Friday, October 13, 2006

21/07/1385


چرا كارگران و دانشجويان سركوب مي‌شوند ؟

لطفا" ما را از نظرات خود آگاه سازيد . ايميل ارتباط با ما در انتهاي خبرنامه موجود مي‌باشد

روز گذشته 12 اکتبر٬ روز تعیین شده برای اعدام کبرا رحمانپور بود
این بیانیه در تاریخ چهارشنبه 11 اکتبر منتشر شده است
کمیته بین المللی علیه اعدام
کبرا رحمانپور در زندان اوین٬ با نگرانی اخبار را تعقیب میکند و فردا روزی است که حکومت اسلامی اعلام کرده بود٬ کبرا را مجددا پای جوخه اعدام میبرد. طبق اخباری که به دست کمیته بین المللی علیه اعدام رسیده است٬ فردا این حکم اجرا نمیشود. پرونده کبرا بعد از عدم نتیجه گیری در شورای حل اختلاف٬ برای دفتر شاهرودی ارسال شده و تا کنون برای اجرای احکام یعنی محل اجرای حکم ارسال نشده است.
پخش خبر اینکه جمهوری اسلامی به خانواده کبرا و وکیل او یک ماه فرصت داده است تا رضایت خانواده مقتول را به دست آورند و در غیر اینصورت کبرا به پای چوبه دار میرود٬ با موجی از اعتراض و مقاومت و انزجار روبرو شد و حکومت اسلامی مجددا مجبور شد٬ عقب نشینی کند.
یک ماه گذشته در سراسر جهان و در ایران اعتراضات گسترده ای بر علیه حکم اعدام کبرا در جریان بود. یکبار دیگر نگاهها به کبرا و سرنوشت او معطوف شد. یکبار دیگر مادر و پدر کبرا٬ امکان یافتند٬ در مورد فرزند عزیزخود و شرایطی که او را به اینجا کشانده حرف بزنند و درد دلهای آنها ر ا هزاران و میلیونها نفر شنیدند.
در ایران و در بیش از 16 شهر در دنیا میتینگهای اعتراضی گسترده ای بر پا شد. آخرین مورد میتینگ بزرگ اعتراضی در شهر رم پایتخت ایتالیا بود که توجه های زیادی را بخود جلب کرد.
هزاران نامه اعتراضی به دست مقامات حکومتی رسید و طومار اعتراضی و نامه پدر کبرا را در طول چند روز بیش از دو هزار نفر امضا کردند.
به دعوت خانواده های محکوم به اعدام در مقابل دفتر سازمان ملل تجمعی برپا شد که در آن ٬ با وجود حمله سرکوبگرانه نیروهای حکومت و دستگیری چند نفر٬ مردم تجمع کرده و به جمهوری اسلامی ایران اعتراض کردند.
امروز مجددا کبرا در شرایط ناامن و با دلهره و اضطراب زندگی میکند. هنوز معلوم نیست چه میشود. ولی آنچه که مسلم است٬ جمهوری اسلامی جرات نخواهد کرد کبرا را اعدام کند.
تمام تلاش ما اینست که حکومت اسلامی نه فقط حکم اعدام را رسما ملغی کند٬ بلکه کبرا را از زندان آزاد کند. کبرا رحمانپور هفت سال است که در زندان بسر میبرد و جوانی او در بدترین شرایط و با وحشت اعدام سپری میشود٬ کبرا باید فورا از زندان آزاد شود.
کمیته بین المللی علیه اعدام یکبار دیگر از همگان دعوت میکند به این حکم وحشیانه و ضد انسانی وسیعا و متحدانه اعتراض کنند .
دستگیری، ضرب و شتم و ناپدیدشدن فعالان سیاسی در کردستان
صدور حکم حبس برای یک شهروند بانه ای
سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان
براساس حکم دادگاه انقلاب شهر سقز یک شهروند بانه ای به نام " هدایت خسروزاده" به اتهام ارتباط با احزاب کرد به 6 ماه حبس محکوم شد. نامبرده پیش از این دستگیر و مدتی را در بازداشت به سر برده و سپس با تودیع وثیقه آزاد شده بود.
گفته می شود "هدایت خسروزاده" در اثر ضرب و شتم نیروهای انتظامی در زمان دستگیری دچار آسیب جدی شنوایی شده است.
حکم حبس و بازداشت برای دو شهروند دهگلانی
یک شهروند دهگلانی به نام "حبیب الله طهماسبی" که اخیرا در دادگاه انقلاب شهر سنندج محاکمه شده بود به 5 سال حبس محکوم شد.
نامبرده که پیشتر به اتهام ارتباط با احزاب کرد دستگیر و با قرار وثیقه سی میلیون تومانی آزاد شده بود، پیش از این نیز به حبس تعلیقی محکوم شده بود. در همین رابطه طی روزهای اخیر یک معلم دهگلانی به نام " اقبال جوانمردی" به اتهام فعالیت سیاسی دستگیر و روانه بازداشتگاه گردیده است. اتهام روزنامه نگاران دستگیر شده نامشخص است .
سنندج؛ اتهام سه روزنامه نگار سنندجی عضو هیات تحریریه هفته نامه "روژهه لات" به نام های "سامان سلیمانی"، "رضا علی پور" و " فرهاد امین پور" تاکنون مشخص نشده است.
طی روزهای اخیر برخی از اعضای خانواده 3 روزنامه نگار دستگیر شده سنندجی به نام های " سامان سلیمانی" ، "رضا علی پور" و " فرهاد امین پور" در تماس به مرکز اطلاع رسانی گزارشگران سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ضمن تکذیب هرگونه ارتباط نامبردگان با شرکت های گلدکوئیست علت دستگیری این روزنامه نگاران را نامشخص اعلام کرده اند. برخی از منابع نزدیک به هفته نامه مذکور اتهام دستگیرشدگان را سیاسی و مطبوعاتی ذکر کردند.
حکم زندان برای دو شهروند کرد
مهاباد؛ دو شهروند کرد ملقب به" حسن ایلامی" و " ریبین هورامی"به اتهام همکاری با احزاب کرد به حبس محکوم و زندانی شده اند.
یک شهروند ايلامي به نام "حسن" به اتهام همکاري با احزاب کرد در منطقه مرزي ميرآباد سردشت از سوي نيروهاي امنيتي دستگیر و روانه زندان مهاباد گرديده است. نامبرده پیش از این نیز به همان اتهام به 5 سال حبس تعليقي محکوم شده است.
در همین رابطه شخصي ملقب به "ريبين هورامي" تابعه کردستان عراق که به اتهام ورود غير قانوني به داخل کشور و همکاري با احزاب کرد دستگیر و زندانی شده و پیش از این از سوي دادگاه بدوي به 4 سال حبس محکوم گرديده بود، در مرحله تجديد نظر خواهي به 26 ماه زندان محکوم گرديده است.
دستگیری و ناپدیدی یک شهروند مهابادی
یک شهروند مهابادی به‌ نام " سلیمان کوتری " از روز چهارشنبه هفته‌ گذشته‌ توسط افرادی ناشناس بازداشت و سپس ناپدید شده است. گفته می شود سه‌ فرد‌ لباس شخصی تحت عنوان مامور دولت و با ارایه حکم بازرسی و دستگیری به‌ منزل وی مراجعه نموده و نامبرده را دستگیر و به‌ مکان نامعلومی انتقال داده‌ اند.
خانواده‌ سلیمان کوتری از جمله‌ همسرش اذعان داشته‌اند که‌ طی روزهای گذشته‌ جهت پیگیری وضعیت وی به مراکز و مراجع امنیتی و انتظامی مراجعه کرده اند، اما ارگانهای مذکور از محل بازداشت و یا نگهداری نامبرده اظهار بی اطلاعی کرده‌ اند.
اطلاعيه یک زندانی سياسی از زندان اوين
زندان اوين – بند 350 كارگری خالد حردانی
در پي فشارهاي فزاينده مسئولين قضائي، خالد حرداني از ملاقات با خانواده خود انصراف داد. خالد حرداني درپي بلاتكليفي طولاني مدت و نامعلومي سرنوشت قضائي و فشارهاي روز افزون روحي و رواني در زندان كه اخيرا مشكلات جسمي و قلبي نيز بر آن اضافه شده است، روز گذشته 5 شنبه 20/7/85 از ملاقات با همسر و فرزندانش كه از راه دور به اوين آمده بودند سرباز زد.
خالد حرداني كه مدتي است سياست مدارا و سكوت را كه از سوي مسئولين زندان آنهم براي رفع مشكلات و معضلات موجود پيشنهاد شده بود اعمال مينمود، بدون اخذ هيچ نتيجه اي كما في السابق در سياست يك بام و دو هواي مسئولين گير كرده است و عدم توجه لازم به امور درماني وبهداشتي شرايط محيطي بند سياسي و توجه نكردن مسئولين زندان به ابتدائي ترين نيازهاي انساني در زندان از جمله موارد مهم نقد وتقاضاي زنداني مذكورميباشد كه با تحريم ملاقات با خانواده اعتراض خود را اعلام نمود
ممانعت از ثبت نام و ادامه تحصیل یک فعال دانشجویی
خسرو کــردپور، روزنامه نگار ، کردستان
www.mukrian.blogsky.com
khosrow_kurdpoor@yahoo.com
Tel: 00989188737683
غریب سجادی دانشجوی رشتۀ علوم اجتماعی دانشگاه تربیت معلم تهران، که در آزمون کارشناسی ارشد در رشتۀ علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران پذیرفته شده بود، مجاز به ثبت نام نشد
غریب سجادی در گفتگویی، ضمن تأیید این خبر ، اظهار داشت : سازمان سنجش به خاطر فعالیتهای دوران کارشناسی از گزینش و ثبت نام من خودداری نموده و تلاش اینجانب برای حل این مشکل از طریق مراجع قانونی، نتیجه ای نداشته است.
شایان ذکر است غریب سجادی عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه تربیت معلم تهران و صاحب امتیاز نشریۀ دانشجویی کردی ــ فارسی ولات و دبیر انجمن علمی جامعه شناسی بوده است .
وخامت حال یک زندانی در بند 350 زندان اوین
کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر
ماشاءالله عباسی زاده از فعالین حوزه اطلاع رسانی که هم اکنون هفتمین ماه بازداشت خود را در زندان اوین میگذراند، دچار بیماری عفونی گردیده و با وجود گذشت ۱۰ روز وضعیت وی رو به وخامت میرود. وی که پیش از این در مراجعات مکرر خود به بهداری با عدم توجه مسئولین مواجه گشته بود، هم اکنون به دلیل شدت عفونت ریوی و گلو دچار انقطاع در تکلم شده است.
عباسی زاده از کارکنان ارشد وزارت کشور در دولت اصلاح طلب خاتمی و مسئول امور رسانه های داخلی و خارجی در امر اطلاع رسانی در واقعه زلزه بم بوده است.
گفته میشود بیماری ریوی وی نیز به علت حضور شبانه روزیش در بم میباشد. وی بعد از پشت سر گذاردن ۴ ماه انفرادی در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات، هم اکنون در وضعیت بلاتکلیفی در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر میبرد .
خبر دروغ فوت والدین به زندانی سیاسی در بند مخوف 209 زندان اوین
ادوارنیوز: خانواده مهندس سعید(خیرالله) درخشندی از فعالان دانشجویی و عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد که 50 روز پیش بازداشت شده است نسبت به سلامتی فرزندشان به شدت ابراز نگرانی کردند.
والدین درخشنده که دوشنبه گذشته موفق به ملاقات با وی در زندان اوین شده اند، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت جسمی و روحی وی اعلام کردند که سعید درخشندی تحت فشارهای روحی از سوی بازجویان قرار دارد از جمله اینکه بازجویان به وی خبر فوت مادرش را داده بوده اند در حالی که این موضوع صحت نداشته است.
این فعال دانشجویی همچنین در دیدار با خانواده اش از نداشتن وکیل، عدم اطلاع دقیق از عنوان اتهامی ، بازجویی با چشم بند، روشن بودن همیشگی سلول انفرادی و همچنین محروم بودن از هواخوری و هوای آزاد بعد از گذشت 50 روز انفرادی خبر داده و از این وضعیت ابراز ناراحتی کرده است.
خیر الله درخشندی از فعالان دانشجویی دانشگاه یزد که دارای مدرک فوق لیسانس از دانشگاه مفید قم می باشد اواخر مرداد ماه بازداشت شده و در بند 209 زندان اوین به سر می برد .
http://dialogt.org/TVpuyesh/test.htm7 - تصاوير ماهواره اي از زندان گوهردشت و اوين

ايران :گام تازه به سوی تحريم
*اکنون بحث گروه پنج باضافه يک از موافقت و مخالفت با تحريم به موافقت و مخالفت با شدت و ضعف تحريم ها و فهرست آنها تبديل شده است و اين بی ترديد يک گام قهقرايی در مسير وخامت بحران ناشی از پرونده هسته ای ايران است.
روشنگری : شکست آخرين دور مذاکرات لاريجانی و سولانا همچنان که پيش از اين مورد تاکيد قرار گرفته بود بار ديگر پرونده هسته ای ايران را به سر ميز شورای امنيت کشاند و آمريکا که شکست همين مذاکرات را انتظار می کشيد بار ديگر ابتکار عمل را برای اعمال تحريم های اقتصادی به عنوان گام اول مجازات ها عليه ايران در دست گرفت. اکنون بحث گروه پنج باضافه يک چنانچه گزارش های منابع خبری غربی قابل استناد باشد از موافقت و مخالفت با تحريم به موافقت و مخالفت با شدت و ضعف تحريم ها و فهرست آنها تبديل شده است و اين بی ترديد يک گام قهقرايی در مسير وخامت بحران ناشی از پرونده هسته ای ايران است.
آسوشيتدپرس در گزارشی در مورد نتايج گفتگوی ويدئويی سه شنبه شب اعضای گروه پنج باضافه يک از قول "ديپلماتها و مقامات دولتى كه خواستند نامشان فاش نشود" نوشت: "در حالى كه آمريكا خواستار اعمال تحريم‌هاى گسترده براى مجازات ايران به دليل برنامه هسته‌ايش بود، نمايندگان چين و روسيه در نشست مديران سياسى پنج كشور عضو دائم شوراى امنيت به علاوه آلمان خواستار اقدامات نرمترى شدند."
اين گزارش تصريح کرد: "كشورهاى 1+5 در نشست روز سه‌شنبه توافق كردند هفته آينده كار بر روى تحريم‌ها عليه ايران را آغاز كنند اما نتوانستند اختلافات درباره ميزان سخت بودن اين مجازات‌ها را حل كنند."
چنانچه اين گزارش و گزارش های مشابه نشان می دهد اختلافات درون گروه پنج باضافه يک که سابقا حول تحريم و مخالفت با تحريم کانونی بود, با بن بست مذاکرات بر "ميزان سخت بودن مجازات ها" کانونی شده است.
در اين ميان سردمداران رژيم در ائتلاف منفی با همتايان خود در کاخ سفيد, ملت ايران را به مسلخ تحريم ها می برند و در حالی که خطر تحريم ها شدت بيشتری يافته است, همچنان برخوردهای متناقض و دوگانه خود را در رابطه با تحريم ها ادامه می دهند. از يک سو دستگاه تبليغاتی و خبرگزاری های رژيم شب و روز شکست و ناکامی تحريم ها را تبليغ می کنند و کوچکترين اشاره مقامات روسيه و چين در اين مورد را با تيترهای بزرگ به عنوان شواهد ادعاهايشان برجسته می کنند و از اين طريق خاک در چشم مردم می پاشند تا ابعاد هولناک تحريم ها و وضعيت فاجعه بار ناشی از آن را نتوانند دريابند, از سوی ديگر نابخردانه از "مزايای" تحريم دم می زنند. از جمله احمدی نژاد در تازه ترين اظهار نظر در سخنانی در روز چهارشنبه خطاب به اعضای شورای امنيت سازمان ملل گفت:"تحريم شما روز جشن ملی ما است."
راستی حاکمان جمهوری اسلامی بايد دچار ماليخوليا شده باشند که تحريم يک کشور آن هم از سوی بزرگترين اقتصادهای جهان را "جشن ملی" بخوانند. احمدی نژاد در حالی از "جشن ملی" سخن می گويد که مطابق آمار رسمی ميزان واردات کشور در يک سال اخير به رقم بی سابقه 40 ميليارد دلار رسيده است و دولت برای مقابله با کمبود کالاهای اساسی مصرفی و ميوه و مقابله با گرانی ها واردات انبوه کالا داشته است. با اين حال توانايی مقابله با کمبود و گرانی و احتکار کالاها را نداشته و فرياد همه از گرانی به آسمان رفته است. با محدود شدن واردات در اثر تحريم ها, کمبود کالاهای اساسی قيمت ها را به عرش اعلا خواهد برد و بازاريان محترم و قاچاقچيان و محکتران که با هزار رشته به همين حکومت وصلند پوست از سر مردم خواهند کند.
احمدی نژاد در حالی از "جشن ملی" دم می زند که به استناد گزارش های رسانه ها و مطبوعات مجاز ايران بحران در واحدهای توليدی در يک سال اخير دو برابر شده و بيش ار 200 هزار کارگر با تعويق دستمزدها دست به گريبانند و 13 ميليون نفر از جمعيت کشور زير خط فقر دست و پا می زنند, جمعيتی که در صورت تحريم ها قربانيان صف اول خواهند بود.

دستگاه تبليغاتی رژيم از سر رياکاری است که بر محور ناکارايی تحريم ها متمرکز شده است. آنها بهتر از همه می دانند که تحريم ها برای مردم ايران تنها فاجعه به بار می آورد. و شاهد اين مدعا آنکه هر بار هنگام سقوط هواپيماهای کهنه و فرسوده و مرگ مردم به تحريم به عنوان يک علت اساسی عدم تجيهز ناوگان هوايی کشور اشاره کرده اند.
در ضمن تبليغات بر محور ناکارا بودن تحريم ها از سوی دستگاه تبليغاتی رژيم بويژه با توجه به رفتار غير عقلانی کاخ سفيد می تواند زمينه ای برای پيش کشيدن "گزينه" نظامی باشد. زيرا برای آمريکا تحريم وسيله است؛ وسيله ای که به اعتبار آن بتواند به هدف های خود در قبال ايران نزديک شود. اين وسيله اگر کارا نشود, همين ناکارايی ادعايی می تواند بهانه به کار بستن وسيله ديگر را به پيش کشد.
تحريم ها خواست ملت ايران نيست. احمدی نژاد دروغ می گويد وقتی که می گويد همه ملت ايران يک پارچه خواستار دستيابی به اورانيوم غنی شده در داخل کشور هستند. حتی جناح رقيب دولت فعلی هم که هر چه باشند خودی های همين رژيم هستند در اين مورد با سياست های ماجراجويانه دستگاه ولايت و دولت اقتدارگرای احمدی نژاد همدلی ندارند چه رسد به عموم مردم ايران .
ابراز نگرانی والدین سعید (خیرااله) درخشندی نسبت به سلامتی وی
ادوارنیوز: خانواده مهندس سعید(خیرالله) درخشندی از فعالان دانشجویی و عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد که 50 روز پیش بازداشت شده است نسبت به سلامتی فرزندشان به شدت ابراز نگرانی کردند.
والدین درخشنده که دوشنبه گذشته موفق به ملاقات با وی در زندان اوین شده اند. ضمن ابراز نگرانی از وضعیت جسمی و روحی وی اعلام کردند که سعید درخشندی تحت فشارهای روحی از سوی بازجویان قرار دارد از جمله اینکه بازجویان به وی خبر فوت مادرش را داده بوده اند در حالی که این موضوع صحت نداشته است.
این فعال دانشجویی همچنین در دیدار با خانواده اش از نداشتن وکیل، عدم اطلاع دقیق از عنوان اتهامی ، بازجویی با چشم بند، روشن بودن همیشگی سلول انفرادی و همچنین محروم بودن از هواخوری و هوای آزاد بعد از گذشت 50 روز انفرادی خبر داده و از این وضعیت ابراز ناراحتی کرده است.
خیر الله درخشندی از فعالان دانشجویی دانشگاه یزد که دارای مدرک فوق لیسانس از دانشگاه مفید قم می باشد اواخر مرداد ماه بازداشت شده و در بند 209 زندان اوین به سر می برد .
خبرهای کوتاه
در پي فشارهاي فزاينده مسئولين قضائي خالد حرداني از ملاقات با خانواده خود انصراف داد.
خالد حرداني درپي بلاتكليفي طولاني مدت ونامعلومي سرنوشت قضائي وفشارهاي روز افزون روحي ورواني در زندان كه اخيرا مشكلات جسمي وقلبي نيز برآن اضافه شده است، امروز 5 شنبه 20/7/85 از ملاقات با همسروفرزندانش كه از راه دور به اوين آمده بودندسرباز زد .
خالد حرداني كه مدتي است سياست مدارا وسكوت را كه از سوي مسئولين زندان آنهم براي رفع مشكلات ومعضلات موجود پيشنهاد شده بود اعمال مينمود، بدون اخذ هيچ نتيجه اي كما في السابق درسياست يك بام و دو هواي مسئولين گير كرده است وعدم توجه لازم به اموردرماني وبهداشتي شرايط محيطي بند سياسي وتوجه نكردن مسئولين زندان به ابتدائي ترين نيازهاي انساني در زندان ازجمله موارد مهم نقد وتقاضاي زنداني مذكورميباشد كه با تحريم ملاقات با خانواده اعتراض خود را اعلام نمود .
زندان اوين – بند 350 كارگري خالد حرداني
یک دیپلمات اروپایی : اتحادیه اروپا پایان گفتگوها با ایران را اعلام خواهد کرد .
یک دیپلمات اروپایی امروز ادعا کرد که قرار است وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در گفتگوهای روز سه شنبه آینده خود در لوکزامبورگ به طور رسمی به گفتگوها با ایران پایان دهند.
به گزارش خبرگزاری مهر این دیپلمات ناشناس اروپایی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه با اعلام اینکه اروپائیها " پایان مذاکرات با ایران به علت نرسیدن به نتایج مشترک" را اعلام می کنند ، افزود: خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گزارشی از گفتگوهای خود با تهران ارائه می دهد .
قتل‌هاى ناموسى
سايت زنان مريوان : در پى كشته شدن خاتون سوروجو، زن ۲۳ ساله ترك كه در آلمان زندگى مى‌كرد، سه تن از برادران او به جرم قتل دستگیر شدند. در روند رسیدگى به این پرونده برادر كوچكتر او اعتراف كرد كه خواهرش را به تنهایى و بدون آگاهى و همكارى برادران دیگر با ضرب سه گلوله به قتل رسانده است. او علت این عمل خود را نارضایتى از شیوه جدید زندگى خاتون و نیز نگرانى درباره تربیت خواهرزاده خود بیان ‌كرد.
خاتون كه در برلین بزرگ شده در ۱۶ سالگى مجبور به ازدواج با یكى از اقوام خود در تركیه شد، ولى پس از گذشت ۱ سال و در حالى كه باردار بود به آلمان بازگشت. او بعد از چندین ماه خانه پدرى را ترك كرد و بطور مستقل با پسر خود زندگى جدیدى را آغاز نمود. او همچنین حجاب اجبارى را نیز برداشت و در دوره‌اى آموزشى به یادگیرى الكترومكانیك پرداخت.
باید گفت كه جنایاتى اینچنین در تمام دنیا اتفاق مى‌افتند ولى متاسفانه اطلاع‌رسانى دقیق و درستى درباره آنها وجود ندارد. بر اساس آمار سازمان ملل متحد سالیانه حدود ۵۰۰۰ زن و دختر جوان به نام ناموس و حیثیت به قتل مى‌رسند و این در حالى است كه آمار واقعى مطمئنا رقمى بالاتر است زیرا در بسیارى از موارد شكایتى عنوان نمى‌شود و یا خانواده‌هاى قربانیان به دروغ این جنایات را بعنوان خودكشى، تصادف و یا ناپدید شدن گزارش مى‌دهند.
این نوع جنایات كه آنان را قتلهاى ناموسى مى‌نامند اكثرا در كشورهایى با ریشه اسلامى اتفاق مى‌افتند. كشورهایى مانند پاكستان، افغانستان، اردن، تركیه و ایران. البته در برزیل، اكوادور و ایتالیا نیز شاهد مواردى از این دست هستیم. در كشورهاى غربى نیز عموما مهاجران و پناهندگان خارجى هستند كه دست به چنین قتلهایى مى‌زنند.
با بررسى بیشتر این موارد این نتیجه حاصل مىشود كه این جنایات یا به منظور احیاى شرف و آبروى خانوادگى و یا پنهان كردن جرمهایى چون تجاوز و روابط جنسى با محارم صورت مى‌گیرند. این قتلها همچنین ممكن است با هدف حل كردن مشكلات خانوادگى مانند مشاجره‌هاى ارثى و قبیله‌اى و یا مشكلات مالى انجام ‌شوند.
واژه قتل ناموسى به تصورات سنتى از ناموس و حیثیت برمى‌گردد كه به تعریف آن در جوامع مدنى ارتباطى ندارد. در بسیارى از جوامع مردسالار سنتى آبروى اجتماعى مردان، كه مسئول پاسدارى از حیثیت خانوادگى هستند، مربوط مى‌شود به برخوردها و روابط خویشاوندان مونث آنها. این حیثیت مى‌تواند به راحتى از طرف زن پایمال شود فقط كافى است بر اساس یكى از حقوقى كه سازمان ملل براى كلیه انسانها قائل شده عمل كند، بطور مثال به یكى از كاندیداهاى ازدواج كه از طرف خانواده براى وى تعیین شده است پاسخ منفى دهد و یا از شوهر خود جدا شود. در كشورهایى مثل افغانستان و پاكستان كافى است زن چنین افكارى را در ذهنش بپروراند و یا اینگونه به نظر مردان فامیل برسد تا مردان آبروى خود را از دست رفته تلقى كنند.
به دلیل ساختار اجتماعى این جوامع این نوع جنایات از طرف مردم نیز مورد قبول واقع مى‌شوند و لذا باید به این مشكلات نه فقط به عنوان مشكلات خانوادگى بلكه به عنوان مشكلات اجتماعى پرداخت.
تحقیقات نشان مى‌دهند كه مجرمین در اكثر مواقع مردان فامیل از جمله پدر، برادر و یا شوهر هستند و اغلب جوانان زیر ۱۸ سال مى‌باشند كه حتى در برخى موارد داوطلبانه دست به این جنایات مى‌زنند كه تخفیف مجازات شامل حال آنها شود. مجازات‌ها اكثرا درحد چندین هفته تا ۶ ماه مى‌باشد. البته در تركیه اخیرا مجازات این قتل‌ها حتى براى جوانان نیز بقدرى شدید شده است كه باعث شده آمار این قتلها نسبت به گذشته كاهش یابد.
تا دهه نود با قتل‌هاى ناموسى نه بعنوان نقض حقوق بشر بلكه بشكل جنایاتى معمولى برخورد مى‌شد. براى اولین بار تحت فشار سازمان‌هاى حمایت از حقوق زنان مانند سازمان ”سرزمین زنان“ Terre des Femmes و نیز سازمانهاى غیردولتى مثل سازمان عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر به این قتلها با عنوان نقض حقوق بشر برخورد شد.
سازمان عفو بین‌الملل از سال گذشته با كمك نیروهاى بین‌المللى خود تلاش بر این دارد كه توجه جهانیان را به این نوع قتل‌ها معطوف سازد. همچنین دربین سیاستمداران آلمانى نیز این مسئله اهمیت خاصى پیدا كرده است. اوته فوگت (Ute Voigt)، مشاور وزارت كشور آلمان، اعتقاد دارد تعبیرى اشتباه از آزادىطلبى باعث شده است تا اكثرا این جنایات نادیده گرفته شود. او مى‌گوید: ”باید به تمامى فرهنگ‌ها و سنت‌ها احترام گذاشته شود اما حیثیت و منزلت زنان و بطور كل تمامى انسانها در رده بالاترى از اهمیت قرار دارد. ما تلاش كرده‌ایم به شكل قانونى نسبت به این مسائل واكنش نشان دهیم. بطور مثال قانونى تصویب شده است كه طبق آن فردى كه دیگرى را وادار به ازدواج ناخواسته نماید محكوم به ۵ سال حبس خواهد شد. همچنین وزارت امور خانواده تلاش دارد درباره این مسائل مردم را مطلع و آگاه سازد. در حال حاضر پروژه‌ایى در حال انجام است كه شبكه‌اى اضطرارى تشكیل شود كه زنان در صورت بروز خشونت خانوادگى در هر جایى از آلمان و در هر زمان بتوانند به آن رجوع كنند.“
Terre des Femmes نیز از زمان تأسیس درسال ۱۹۸۱ همواره به موضوع قتلهاى ناموسى پرداخته است و این نوع جنایات و نیز مواردى مشابه آن مانند ازدواج اجبارى و یا اجبار به تن‌فروشى را بخشى از خشونت خانوادگى مى‌شمارد كه در آلمان جرم محسوب مى‌شوند. كریستا اشتوله Christa Stolle مدیرعامل این سازمان چنین مىگوید: ”در داخل آلمان جوامع كوچك مردسالارى تشكیل شده‌اند كه در آنان به علت صبورى و عدم شكایت زنان و چند‌فرهنگى بودن جامعه، خشونت بر زنان آنگونه كه باید درك نمى‌شود. خوشبختانه در این اواخر قربانیان سكوت را شكسته‌اند و بطور مثال سراپ جلالى، زنى ترك و نویسنده كتابى درباره ازدواجهاى اجبارى تلاش دارد با انتشار كتابش به جوانان مدرسه‌ایى دراینباره آموزش ‌دهد و یا حنیفه گاشى از كوزوو كه دختر ۱۶ ساله‌اش ۲ سال پیش با نام شرافت و ناموس توسط شوهرش به قتل ‌رسید نیز در كتاب خود گوشه‌اى از خشونت‌هاى مردانه را براى عموم بیان مى‌كند.“
سازمان Terre des Femmes از دولت آلمان درخواست كرده است درباره این جنایات بطور دقیق آمارگیرى كند و مراكز ویژه‌اى را به منظور مشاوره و پناهگاه‌هایى را براى قربانیان این جنایات تاسیس كند. همچنین براى برخى مشاغل مانند معلمان، كاركنان اداره جوانان و نیز كادر پلیس آموزشها و نیز دستورالعمل‌هاى جدیدى در اینباره در نظر گیرد.
خانم سیران آتس Seyran Ates وكیل تركى كه در آلمان فعالیت مى‌كند و در سال ۲۰۰۴ جایزه زنان برلین را به خود اختصاص داد، از كمبود آگاهى شهروندان ترك مقیم آلمان درباره این جنایات شكایت مى‌كند و مى‌گوید: ” ما باید قوانین موجود را واضح‌تر كرده و قوانین جدیدى اضافه كنیم۰ درخواست من كه سازمان Terre des Femmes نیز از آن حمایت مى‌كند این است كه به ازدواج اجبارى به عنوان یك جرم مجزا نگاه شود.“
كورینا ترندن Corina Ter-Nedden از خانه زنان پاپاتایا در آلمان حمایت از زنان مهاجر و پناهنده جوانى كه خود را در خطر احساس مى‌كنند را امرى مهم تلقى مىكند و مى‌گوید: ”ما از دختران و زنانى كه از خشونت خانوادگى فرار كرده و نیاز به پناهگاهى امن دارند حمایت مىكنیم. عمده افراد مراجعه‌كننده را در ابتدا دختران و زنان ترك تشكیل مى‌دادند كه همچنان جزو بزرگترین گروههاى مراجعه‌كننده هستند. تا به‌حال به ۱۲۰۰ دختر و زن جوان پناه داده‌ایم كه ۶۰تا ۷۰ ٪ آنان ۱۳ تا ۲۱ ساله بوده‌اند. این افراد بطور متوسط ۶ هفته را نزد ما سپرى مى‌كنند كه در این زمان تلاش بر این است كه آینده و روش جدیدى براى زندگى خود ترسیم كنند. از سال پیش سرویس مشاوره تلفنى و اینترنتى نیز به فعالیتهاى ما اضافه شده است.“
بنظر وى یكى از مشكلات موجود در آلمان در ارتباط با پیگیرى قتل‌هاى ناموسى این است كه مجرمان این امكانات را یافته‌اند كه پس از وقوع جرم از كشور خارج شوند و یا قربانى را به خارج از كشور كشانده و در آنجا ناپدید شوند.
مجیده ریویزا Majida Riviza عضو كمیسیون بین‌المللى شرایط زنان در پاكستان آمار جدیدى را در این مورد در اختیار عموم قرار مى‌دهد. حدود ۱۵۰۰ زن و دختر در این كشور به نام ناموس به قتل مى‌رسند و با وجود اینكه پرویز مشرف، رئیس‌جمهور پاكستان قانون جدیدى را براى مجازات سنگین اینگونه مجرمان به تصویب رسانده، شرایط تغییرى نكرده‌اند و این جاى تعجب ندارد زیرا در اكثر موارد خانواده‌هاى قربانیان با مجرم از نظر مالى به توافق مى‌رسند. سالیان سال سازمان‌هاى حمایت از حقوق بشر مانند سازمان عفو بین‌الملل به وقوع این جنایات در پاكستان اعتراض كردند، اما نتیجه‌اى در بر نداشته و دیده مى‌شود كه بندرت به این موارد رسیدگى قضایى مى‌شود و در صورت محاكمه، مجازات سبكى براى مجرم در نظر گرفته مى‌شود.
مجیده ریویزا اعتقاد دارد كه پلیس و نیروى قضایى كمبودهاى فراوانى را در زمینه برخورد با این جرایم دارند و باید با مشكلات زنان بیشتر آشنا شوند. وى در مورد طبقه سنتى جامعه اینگونه مىگوید: ”ما باید آنان را آگاه كنیم كه این اعمال اشتباه بوده و برخلاف دین و حقوق بشر است. البته این آموزش زمان مى‌برد ولى من مطمئن هستم كه با یك اطلاع‌رسانى دقیق و درست مى‌توان با این جنایات مبارزه كرد .
اعتراف تکاندهنده یک بسیجی به قتل یک جوان و مجروح کردن نامزد او
بسیجی ضارب: ساعت ۲۲:۳۰ روز سي و يكم شهريور ماه سال جاري، از همدان و از مسير جاده گنجنامه تردد مي‌كردم كه در پايين گردنه تويسركان متوجه توقف پرايد سفيد رنگي حامل دو سرنشين در جاده خاكي كنار جاده اصلي شدم، از اين رو با چراغ خاموش به سمتشان رفتم و مشاهده كردم، دختر و پسري داخل خودرو نشسته‌اند، از آنها پرسيدم: «شما اينجا چكار مي‌كنيد؟» گفتند: «ما با هم نامزد هستيم». گفتم: «آيا مدركي داريد؟» كه متوجه شدم هيچ مدركي به همراه ندارند.
در این خبر اشاره ای به بسیجی بودن ضارب نشده است.
گزارش خبرگزاری حکومتی ایسنا: "دوم مهر ماه سال جاري، معاونت آگاهي شهرستان همدان از وقوع يك فقره قتل جوان كابينت ساز مطلع شدند و با انجام تحقيقات اوليه از محل وقوع قتل پي بردند كه اين جوان ۲۵ ساله به هويت حسن (عکس کنار) ساعت ۲۲:۳۰ روز سي و يكم شهريور ماه سال جاري، بر اثر شليك گلوله از ناحيه سر و دست راست مجروح شده و به قتل رسيده است. براساس بررسي‌هاي پليسي، در جريان اين حادثه، زني به هويت افسانه ۱۸ ساله نيز قرباني جنايت را همراهي مي‌كرد كه وي نيز در حالي از سوي ضارب از ناحيه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت كه به‌رغم جراحات شديد، زنده مانده و جهت مداوا به بيمارستان منتقل شد. با توجه با حساسيت موضوع بلافاصله تحقيقات با تشكيل اكيپي از عوامل اداره مبارزه با جرايم جنايي آگاهي شهرستان همدان براي رسيدگي جدي حادثه آغاز شد‏، بدين ترتيب در مرحله اول، تحقيقات از «افسانه» مضروب و تنها شاهد در دستور كار قرار گرفت. وي كه جهت مداوا در بيمارستان به سر مي‌برد در خصوص چگونگي جنايت رخ داده، اظهار كرد: ضارب سوار بر يك دستگاه تويوتا به سمت ما كه در جاده گنجنامه مشغول صحبت كردن بوديم، آمد و با وارد كردن تهمت رابطه غيراخلاقي ميان من و مقتول كه نامزدم بود با تهديد اسلحه ما را سوار بر خودرو تويوتا كرد و به بهانه انتقال به پاسگاه به راه افتاد، اين در حالي بود كه در ميانه راه، طي درگيري «حسن» را كشت و مرا نيز مضروب كرد.
در اين ميان با توجه به اين كه مضروب، مشخصات خودرو تويوتا را اعلام كرده بود، تصاوير مختلفي از انواع خودروهاي وانت تويوتا كه در سطح شهر تردد مي‌كردند، از سوي ماموران پيگير پرونده تهيه شده و سپس در بيمارستان به «افسانه» نشان داده شد و سرانجام با استناد به اظهارات مضروب حادثه مشخص شد كه متهم، مردي ۴۵ ساله با قد و جثه‌اي متوسط است.
بر اين اساس تحقيقات گسترده‌اي جهت شناسايي تمامي تويوتاهايي كه در منطقه خرم‌رود و حوالي محل وقوع قتل تردد مي‌كردند، از سوي عوامل آگاهي شهرستان تويسركان و اكيپ اعزامي اداره مبارزه با جرايم جنايي همدان مورد بررسي قرار گرفته و به اين ترتيب بيش از ۲۰ دستگاه تويوتاي لندكروز و رانندگان آن در منطقه شناسايي شد، اما هيچ يك از سوي شاهد حادثه مورد تاييد قرار نگرفت.
تحقيقات پليس در حال انجام بود كه سرانجام مردي ۴۳ ساله بازنشسته و اهل روستاي «كهنوش» كه داراي يك دستگاه خودرو تويوتا بود و در روستاي خود، معدن سنگ گرانيت داشت، مشخصاتش از سوي «افسانه» شاهد حادثه، مورد تاييد قرار گرفت.
اين در حالي بود، تصاويري كه ماموران آگاهي از اين مرد و خودرواش تهيه كرده بودند، پس از ارائه به «افسانه»، وي را دچار ترس و اضطراب شديد كرد، به طوري كه وي به ماموران اطمينان داد كه تصاوير متعلق به ضارب وي و قاتل نامزدش است. پس از تاييد اين موضوع و شناسايي متهم به قتل، ماموران آگاهي با اخذ مجوز قضايي، وي را در منزل مسكوني‌اش شناسايي، دستگير و خودرو وي را نيز توقيف كردند.
متهم كه در ابتدا به شدت دچار تناقض‌گويي شده بود، سعي در گمراه كردن ماموران داشت، اما سرانجام زماني كه مطلع شد، ماموران جزء به جزء حادثه را مي‌دانند، لب به اعتراف گشود و تيراندازي مرگبار به سمت «حسن ــ ج» و مضروب كردن «افسانه» را تاييد كرد.
وي طي اعترافاتي به ماموران گفت: ساعت ۲۲:۳۰ روز سي و يكم شهريور ماه سال جاري، از همدان و از مسير جاده گنجنامه تردد مي‌كردم كه در پايين گردنه تويسركان متوجه توقف پرايد سفيد رنگي حامل دو سرنشين در جاده خاكي كنار جاده اصلي شدم، از اين رو با چراغ خاموش به سمتشان رفتم و مشاهده كردم، دختر و پسري داخل خودرو نشسته‌اند، از آنها پرسيدم: «شما اينجا چكار مي‌كنيد؟» گفتند: «ما با هم نامزد هستيم». گفتم: «آيا مدركي داريد؟» كه متوجه شدم هيچ مدركي به همراه ندارند.
متهم ادامه داد: در اين حال تصميم گرفتم، آنها را به پاسگاه منتقل كنم، از اين رو سوار بر خودروشان كردم، اما «حسن» در مقابل من مقاومت كرد و گفت: «همراه تو نمي‌آييم». بدين ترتيب با اسلحه كلت كمري ماكاروفي كه همراه داشتم، آنها را تهديد و سوار تويوتا كردم و به اتفاق به سمت تويسركان و پاسگاه «خرم‌رود» به راه افتاديم.
متهم به قتل در ادامه اظهار كرد: به دو راهي روستاي «تيميجان» كه رسيديم، «حسن» با من درگير شد و حتي قصد باز كردن در خودرو را داشت، از اين رو كمي جلوتر در جاده خودرو را متوقف كرده و «حسن» پياده شد و در حالي كه قصد حمله به سوي من را داشت، به سمت دست راست و سرش شليك كردم و او را به قتل رساندم، اين در حالي بود كه جسد «حسن» را در همان محل رها كرده و به اتفاق «افسانه» به حركت خود ادامه داديم.
وي همچنين اعتراف كرد: كمي جلوتر كه رفتيم، «افسانه» را كه تنها شاهد قتل بود از خودرو پياده كرده و پس از گرفتن حلقه طلاي نامزدي كه در دست داشت و كيف همراهش كه حاوي يك زنجير و انگشتر نقره بود، تيري به سرش شليك كردم و حتي چند ضربه نيز با اسلحه به سرش زدم و به تصور اين كه كشته شده از محل متواري شدم، غافل از اين كه «افسانه» فوت نكرده و زنده است.
با اعترافات به دست آمده از متهم و اقرار صريح وي به قتل، اسلحه كلت كمري ماكاروف نيز حوالي بخش تويسركان در حالي كه در زيرزمين مخفي شده بود، كشف شد و در ادامه بررسي‌ها، حلقه نامزدي «افسانه» به همراه زنجير و انگشتر نقره وي نيز در همان حوالي كشف و به اداره آگاهي منتقل شد .
کمک رژیم تهران به گروههای تروریستی از طریق بانکهای انگلستان
هفته نامه ابزرور چاپ انگلستان در تازه ترین شماره خود خبر داد رژیم تهران از بانکهای انگلستان برای کمک به گروههای تروریستی استفاده می کند.
این هفته نامه نوشت سازمان خدمات مالی انگلستان در حال تحقیق در نطام بانکی این کشور برای یافتن مدارکی در مورد حمایت مالی رژیم تهران از گروههای تروریستی است.
به نوشته ابزرور، تحقیقات پس از آن آغاز شد که سرویس های اطلاعاتی آمریکا شواهدی مبنی بر انتقال مقادیری از پولهای مشکوک رژیم تهران را در اختیار سازمان خدمات مالی انگلستان قرار دادند.
این هفته نامه نوشت وزیر خزانه داری آمریکا پیش تر گفته بود رژیم تهران برای حمایت از گروههای تروریستی و تهیه تجهیزات برای برنامه های هسته ای خود از بانکهای غربی استفاده می کند.
اعتراف صریح کیهان حکومتی به تلاش رژیم برای ساخت بمب اتمی
روزنامه حکومتی کیهان در شماره روز گذشته خود صراحتا به تلاش جمهوری اسلامی برای دستیابی به بمب هسته ای اعتراف کرد و در مقاله ای با عنوان "درس هايی از كره شمالی" از جمله نوشت "تنها راه منصرف كردن كشورها از ساخت سلاح هسته ای اين است كه به نگرانی های امنيتی آنها به شيوه معقولی پاسخ داده شود."
کیهان حکومتی نوشت "چگونه يک كشور اتمي مي شود؟ اين سؤال مهمي است اما مهم تر از آن اين است كه بپرسيم وقتي يك كشور اتمي شد چه اتفاقاتي مي افتد و نگاه ها در جامعه جهاني نسبت به آن و جايگاه آن در عرصه بين المللي به چه نحو تغيير مي كند؟ آزمايش اتمي كره شمالي در روز يكشنبه به ما كمك مي كند براي اين سؤال ها پاسخ هايي سر راست بيابيم. اتمي شدن كره شمالي آشكارا محصول لجاجت است. آنچه كره را به اينجا كشاند هيچ نبود مگر لج بازي با آمريكا كه نمي پذيرفت با كره به گفت وگوي رو در رو بپردازد و تضمين بدهد كه براي براندازي حكومت آن اقدامي انجام نخواهد داد. كره اي ها پيش از اين بارها گفته بودند كه اگر آمريكا اقدامات براندازانه خود عليه دولتشان را متوقف كند، مشكلي با صرف نظر كردن از تلاش هاي خود براي ساخت سلاح هاي هسته اي ندارند. اما آمريكايي ها با همان كله شقي هميشگي سرسختي كردند و حالا ديگر كار از كار گذشته است. كره شمالی جلوي چشم آمريكا و با وجود اينكه سال ها در اثر تحريم هاي شديد بين المللي تحت فشار شديد قرار داشت بمب ساخت و كاري هم از كسي برنيامد. اين دقيقاً به اين معناست كه اگر به دلايل سياسي يا امنيتي كشوري مانند كره شمالي به اين نتيجه برسد كه بايد سلاح هاي هسته اي داشته باشد، اگر تمام دنيا هم نخواهند بالاخره كار خود را خواهد كرد. آمريكايي ها اگر به راستي نگرانند كه سلاح هاي اتمي در سطح جهان گسترش يابد، بايد اول از همه به رفتارها و سياست هاي خود بنگرند و ريشه غائله را در آنجا بجويند. تنها راه منصرف كردن كشورها از ساخت سلاح هسته اي اين است كه به نگراني هاي امنيتي آنها به شيوه معقولي پاسخ داده شود والا در حاليكه آمريكا هنوز در حال نفس كش طلبيدن در عرصه بين المللي و تهديد بي امان اين و آن است توقعي جز اين نبايد داشت كه كشورها به روش هاي مختلف در پي بالا بردن توان دفاعي خود باشند."
درگیری شدید نیروهای سازمان جندالله با نیروهای حکومتی در سراوان
این اطلاعیه از طریق ایمیل برای سایت ارسال شده و عینا درج می شود:
به نام خدا
سازمان جندالله ايران به اطلاع مردم بلوچستان و ايران ميرساند كه روز چهارشنبه 19 مهر ماه مبارزان سازمان طي عملياتي توانستند بخشدار سراوان را دستگير نمايند و در راه بازگشت به پايگاه خويش با مزدوران رژيم با مزدوران درگير شدند و در اين درگيري كه ساعتها ادامه داشت دو نفر از مبارزين به نامهاي شعيب گرگيج و عمر سراواني به شهادت رسيدند و يكي ديگر از مبارزين جراحاتي جزيي برداشته و اكنون در صحت كامل ميباشد و همچنين تعدادي از مزدوران پاسدار كشته و زخمي شدند و بخشدار مزدور رژيم هم كه زخمي شده بود توسط مبارزين در همان محل رها شد.
سازمان جندالله ايران شهادت اين جوانان مبارز و سلحشور را به خانواده عزيزان و عموم مردم ستمديده تبريك گفته و شكي نيست كه شهادت اين عزيزان روح آزادي و آزادگي را در مبارزين و ملت شكوفاتر نموده و حيات طاغوتي رژيم آخوندهاي ايران را به پايان ننگينش نزديكتر مي نمايد.سازمان جندالله ايران

برای مقابله با فیلترینگ جمهوری اسلامی، اخبار و اتفاقات ایران و
جهان را، ما به شما منتقل می کنیم



مرکز پخش خبری سازمان جوانان کمونیست
Communist youth organization(sjk)
http://groups.yahoo.com/group/javanankomonist
http://groups.yahoo.com/group/javanankomonist/join
www.jawanan.org communist.youth@gmail.com
sjk_news@yahoo.com
fax:004631899613


در صورت تمایل میتوانید آدرس ایمیل کسانی را که مایل هستند
برای ما بفرستید تا ما اخبار و رویدادهای مختلف را برای آنان ارسال کنیم
sjk_news@yahoo.com

No comments:

 
direction:rtl;