Saturday, December 30, 2006

08/10/1385 جمعه


نظر شما در مورد وظایف ما بعد از 16 آذر امسال چیست ؟

لطفا" ما را از نظرات خود آگاه سازيد . ايميل ارتباط با ما در انتهاي خبرنامه موجود مي‌باشد

اس.جی.کی نیوز در آستانه سال ٢٠٠٧ آرزوى روزهاى خوشى را براى تمامى بازديدكنندگان خود دارد و

سال جديد را به همه شادباش ميگويد


بازداشت آرام نصرت پور دانشجوی دانشگاه آزاد سنندج

ایرانپرس نیوز

روز گذشته آرام ( شوان ) نصرت پور یکی از فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد سنندج ، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد ، که در پی این بازداشت، منزل وی نیز مورد بازرسی قرار گرفت.

گفتنی است آرام نصرت پور دانشجوی رشته عمران و عضو سابق تیم کوهنوردی می باشد.

تاکنون هیچ علت یا عللی برای دستگیری نامبرده عنوان نشده است

درخواست 2 زن محكوم به سنگسار

ایرانپرس نیوز

خبرگزاري ديده بان حقوق بشر كردستان : 2 زن محكوم به سنگسار و اعدام به نامهاي ملك قرباني و محبت محمودي درگفتگو با رئيس سازمان دفاع از حقوق بشر كردستان خواهان توجه نهادهاي حقوق بشري نسبت به سرنوشت شان شدند.

دو زن محكوم به مرگ به نامهاي "ملك قرباني"، "محبت محمودي" در تماس با رئيس سازمان دفاع از حقوق بشر كردستان ضمن بيان وضعيت و سرنوشت مختوم به مرگ خود، خواهان توجه نهادها و سازمانهاي حقوق بشري نسبت به سرنوشت خود شدند.

گفتني است ملك قرباني 34 ساله كه پيش تر محكوم سنگسار گرديده بود روز شنبه 2 دي ماه مجددا در دادگاه جزايي اروميه دادگاهي شد.

يادآور ميگردد محبت محمودي 40 ساله و هلاله محمدزاده 30 ساله نيز به اتهام قتل، به مرگ محكوم شده اند

آخرین وضعیت پرونده دلارا دارابی دختر 20 ساله محکوم به اعدام

کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر

یاس را شب بویید

یاس پژمرد و شکست ...

صبح از راه رسید

بلبلی از سر یک شاخه خشک

خواند :

یک یاس دیگر امشب مرد.
دل¬آرا دارابی که در سال 82 به اتهام قتل دخترعموی پدرش به قصاص نفس ( اعدام) محکوم شده بود، هم اکنون در بند عمومی زندان رشت در شرایط نامساعدی به سرمی¬برد.

خانواده وي می¬گویند : " پس از اینکه پرونده دل¬آرا ابعاد رسانه ای پیدا کرد، وی به دلایل نامعلوم تحت فشار و نظارت بیش از اندازه قرار گرفته است. در حال حاضر شرایط وی در زندان نامناسب است و با وجود اینکه پرونده او در تهران تحت رسیدگی است ازانتقالش به زندان اوین خودداری می¬شود."

آنها می افزایند: "وي به دليل شرايط نامناسب نگهداري از وضعيت نامساعد جسمي رنج برده و به سبب سوء¬تغذيه و فشار عصبي به ناراحتي معده و سوءهاضمه دچار گشته است."

دل¬آرا دارابی به اتهام قتل دخترعموی پدرش بازداشت و از سوی شعبه 107 دادگاه ویژه اطفال رشت به اعدام محکوم شد که این حکم در شعبه 33 دادگاه تجدید نظر به تایید رسید. وی هنگامی که توسط پدرش به پلیس تحویل داده شد، در مقطع پیش دانشگاهی تحصیل می¬کرد و تنها 17 سال داشت.

این حکم در حالی صادرشد که دل¬آرا، دو هفته پس از اقرار نخستین، ارتکاب به قتل را انکار کرد، وی میگوید" با یقین به اینکه دادگاه او را به دلیل داشتن سن کمتر از 17 سال به اعدام محکوم نمیکند، ارتکاب به قتل را پذیرفته تا امیر حسین (دوست پسرش) که در آن زمان 22 سال داشته است، اعدام نشود." با این حال امیرحسین دیگر متهم پرونده در مقابل اعترافات دل¬آرا سکوت نموده و تنها به اتهام مشارکت در قتل به 10 سال زندان محکوم گشته است.

دل¬آرا، پس از آگاهی از اینکه تنها زمان اجرای حکم اعدام برای کودکان متهم به قتل تفاوت دارد، خواهان تجدیدنظردرپرونده خود شد که هم اکنون پرونده برای رسیدگی مجدد به دیوان عالی کشور ارجاع داده شده است. عبدالصمدخرمشاهی وکیل دل آرا نیز با توجه به چپ دست بودن موکلش؛ ایراداتی را به پرونده وارد نموده است ، خرمشاهی معتقد است: " که دلارا نمیتوانسته 18 ضربه به بدن مقتول وارد کند و دارای چنین توانایی جسمانی نبوده است."

همچنین به گفته ی آسیه امینی روزنامه نگار پیگیر پرونده دل¬آرا: " بسیاری از جزئیات پرونده ناقص است، آزمایش خون انجام نشده، آلت قتاله انگشت نگاری نشده و دادگاه تنها بر مبنای اعتراف اولیه متهم رأی را صادرنموده است، در حالی که این سوال مطرح می¬شود که چطور دادگاه، اقرار يک طفل را سند قرارمی¬دهد اما انکار چندين‌باره پس از آن را مورد توجه قرار نمی‌دهد و مراحل تحقيق پرونده او کامل نمی‌شود؟ "

چندی پیش تعدادي از آثار نقاشی دلارا دارابی که در زندان ترسیم شده بود، در گالری گلستان تهران به نمايش گذاشته شد.خانواده دل¬آرا بر اين نكته تأكيد دارند كه: "برخورد مامورین زندان به دلایل نامشخصی با وي تغییر یافته و بسیار نامناسب است"

دل¬آرا در بخشی از پیام خوشامد به بازدید کنندگان آثارش آورده: "مجموعه‌ای که پيش روی شماست، کلکسيونی از عشق و شادی من است که تقديم ديدگان شما کرده‌ام. تا بی‌هيچ قضاوتی درباره دل¬آرا به تماشای روح او بنشينيد! بی‌هيچ قضاوتی ببينيد! نمی‌دانم از کدام جاده سرزمينمان برای ديدن نقاشی‌های من آمده‌ ايد مهم هم نيست چون به هر صورت می‌دانم که راهنمای شما 'عشق' بوده است. عشق به زندگی، به انسان، به ايمان که باورداشتن همه اينهاست. "

لازم به ذکر است دل آرا دارابی هم اکنون برخلاف اصل تفكيك جرائم و طبقه¬بندي مجرمين در بندعمومی زندان رشت نگهداری میشود.
توضیح: شعر بالا از دلارا دارابی است.

تبعیض جنسیتی، فقر را تشدید می کند

بی بی سی

یونیسف طی گزارش جدیدی گفته است که نابرابری میان زنان و مردان در خانه ها منجر به وضعیت سلامتی نامناسب تر و فقر بیشتر برای خانواده ها می شود.

این گزارش خاطر نشان می کند، هر جا که زنان از ساختار تصمیم گیری خانواده ها حذف می شوند، کودکان، بیشتر دچار سوء تغذیه می شوند.

صندوق کودکان سازمان ملل می گوید در صورتی که زنان در خانواده های جنوب آسیا اختیار بیشتری داشتند، 13 میلیون کودک به سوء تغذیه مبتلا نمی شدند.

یونیسف، ساختار تصمیم گیری در خانواده ها را در 30 کشور جهان بررسی کرده است.

یافته های اصلی آنها نشان می دهد که برابری میان زنان و مردان، برای کاهش فقر و بهبود وضعیت بهداشتی ضروری است و این به خصوص برای کودکان در کشورهای در حال توسعه مهم است.

کوفی عنان، دبیر کل سازمان ملل متحد می گوید که هیچ ابزاری برای پیشرفت و توسعه، موثر تر از صاحب اختیار کردن زنان نیست.

به گفته آقای عنان، تبعیض علیه زنان در هر سن و سالی، کودکان جهان و نه تنها دختران را، از رسیدن به پتانسیل خود باز می دارد.

گزارش یونیسف همچنین به فقدان فرصت ها برای دختران و زنان برای آموزش و استخدام اشاره می کند و می گوید که این موضوع به فقر و بی اثر کردن آنها در جامعه منجر می شود

طبق گزارش، هر جا که مردان، خانه ها را اداره می کنند، پول کمتری صرف مصارف بهداشتی و خوراک برای خانواده می شود که این بر سلامت کودکان تاثیر می گذارد

گزارش یونیسف به عنوان مثال به ساحل عاج و غنا اشاره می کند و می گوید که این موضوع روشن شده که هر گاه درآمد زنان به هر دلیلی افزایش یافته است، این ازدیاد درآمد ، صرف غذای بیشتر برای خانواده شده در حالی که در آمد بیشتر مردان، هیج تغییری در وضعیت خانواده ها به وجود نیاورده است.

در بسیاری از خانواده ها در کشورهای در حال توسعه، زنان از تصمیم گیری درباره مسایل غذایی و بهداشتی محروم هستند.

برابری جنسیتی در تصمیم گیری های خانوادگی در جنوب آسیا، منجر به کم شدن سوء تغذیه کودکان تا 13 درصد(13.4 میلیون نفر) می شود.

در کشورهای در حال توسعه، زنان همچنین به نسبت مردان، ساعات بیشتری را کار می کنند و بیشتر وقت خود را، حتی زمانی که شاغل هم هستند به کارهای طاقت فرسای خانه اختصاص می دهند.

در بسیاری از خانواده ها که زنان شاغل هستند، دختران از مدرسه بیرون آورده می شوند تا کارهای خانه را انجام دهند و از سایر کودکان مراقبت کنند.

یونیسف می گوید که فرصت های استخدامی و درآمدزایی بیشتر برای زنان منجر به افزایش قدرت آنها در خانواده ها می شود.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد در گزارش خود اشاره کرده که از میان زن و مرد، هر کدام که سهم بیشتری از درآمد و دارایی های خانه را داشته باشد، در مورد نحوه استفاده از این منابع برای نیازهای خانواده تصمیم گیری می کند.

یونیسف همچنین خاطرنشان می کند که وضعیت زنان در خانواده ها، مشابه با جهان سیاست است. حضور زنان در دولت ها و نهاد های مربوط ، منجر به سیاست هایی می شود که بر روی کودکان و خانواده ها متمرکز می شوند.

این گزارش می گوید که زنان در نهادهای قانونگذاری در جهان، به علت سطح آموزشی کمتر و رفتارهای اجتماعی، حضور کمتری دارند

نگرانی عفو بين الملل از امکان اعدام يک جوان در ايران

رادیوفردا

گلناز اسفندياری

حکم اعدام حسين قره باغی که حدود ۱۰ روز پيش ديوان عالی کشور جمهوری اسلامی آن را تاييد کرده با واکنش سازمان عفو بين الملل همراه شده است. اين جوان ۱۸ ساله که در زمان وقوع جرم ۱۶ ساله بوده، ممکن است با تاييد اين حکم، هر لحظه اعدام شود .

حسين قره باغی زمانی که ۱۶ سال داشت در جريان درگيری دررباط کريم در نزديکی تهران، دوست خود را با چاقو به قتل رساند. وی پس بازداشت به کانون اصلاح و تربيت منتقل شد، اما پيش از آغاز محاکمه از آنجا فرار کرد .

پس ازدستگيری مجدد و طی مراسم محاکمه، وی از سوی دادگاهی جنايی در تهران به اعدام محکوم شد .

اطلاعيه عفو بين الملل در خصوص احتمال اعدام اين جوان در حالی منتشر می شود که نهادهای داخلی و بين المللی مدافع حقوق بشر بارها از ايران خواسته اند اعدام مجرمان کودک و نوجوان را متوقف کند .

اعدام افرادی که هنگام ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشته اند ،نقض قوانين بين المللی از جمله کنوانسيون حقوق کودک است که ايران نيز آن را امضا کرده و به آن متعهد است.

اعدام افرادی که هنگام ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشته اند ،نقض قوانين بين المللی از جمله کنوانسيون حقوق کودک است که ايران نيز آن را امضا کرده و به آن متعهد است

قوه قضاييه ايران مخالفت ها را ناديده گرفته و به صدور و اجرای احکام اعدام عليه نوجوانان ا ادامه می دهد. روز پنجم دسامبر سال گذشته، ۱۴ آذر ۱۳۸۴، فيليپ آلستن، فرستاده ويژه سازمان ملل در امور اعدام های خودسرانه از ايران خواست حکم اعدام جوانی به نام رستم تاجيک را لغو کند.

به گزارش عفو بين الملل، يک روز پس از انتشار سخنان فرستاده سازمان ملل ،تاجيک ۲۰ ساله اعدام شد .

حدود دو ماه پيش يکی از کارشناسان ساز مان ملل به نام پائلو سرجيو پينرو، در گزارشی درباره خشونت عليه کودکان گفت دولت ها بايد از استفاده از مجازات های خشن از جمله اعدام عليه افرادی که کمتر از ۱۸ سال سن دارند، خودداری کنند .

آمار سازمان عفو بين الملل حاکی از اين است که در حال حاضر۲۱ مجرم نوجوان که به اعدام محکوم شده اند در ايران در زندان به سر می برند و ضمن نگهداری در زندان به سن ۱۸ سالگی که سن قانونی است، می رسند.

آمار سازمان عفو بين الملل حاکی از اين است که در حال حاضر۲۱ مجرم نوجوان که به اعدام محکوم شده اند و ضمن نگهداری در زندان به سن ۱۸ سالگی که سن قانونی است، می رسند و پس از آن اين احتمال می رود که احکام اعدام آنها به مرحله اجرا گذاشته شود

پس از آن اين احتمال می رود که احکام اعدام آنها به مرحله اجرا گذاشته شود. حکم اعدام را بسياری از مدافعان حقوق بشر يکی از خشن ترين و غير انسانی ترين مجازات ها می دانند. ايران در کنار کشورهايی همانند چين و ايالات متحده آمريکا بيشترين موارد اعدام را در جهان دارد .

جمهوری اسلامی يکی از تنها کشورهايی است که برای کودکان و افرادی که به سن قانونی نرسيده اند نيز اعدام صادر و اجرا می کند.

سازمان عفو بين الملل از مدافعان حقوق بشر درخواست کرده به دنبال لغو حکم اعدام حسين قره باغی باشند.

بی اطلاعی از یک زندانی سیاسی در زندان رجايی شهر کرج

ایران پرس نیوز

بنا به گزارش فعالان حقوق بشر در ایران، هیچگونه اطلاعی از بهروز جاوید تهرانی، زندانی سیاسی زندان رجايی شهر کرج در دست نیست. وی پیش از این از سوی گارد ویژه و زندانیان عادی تحریک شده توسط ماموران زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفت و دچار آسیب دیدگی شدید شده بود. این زندانی سیاسی از سی ام آذرماه در سلول انفرادی با وضعیت جسمی وخیم نگهداری می شد.

خانواده بهروز جاوید تهرانی علیرغم پیگیریهای بسیار تا کنون موفق به کسب اطلاع از وضعیت فرزند خود نشده اند.

دستور انتقال بهروز جاوید تهرانی به سلول انفرادی توسط فردی به نام محمدی که معاون اجرایی زندان است، صادر شده. این مزدور همچنین در اذیت و آزار زندانیان سیاسی و خانواده های آنان هنگام ملاقات، نقش مهمی دارد.

مسئولین زندان برای اعمال فشار هرچه بیشر علیه زندانیان سیاسی، آنها را از داشتن وسایل گرمایشی محروم کرده اند و از آنجا که اکثر زندانیان در اثر شکنجه های جسمی دچار ناراحتی های متعددی شده اند، این مسئله باعث فشار مضاعف بر آنان شده است.

فعالان حقوق بشر در ایران ضمن اعلام نگرانی نسبت به بی اطلاعی از وضعیت بهروز جاوید تهرانی از کلیه سازمان های حقوق بشری می خواهد که بر رژیم جمهوری اسلامی فشار بیاورند تا این زندانی سیاسی را برای ادامه معالجاتش در بیمارستان بی قید و شرط آزاد کند.
کریمی راد، وزیر دادگستری و سخنگوی قوه قضائیه رژیم مرد

ایرانپرس نیوز

به گزارش سایت حکومتی بازتاب، کریمی راد، وزیر دادگستری و سخنگوی قوه قضائیه رژیم اسلامی بر اثر سانحه تصادف مرد. تصادف در جاده سلفچگان رخ داده است.

کریمی راد پیش از این دادستان رژیم بوده و مستقیما در دستگیری و سرکوب بسیاری از آزادیخواهان ایران دست داشته است

بازتاب وقایع ایران در مطبوعات بین المللی

روزنامه فرانسوی لوموند طی مقاله ای با اشاره به تصویب قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه رژیم تهران نوشت اگر چه روسیه به قطعنامه 1737 شورای امنیت رای موافق داده، اما مسکو از آن نگران است که پس از اعمال چند مورد تحریم اقتصادی، نهایتا راه برای حمله نطامی به جمهوری اسلامی باز شود.

این روزنامه نوشت می توان گفت که همیشه در درگیریهای میان آمریکا و روسیه، نشانه ای از داد و ستد به چشم می خورد. پائیز امسال چراغ سبز واشنگتن برای ورود روسیه به سازمان تجارت جهانی بدون شک با این هدف انجام شد که مسکو به سیاست واشنگتن نزدیک شود.

روزنامه نيويورک تايمز نیز در یکی از مقالات اخیر خود به دخالتهای جمهوری اسلامی در افغانستان اشاره کرده نوشته است با تشدید بحران هسته ای، رژیم تهران نه تنها در عراق و لبنان، بلکه اکنون دخالتهای خود را در افغانستان نیز گسترش داده است.

این روزنامه نوشت فعاليتهای اطلاعاتی رژیم تهران در افغانستان افزايش يافته است. ايستگاه های راديويی رژيم تهران از جمله راديويی که از شهر مشهد برنامه پخش می کند، به تبليغات ضد آمريكايی برای مردم افغانستان می پردازند. رهبران ميانه رو شيعه در افغانستان ميگويند رژيم تهران برای مدارس مذهبی و جنگ سالاران سابق كه دارای روابطی دیرینه با سرويسهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی هستند، کمکهای مالی ارسال ميكند. ساکنین غرب افغانستان نیز ميگويند پشت هر رويداد مشكوک در این منطقه، دست عوامل رژیم تهران دیده می شود. رژیم تهران در حال عضو گیری و سازماندهی عوامل خود برای حمله به نیروهای آمریکايی در افغانستان است.

نیویورک تایمز در گزارش دیگری به دخالتهای جمهوری اسلامی در جمهوری آذربايجان نیز پرداخته و نوشته است دخالت رژیم تهران در کشور همسایه شمالی خود ابعاد گسترده تری يافته است. بطوریكه اين موضوع اکنون به بحث اصلی در مجامع عمومی به ويژه در ميان رهبران مذهبی و جامعه مدنی آذربایجان تبديل شده است. اخيرا گروهی از روشنفكران جمهوری آذربايجان با انتشار نامه ای سرگشاده از رژيم تهران خواسته اند به تحریک افراطگرایان مذهبی در آذربایجان خاتمه دهد.

روزنامه كریستین ساینس مانیتور، یک روزنامه دیگر چاپ آمریکا نیز طی مقاله ای به دستگیری ماموران جمهوری اسلامی در عراق اشاره کرده نوشته است این احتمال وجود دارد که ایالات متحده قصد داشته است با این اقدام به رژیم تهران پیامی بفرستد مبنی بر اینکه واشنگتن بدنبال گفتگو با آنها در مورد عراق نیست و این موضوع را فراموش شده تلقی کنند. اقدام آمریکا می تواند به این معنا باشد که توصیه های گروه ارزیابی وضعیت عراق (بیکر-هامیلتون) را نمی پذیرد و مسیر دیگری را انتخاب خواهد کرد.

روزنامه عرب زبان الشرق الاوسط چاپ لندن نیز طی مقاله ای به تجزیه و تحلیل رفتار رژیم تهران در منطقه پرداخته و جمهوری اسلامی را به یک گاو وحشی تشبیه کرده است.

این روزنامه نوشت رژيم تهران همانند يک گاو وحشی است كه می توان رفتارش را پيش بينی کرد. درست مثل گاوی که در میدان گاوبازی برای شاخ زدن به پارچه قرمزرنگ خيز بر می دارد و فكر می كند با اين كار باعث ترس جامعه بين المللی می شود. گاو وحشی با پا کوبیدن و آشوب و تخريب می خواهد به امتیازات مورد نظر خود برسد.

الشرق الاوسط نوشت رژيم تهران به تلاش خود برای دستيابی به جنگ افزارهای هسته ای ادامه خواهد داد و با هر گامی كه در این زمینه بر می دارد، احتمال رويارويی را بيشتر می سازد. ادامه اين امر می تواند دلایل کافی در اختیار جامعه بین المللی قرار دهد تا گفته شود مهار رژیم تهران از طريق مسالمت آميز غير ممكن است.

این روزنامه نوشت رفتار رژيم تهران به جهانیان ثابت خواهد كرد كه اين رژيم خطری برای تمام منطقه و منابع انرژی خاورمیانه بشمار می رود و اگر از دستیابی اش به سلاح هسته ای جلوگیری نشود، به تهديدی برای كل جهان تبدیل خواهد شد.

الشرق الاوسط مواضع جنگ طلبانه رژیم تهران و هزینه کردن درآمد نفت برای نیروهای تحت امر خود در عراق، لبنان و سرزمین های فلسطینی را عامل از پای درآمدن جمهوری اسلامی دانسته است.

آذربايجان به فعاليت شبكه‌هاي خارجي در اين كشور پايان داد

پیک ایران

كميته‌ي ملي پخش راديويي و تلويزيوني كشور آذربايجان، تصميم به لغو مجوز فعاليت شبكه‌هاي روسي و تركي در اين كشور گرفت.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در جلسه‌اي كه روز 5 شنبه برگزار شد، اعضاي اين كميته تصميم گرفتند كه به فعاليت شبكه‌هاي روسي وان، روسيه
، RTR - Planeta و شبكه‌هاي تركيه‌اي
STV و D
بر روي فركانس‌هاي اين كشور پايان دهند.

بنابر اعلام اين كميته، فعاليت شبكه D در تاريخ 3 ژانويه 2007 و فعاليت شبكه STV و شبكه‌هاي روسي در اول جولاي 2007 متوقف خواهد شد.

بنابر اعلام نوشيروان ماگرم‌علي، رييس كميته‌ي ملي پخش راديويي و تلويزيوني آذربايجان، اين تصميم به منظور تشويق شبكه‌هاي تلويزيوني داخلي و ارتقاي سطح كيفي برنامه‌هاي آنها گرفته شده است.

وي هم‌چنين خاطر نشان كرد كه برنامه‌هاي شبكه‌هاي روسي وان و
RTR – Planeta
هم‌چنان از طريق ماهواره و شبكه‌هاي كابلي در آذربايجان قابل مشاهده خواهند بود

برای مقابله با فیلترینگ جمهوری اسلامی، اخبار و اتفاقات ایران و
جهان را، ما به شما منتقل می کنیم

مرکز پخش خبری سازمان جوانان کمونیست
Communist youth organization(sjk)
آدرس جدید سایت سازمان جوانان کمونیست http://www.cyoiran.com/
http://sjk-news.blogspot.com
http://groups.yahoo.com/group/javanankomonist
http://groups.yahoo.com/group/javanankomonist/join
http://daneshgah-16azar.blogspot.com
communist.youth@gmail.com
sjk_news@yahoo.com
fax:004631899613

در صورت تمایل میتوانید آدرس ایمیل کسانی را که مایل هستند
برای ما بفرستید تا ما اخبار و رویدادهای مختلف را برای آنان ارسال کنیم

sjk_news@yahoo.com






 

No comments:

 
direction:rtl;