كه به برنامه‌هاي هسته‌يي و موشكي ايران منتهي مي‌شود، ممنوع كنند؛ مشروط بر آنكه هيچ چيز از اين پاراگراف نبايد يك كشور را مجبور كند اتباعش را از چنين آموزش و يا تعليمي محروم كند.
16- تصميم مي‌گيرد مطابق با قانون 28 از قوانين موقت آيين‌نامه‌يي اش يك كميته‌ي شوراي امنيت را برقرار كند كه متشكل از همه‌ي اعضاي شورا است تا وظايف زير را انجام دهد:
الف) از همه ي كشورها به ويژه آن‌هايي كه در منطقه قرار دارند و آن‌هايي كه اقلام، مواد، تجهيزات، كالاها و فن‌آوري مربوط به پاراگراف 4 بالا را توليد مي‌كنند. اطلاعاتي را در رابطه با اقداماتي كه از سوي آن‌ها براي اجراي كارآمد معيارهاي تحميل شده در پااگراف 4، 5 ، 7، 9 و 15 اين قطعنامه انجام مي‌دهند و هر اطلاعات بيشتري كه ممكن است در اين رابطه مفيد باشد در خواست كنند.
ب) از دبيرخانه‌ي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اطلاعاتي را در رابطه با اقدامات انجام گرفته از سوي آژانس براي تحقق كارآمد معيارهاي تحميلي پاراگراف 13 اين قطعنامه و هر اطلاعات بيشتري كه ممكن است در اين رابطه مفيد باشد، درخواست كند.
ج اطلاعات مربوط به نقض هاي اظهار شده‌ي معيارهاي تحميلي پاراگراف 4، 5، 7، 9 و 15 اين قطعنامه را بررسي و اقدام مناسبي براساس آن اتخاذ كند.
د) درخواست‌ها براي مستثني كردن چيزي در پاراگراف‌هاي 6، 8، 10 و 14 را بررسي و مبتني بر آن تصميم گيري كند.
ه) اقلام، مواد، تجهيزات، كالاها و فن‌آوري بيشتري را كه مخصوص به هدف پاراگراف 14 بالاست مشخص كند.
و) افراد و يا شركت هاي بيشتري را كه هدف معيارهاي تحميلي پاراگراف‌هاي 7 و 9 بالاست، مشخص كند.
ز) خط مشي‌هايي را ترويج دهد كه ممكن است براي تسهيل اجراي معيارهاي تحميلي اين قطعنامه ضروري باشد و در چنين خط مشي‌هايي در خواست از كشورها براي فراهم كردن اطلاعات ممكن درباره‌ي اين كه چرا هر فرد و يا شركتي اعتباري كه در پاراگراف‌هاي 7 و 9 مطرح شد را دارد و يا هر گونه اطلاعات براي شناسايي را مطرح مي‌كند.
ح) دست كم هر 90 روز يك بار درباره‌ي كارش به شوراي امنيت گزارش دهد و ملاحظات و توصيه‌هايش را به ويژه درباره‌ي راه‌هاي تقويت كارايي معيارهاي تحميلي پارگراف‌هاي 4، 5، 7 ، 9 و 15 بالا ارايه كند.
17- اين اعتقاد را دارد كه تعليق مطرح شده در پاراگراف 3 بالا در صورتي كه كامل باشد پايبندي ايران به مطالبات مطرح شده از سوي شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را راستي‌ازمايي مي‌كند و به راه‌حل ديپلماتيك و از طريق مذاكره‌ منتهي مي‌شود كه تضمين مي‌كند برنامه‌ي هسته‌يي ايران منحصرا داراي هدف صلح‌آميز است و بر تمايل جامعه‌ي بين‌المللي را براي كار كردن به شكلي مثبت براي رسيدن به چنين راه‌حلي تاكيد مي‌كند مطابق با شروط بالا ايران را به تعامل رويارويي جامعه‌ي بين‌المللي و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ترغيب مي‌كند و تاكيد مي‌كند كه چنين تعاملي به نفع ايران خواهد بود.
18 - ايران را به ويژه به پرداختن به پيشنهادات چين، فرانسه، آلمان، فدراسيون روسيه، پادشاهي انگليس و ايالات متحده با حمايت نماينده‌ي عالي اتحاديه‌ي اروپايي ترغيب مي‌كند كه اين پيشنهاد در قطعنامه‌ي 1696 براي فراهم كردن ترتيبات جامع بلند مدتي كه توسعه‌ي روابط و همكاري با ايران مبتني بر احترام دو جانبه و ايجاد اعتماد بين‌المللي نسبت به ماهيت منحصرا صلح‌آميز برنامه‌ي هسته يي ايران را اجازه مي‌دهد، مورد تاييد قرار گرفت.
19) بر اراده‌اش براي تقويت دوباره‌ي اختيار روند آژانس بين‌آلمللي انرژي اتمي بار ديگر تاييد مي‌كند از نقش شوراي حكام آ‌ژانس بين‌المللي انرژي اتمي حمايت مي‌كند.
مدير كل آژانس و دبيرخانه‌اش را به سبب تلاش‌هاي حرفه‌يي و بي‌طرفانه براي حل همه‌ي مسايل باقي مانده در ايران در چارچوب آژانس، تحسين و ترغيب مي‌كند، بر ضرورت تداوم فعاليت ‌آژانس براي روشن ساختن همه‌ي مسايل باقي مانده‌ي مربوط به برنامه‌ي هسته‌يي ايران تاكيد مي‌كند.
20- ظرف 30 روز گزارشي را از مدير كل آژانس درباره‌ي اين كه آيا ايران تعليق كامل ودايمي همه‌ي فعاليت‌هاي ذكر شده در اين قطعنامه را برقرار كرده يا خير و نيز درباره‌ي روند پايبندي ايران به همه‌ي گام‌هاي مورد درخواست شوراي حكام آژانس و پايبندي‌اش به همه‌ي شروط اين قطعنامه مي‌خواهد تا به شوراي حكام و به موازات آن شوراي امنيت براي ملاحظه‌اش ارايه شود.
21- تاييد مي‌كند بايد اقدامات ايران را تحت بازنگري مستمر قرار دهد و بايد براي بازنگري مناسب بودن معيارهاي مطرح شده در اين قطعنامه از جمله تقويت، تغيير، تعليق و يا رفع معيارها آن طور كه ممكن است در راستاي پايبندي ايران به شروط اين قطعنامه لازم باشد، آمادگي داشته باشد.
22- قصدش را اعلام مي‌كند مبني بر اين كه در صورتي كه ايران به اين قطعنامه پايبند نبود معيارهاي مناسب بيشتري را تحت بند 41 فصل هفت منشور سازمان ملل تصويب كند تا ايران را به پايبندي به اين قطعنامه و مطالبات آژانس ترغيب كند و تاكيد مي‌كند كه تصميمات بيشتري مورد نياز خواهد بود اگر كه چنين معيارهاي بيشتري ضروري باشد.
23- تاييد مي‌كند كه چنين معيارهاي بيشتري در صورتي كه ايران به اين قطعنامه پايبند باشد، ضرورتي نخواهد داشت.
24- تصميم مي‌گيرد كه همچنان موضوع را پيگيري كند


برای مقابله با فیلترینگ جمهوری اسلامی، اخبار و اتفاقات ایران و
جهان را، ما به شما منتقل می کنیم


مرکز پخش خبری سازمان جوانان کمونیست
Communist youth organization(sjk)
http://groups.yahoo.com/group/javanankomonist
http://groups.yahoo.com/group/javanankomonist/join
http://sjk-news.blogspot.com
http://daneshgah-16azar.blogspot.com
www.jawanan.org communist.youth@gmail.com
sjk_news@yahoo.com
fax:004631899613


در صورت تمایل میتوانید آدرس ایمیل کسانی را که مایل هستند
برای ما بفرستید تا ما اخبار و رویدادهای مختلف را برای آنان ارسال کنیم
sjk_news@yahoo.com


No comments:

 
direction:rtl;